Gezocht: eenvoudige versie Erbarme Dich (Bach, Mattheüspassion)

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Marcelita, 6 apr 2015.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wie kan ons helpen aan bladmuziek eenvoudige versie Erbarme Dich voor solo viool en/of cello?
    Op de site van www.imslp.org staat een solopartij, maar die is nogal bewerkelijk/lastig.
    We zoeken het voor een herdenkingsviering in familie-vriendenkring, te spelen door niet al te gevorderde familieleden. Geen professioneel optreedgebeuren dus (dit ivm evt. licenties).

    Wie ons kan helpen, maakt ons heel blij!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik heb geen idee hoe eenvoudig je het wil hebben, op een zeker moment moet men zich toch houden aan hetgeen Bach heeft 'bedacht'! Ik heb hier de vioolpartij voor je. Zie maar of je er wat mee kunt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Frits, dank voor de moeite! Het is wel een lastige. Ik verwacht alleen niet dat dat gaat lukken. Maar we leggen het voor.
    Het is altijd lastig met vereenvoudiging met de balans tussen het mooie van de compositie en het haalbare voor een speler van een bepaald niveau.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Als het lastig is kun je het eigenlijk niet vereenvoudigen, dan wordt het opeens een heel andere compositie.
    Als dit niet haalbaar is, moet je denk ik de keuze op een ander stuk laten vallen.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je kunt het op zich nog wel transponeren naar een toonaard die je makkelijker af gaat. Voor cello kun je alles nog een kwint naar beneden halen om de duimposities te ontlopen (die er in jouw vioolversie wel zitten, al heb ik het stuk een octaaf naar beneden geoctaveerd), dat soort vereenvoudigingen.
    Ik ben het wel met je eens dat je in de melodielijnen zelf moeilijk kunt gaan schrappen. Ook de kleine nootjes hebben een betekenis.
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Geert, dank je wel! Mooi!:)
    Die site van het gyrosquartet kende ik ook nog niet, ook altijd fijn en handig te weten!
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja, ik heb het bijbehorende YT-filmpje nu ook gevonden via de site

     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    @ #10: mooi Geert! Heb dank.
    Dit blijft toch een pracht stuk muziek. Ik zou het graag een keer willen uitvoeren.

    Het is voor de cello toch ook een prachtige partij om te spelen. Wel in de hogere posities, maar moet kunnen toch?

    Zo is het.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Voor cello zijn het inderdaad nogal hoge posities. Hierin moet ik nog verder goed thuis raken, want ook duimposities. Maar het is een partij die ik zeker op termijn wil. (Heb nog even wat te oefenen dus)
    Ik zie echter ook een baslijn onder. Dat is een eenvoudige cellopartij, basondersteuning bij orgel.

    Op kortere termijn is de partij die jij, Frits, mij stuurde goed haalbaar. Ik schrok eerst van de vele kleine nootjes, maar toen ik het ging proberen (knop om wat betreft de sleutel en verder naar beneden octaveren) kwam ik gelijk al een heel eind.
    De YT-opname van #10 kende ik. Mooi!!!


    Naschrift: de bladmuziek in #6 heeft inderdaad wat hoge posities, maar toch al veel stukken in lagere posities bereikbaar. Dus ook deze valt zelfs nog mee.
    Maar als ik echt met deze muziek aan de gang wil, zal ik nog achter de rest van de bladmuziek aan moeten (kopen bij de arrangeur, zie site boven de bladmuziek). Eerlijk is eerlijk: er is gewerkt aan deze versie van Erbarme Dich!
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2015

Deel Deze Pagina