Gewicht strijkstok

Discussie in 'Overig' gestart door Neeltjuh, 7 aug 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De opmerking van Lise vind ik hier uitstekend op z’n plaats, want het balanspunt of zwaartepunt van de stok bepaalt hoe ‘zwaar’ hij voelt!

    Bert rept daar in zijn reacties met geen woord over en dat verbaast me enigszins.

    Dat was ook de reden dat ik in post #14 al verwees naar een eerder onderwerp op dit forum: balanspunt.

    Het gaat er niet zo zeer om hoe licht of zwaar de stok is (binnen bepaalde grenzen), maar hoe goed je er mee kunt spelen op jouw instrument met de door jouw uit te voeren streken.


    Frits
     
  2. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Dat bedoel ik ook, maar het is nog geen antwoord op m'n vraag...
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Mela: Ik dacht van wel!

    Frits: voor de beleving van de zwaarte van de stok is het balanspunt vanzelfsprekend van belang. Bij stokken met een gelijk balanspunt zal een grammetje meer of minder te voelen zijn.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Bert:
    ik ben van mening dat "een grammetje meer of minder" ter plaatse van het zwaartepunt, juist niet merkbaar zal zijn.

    Anders wordt dat, wanneer het extra gewicht zich voornamelijk voordoet buiten de plaats van het zwaartepunt. Zo kan een paar tienden van een gram aan de punt al merkbaar zijn, terwijl dat niet merkbaar is op het zwaartepunt.

    Dus, om alleen het totale gewicht van de stok in aanmerking te nemen is niet helemaal correct.


    Frits
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik merk in mijn praktijk dat geoefende spelers variaties in gewicht van een gram aanvoelen en ook voelen wanneer een stok zwaar of licht is; ze weten het gewicht vooraf niet en bij weging naderhand blijken ze vaak goed gevoeld te hebben. Uiteraard houden ze dan de stok in de rechterhand op de goede plaats en in de speelhouding. (niet zozeer een mening als wel een waarneming!)
     
  6. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Hmm hier zit ik nu dus ook over na te denken.

    Gister heb ik voor les een akoestische viool gehuurd. Hierbij zat ook een stok.

    Nu heb ik een carbon Col Legno van rond de 120 euro ofzo en een houten stok van de verhuurder. De waarde weet ik niet maar dat doet er ook niet zo toe.

    Maar nu voelt het dus alsof die houten stok veel zwaarder is dan de carbon stok. Heeft er iemand tips over welke ik moet kiezen? In principe ben ik mijn carbon stok gewend en ik vind deze ook fijn. Maar ik ben wel benieuwd hoe het kan dat het verschil zo duidelijk aanvoelt.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er is hier al het nodige gezegd over (absoluut) gewicht en balanspunt. Hoe zwaar is jouw houten stok eigenlijk?
    De Col Legno vioolstokken zijn allemaal netjes rond de 60 gram.
     
  8. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Helaas beschik ik hier niet over een weegschaal dus dat antwoord moet ik je helaas verschuldigd blijven.

    Wel heb ik nog een vraag: wanneer ik studeer doe ik dat eigenlijk af en toe gedurende de dag. Nu span ik mijn stok op en speel ik mijn studiestof en dan leg ik de viool en stok weer weg. Maar ik ontspan mijn stok elke keer opnieuw. Wanneer ik bijvoorbeeld tien keer op een dag mijn viool oppak en dus ook tien keer op een dag mijn stok ontspan twijfel ik of ik dit eigenlijk wel moet doen.

    Het is beter voor de stok om deze te ontspannen in rustperiodes dat weet ik, maar wat is slechter: Het gespannen houden van de stok, of het ontspannen waardoor de schroefdraad van de schroef sneller slijt. Dilemma ;)
     

Deel Deze Pagina