Géza Frid-cd met violiste Birthe Blom

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Henri Vieuxtemps, 3 feb 2010.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik was bij de cd presentatie van violiste Birthe Blom op 15 dec. 2009 in Hoorn, waar ze met pianist Martin Tchiba en celliste Ditta Rohmann de hele cd speelden met kamermuziek van Géza Frid, een in Nederland wonende Hongaar . Ik heb de Podium-suite, die ze speelt met pianist Martin Schiba met muziek noten op Youtube gezet. Er stond ook een lifeversie op Youtube bij Vrije Geluiden:






    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Geza Frid is in 1989 overleden, woonde sinds 1929 in Nederland en werd in 1948 genaturaliseerd tot Nederlander. Hij was dus een Nederlandse componist. Je zou kunnen toevoegen dat hij van Hongaarse afkomst was.
    Deze Podium-suite voor viool en piano op. 3 is uit 1928 kan daarmee niet als hedendaagse muziek beschouwd worden. :)
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    OK, niet hedendaags, maar hij was z'n tijd wel ver vooruit, want het blijft moeilijke moderne muziek, ook voor luisteraars nu nog.
    Kostte wat moeite, maar nu heb ik dat hele stuk van Geza Frid van 11.30 minuten op Youtube kunnen krijgen + het interview van 9 minuten met Birthe Blom en Martin Tchiba voor de liefhebbers op deel 2. Vorige life versie was maar 6.50 minuten
    Géza Frid Podium-Suite op.3
    Podium-suite part1,2,3,4,5(begin) :
    Podium-suite part5(end) + interview:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hier de websites van de mensen op de cd:
    Birthe Blom viool http://www.birtheblom.com
    Martin Tchiba piano http://www.martin-tchiba.de
    Ditta Rohmann cello http://dittarohmann.com/main_en.html
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    We hebben een componist met hongaarse roots die in NL gewoond, gewerkt en nu begraven ligt op Zorgvlied (Amsterdam). Alhoewel geboren op destijds hongaars grondgebied, is hij in 1929 geëmigreerd naar Nederland waar hij met een NL zangeres trouwde.

    Over zijn leven kunnen we verder lezen op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Géza_Frid#Kamermuziek

    Frid heeft zelf les gekregen van Bartok (piano) en Kodaly (compositie) en heeft als hoofddocent kamermuziek aan het Utrechts Conservatorium gewerkt van 1964 tot 1970.
    Dit accentueer ik nog een keer, omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben of zijn hongaarse invloed in de opleiding van jonge musici heeft doorgewerkt in de NL (kamer-)muziekwereld.
    Wie heeft zich laten inspireren en wat is daaruit voortgekomen? Weet iemand hier iets over, kan iemand hier iets uit eigen ervaring over vertellen (want misschien wel les gehad van Geza Frid)?

    Natuurlijk ben ik ook benieuwd geweest naar hoe muziek voor een strijker van deze componist kan klinken:


    Wat een energie zit in deze Suite Opus 3 voor viool en piano! Ik heb geboeid geluisterd naar dit prachtig uitgevoerde werk! Dit smaakt naar meer: wat is er voor de cello om te horen? Ik zie alleen Romance et Allegro voor cello en orkest opus 16 uit 1935 op de lijst staan en is (nog) niet op YT te vinden:(. Wel een van zijn strijkkwartetten, waar de cello in te horen is.



    Verder herken ik hier wel de invloed van zijn leermeesters. 't Is misschien nog geen goed gefundeerde gedachte, maar het lijkt erop alsof de piano van Bartok gecombineerd is met de viool van Kodaly en Frid heeft dat dus heel mooi samengebracht (dit is de gedachte die past bij de Suite opus 3, uitgevoerd door Birthe Blom en Martin Tchiba.

    Geza Frid heeft zelfs zijn memoires op schrift gesteld: In tachtig jaar de wereld rond: herinneringen. Uitg. Strengholt, Naarden, 1989 (dus nog net op tijd!). Iets voor de vakantieboekenlijst?

    Ik hoop dat iemand iets kan vertellen over haar/zijn ervaringen met Geza Frid en/of hoe diens invloed heeft doorgewerkt in de muziek in NL. Is er nog iets van deze opleider in Utrecht door blijven werken?
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Laatst bewerkt: 8 feb 2015
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Bij deze uitgevoerd.
     

Deel Deze Pagina