Gezocht 3/4 viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Maurien Bart, 15 apr 2013.

  1. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Waarom? Is het bij verhuur dan ook zo dat als het huurinstrument opnieuw wordt uitgegeven, er steevast een bouwer/reparateur bij wordt gehaald die:
    - nieuwe Dominantsnaren op het instrument zet;
    - kielhoutje en zadel controleert en zonodig bijstelt;
    - de snaarhoogte c.q. de toets controleert en zonodig verbetert;
    - de stemsleutels controleert en zonodig voorziet van smeermiddel;
    - de stapel en kam inspecteert en zonodig herstelt?

    Die investering van 150 euro extra maakt het instrument bovendien waardevoller. Ik zie daarin maar weinig reden om van de voorgenomen koop af te zien.
     
  2. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    @Frits Oosterhof
    Ik heb nog wat navraag gedaan en de viool van #18 word speelklaar geleverd, ik mag ook aangeven welke snaren ik er op wil hebben, dus ook dat is wel weer een overweging.

    @Hminkema
    Mijn budget is momenteel niet toetrijken, daarom heeft Frits me daar op gewezen.
    Het speelklaar maken wat Frits bedoeld wordt super-speelklaar genoemd op het internet bij aanschaf van een nieuwe viool. En zelfs dan weet je niet 100% zeker of het ook wel super is.

    Ter info (een beetje ingewikkeld):
    Antwoord op mijn vraag van leverancier (zijn leverancier):

    The STV150 violins are mounted in the factory with steel strings which are not tiptop.
    The general setup is not too bad. MUCH BETTER than Leonardo for instance.
    I would advise to ask the customer what for strings he would like.

    Kind regards,
    Sylvain
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De vraag is nu natuurlijk wat is speelklaar. De viool is ook speelklaar te noemen mét de slechte snaren, een slecht gepositioneerde stapel, een te hoog kielhoutje, een te vlakke toets en een te hoog zadel etc.
    Ik zou dan meer details willen hebben over wat de verkoper verstaat onder 'speelklaar'.

    Ik denk dat het instrument geleverd wordt door Bas van den Broek waar Sylvian Riousse de reguliere vioolbouwer is die de viooltjes speelklaar gaat maken. Als je overweegt dit aan te schaffen zou ik hier duidelijke afspraken over willen maken wat er dan aan wordt gedaan.
     
  4. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    @Frits
    Wat is je advies dan precies betreffend de afspraken?


    Ik vroeg Dick de Krijger of er dan een set - 3/4, snaarkern: perlon, omwikkeling: alu / zilver, sterkte: medium van THOMASTIK Dominant Set vioolsnaren 3/4 op gemonteerd kon worden.
    Krijg ik als antwoord:
    En toen kreeg ik deze mail:
    Nou, snappen doe ik het dus nu niet meer, dat setje is €39,- + speelklaar maken (2e keer) €45,- + viool € 261,65 = totaal €345,65. En dan mag ik die snaren er zelf nog op doen ook....

    Dus ik krijg er een beetje een naar gevoel bij.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Maurien,

    Je vraag over het 'op maat schaven' van de toets levert uiteraard het gegeven antwoord op. Ik heb dat ook zo niet verwoord: want de toets zal de maat wel hebben, dat is het punt niet. Waar het om gaat is het oppervlak, daar waar de vingers moeten worden geplaatst. Ter plaatse van de G-snaar moet een zekere holling zitten om 'gerammel' te voorkomen. Verder moet de toets recht zijn en niet te dik aan de zijkanten. Het kielhoutje moet niet te hoog zijn, anders moet je heel veel kracht ondernemen om de snaren in te drukken. Het zadel moet op de juiste hoogte staan om de juiste snaarhoek te verkrijgen etc. etc.

    Stemsleutels behoren op hun plaats te blijven zitten terwijl ze toch gemakkelijk draaibaar moeten zijn. De stemsleutels behoren ook niet te ver uit te steken, hetgeen betekent dat ze goed moeten zijn ingepast.
    Een stapel behoort op de optimale plaats te staan met de juiste spanning. Wanneer je dat aan ene Dick de Krijger voorlegt, weet hij blijkbaar niet waar je het over hebt.
    Nu kan het zijn dat firma Dick de Krijger (ik ken die firma niet, maar stel dat het ene firma is) de bestelling doet bij Bas van den Broek en daar zit Sylvian Riousse en die zou toch best moeten weten hoe je een viool speelklaar maakt. Het zou dus kunnen dat Dick er geen verstand van heeft en maar wat zegt. Maar, als het speelklaar maken slechts €45,= kost, stelt het niets voor en is dat 'speelklaar' maken een wassen neus wat niet wordt uitgevoerd door de vioolbouwer die in dienst is bij BvdB.

    Ik heb even aangenomen dat firma Dick de Krijger dat speelklaar maken laat uitvoeren, maar ik krijg de sterke indruk dat ze dat zelf wel 'even' doen, anders moet dat toch veel meer kosten.

    Wat is hier wijsheid?
    Het klinkt mij niet gezond in de oren. Ze bieden een instrument aan waar nog van alles aan moet gebeuren en dat mag je dan in feite zelf doen of laten doen.

    Als je nog een tijdje kunt wachten (tot half juli) met de aanschaf heb ik hier nog een 3/4-instrument liggen, wat geheel is gereviseerd en optimaal is afgesteld. Afbeeldingen zijn te zien op mijn website. De reden waarom ik dit instrument niet eerder heb aangeboden is, dat het méér kost dan €250,= en dat was je maximum. Indien interesse: mail me even voor meer info.

    Frits
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Dit wordt een beetje Off- topic, maar wat is het zadel?

    Langzaam maar zeker begint het bij me door te dringen dat een redelijke viool niet voor die €250,- te krijgen is. Hard leers, nee hoor.. ikke niet :rolleyes:
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het zadel zit onder het staartstuk en geleidt de lus van het staartstuk.
    Deze afbeelding laat een relatief hoog zadel zien:

    [​IMG]
     
  8. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Bedankt allemaal voor de tips enz.

    We hebben nu een viool op proef, de 1e reactie van mijn dochter; "Het is een redelijke viool".

    De kinders van tegenwoordig zijn sneller blij met een flitsend schermpje met een paar knoppen er bij.... Die zijn meestal goedkoper :(
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    En hoe vinden jullie hem klinken als ze erop speelt?
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Tja, hij klinkt echt beter dan de (tot eind juni) 1/2 huur viool, maar minder dan mijn 4/4.

    Misschien dat zoiets ook niet te vergelijken is, een 3/4 klinkt anders dan een 4/4, logisch een cello klinkt ook anders met de zelfde toonhoogte dan een viool... De luchthoeveelheid van het instrument (de ruimte) volume-inhoud die in trilling word gebracht heeft uiteindelijk ook te maken met de "klankkleur".

    Ik denk daarom ook dat een kleine viool dunner van materiaal moet zijn om zodoende minder schel te klinken, en dat is bij die 1/2 huur viool echt niet het geval, dat bovenblad is dikker dan die van mijn 4/4.
     
  11. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Toch maar een ander aangeschaft via een internet winkel.

    Een prachtig en vooral warm geluid heeft dit Chinees instrument.
    De afwerkingen is ook erg fraai, vooral die van de kam, daar is een kunstwerkje van gemaakt.
    De A klinkt een ietwat verschillend van de andere, dus daar gaan we nog een andere snaar op zetten.

    Hopen dat hij het lang volhoudt en mooi blijft.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ben je nu wel 'ernstig' van je 'crisis budget' (€250,= max.) afgestapt?
     
  13. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Nee hoor, €266,85 voor een prachtige viool met een veel beter geluid dan de viool uit #28.
    Scott Cao noemen ze die, afijn ik mag geen reclame gaan maken, dus zal niet te veel er over uitweiden.

    En wat ik zo frappant vind, het zijn de goedkoopste snaren. Echt baggerkwaliteit snaren zoals er op het forum word gezegd. Dus ik ben erg benieuwd als ik daar imitatie darm snaren op ga zetten hoe mooi hij dan klinkt.

    Hij klinkt echt bijna net zo goed als mijn viool. En dat voor een 3/4.
    Ik wil geen kwaad woord meer horen over Chinese violen :cool:
     
  14. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Hoi Maurien,

    gefeliciteerd met de aankoop en dat ze er maar weer veel op mag leren!

    Lein
     
  15. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
  16. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    zie net pas dat je er al eentje hebt ^^
     

Deel Deze Pagina