gladde snaren

Discussie in 'Overig' gestart door teitina, 12 feb 2010.

1. teitina

teitina

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Hallo,

Ik heb problemen met gladde snaren, alsof ze vet zijn. Mijn strijkstok heeft de neiging weg te glijden zonder direct toon te maken. Het was vooral de d-snaar die er last van had. Toen heb ik een paar weken geleden mijn snaren vervangen en was het over.

Nu heb ik het bij mijn nieuwe (Dominant)snaren weer. Dit keer is het de g-snaar.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik daar pas last van heb sinds ik mijn strijkstok minder vaak hars (vroeger deed ik dat dagelijks, maar mijn vioolleraar zei dat ik dat niet te vaak moest doen, mijn snaren kraakten namelijk van de hars).

Toch blijft het raar dat niet alle snaren glad worden.

Weet iemand een oplossing? Moet ik vaker harsen? Hoe vaak? Moet ik misschien mijn snaren schoonmaken? Waarmee kan ik dat het beste doen? Alcohol lijkt me riskant.

2. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Probeer je snaren eens schoon te maken met de kurk van een wijnfles.
    Dit verwijdert de harslaag op de snaren, zonder schade aan de lak op
    het bovenblad van je viool.

Elke keer na het spelen moet je je snaren en de toets afvegen met een zachte, niet pluizende doek, dat voorkomt dat er aanslag op de snaren en de toets komt. De hars, die dan nog op het bovenblad terecht komt, verwijder je ook na iedere keer spelen met een zachte, niet pluizende doek.

Gebruik geen alcohol, dat kan de lak op je viool beschadigen. Ook met een doekje als bescherming op het bovenblad, is een ongelukje zo gebeurd.

Het probleem kan ook aan de haren van de stok liggen, wellicht moet je je stok eens opnieuw laten beharen.

Je moet niet iedere dag harsen, dat is een foute gewoonte. Ieder muziekstuk heeft zijn eigen hoeveelheid hars nodig. Je harst je stok naar behoefte. :)

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Kan het ook zijn, dat het type hars niet goed gekozen is?
    Als de hars nauwelijks 'plakt' neemt het haar ook weinig hardsdeeltjes op. Het weinige hars wat dan nog op het haar zit speel je er dan zo af en dan heb je steeds minder grip op de snaren. Een wat zachtere hars laat zich ook beter op het haar hechten en brengt de snaar makkelijker in trilling. De docent heeft gelijk dat je ook weer niet te veel hars op de stok moet hebben, omdat daar een krasserige toon mee wordt gemaakt.

Hoe vaak er geharst moet worden hangt in hoofdzaak af van de frequentie van het spelen. Bij intensief en veelvuldig spelen kan het best zijn dat er juist wel meerdere malen per dag moet worden geharst. Naar mijn mening kun je daarom niet stellen dat er 'om de dag' moet worden geharst, zoals Alexander in zijn vorige reactie beweert.
    Wanneer de snaren vettig zijn, doordat er vaak contact is met een vinger, krijgt de hars er ook geen grip op en zou de snaar eerst ontvet moeten worden. Misschien dat zoiets goed gaat met kurk, daar heb ik geen ervaring mee. Het lijkt me dat de snaaromwikkeling hier nogal van te lijden heeft en gemakkelijk kan stuk gaan. Aangezien snaren vrij prijzig zijn, zou ik uiterst voorzichtig zijn, behalve bij een stalen E.

Frits

4. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Mij gebeurt het ook dat mijn strijkstok van de snaar glijdt. Ik heb me ook al afgevraagd waarom. Ik hars mijn stok zelden. Maar laatst toch eens gedaan. Ik merkte geen verschil. Net of er geen hars op de haren is gekomen.

Frits, wat is nu een goed merk hars? Of waar herken ik goeie hars aan?

5. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Voordat je een vraag stelt op een forum, altijd eerst even kijken met 'Zoeken' of er al iets over geschreven is.
    Over 'hars' is hier al het een en ander geschreven. :cool:

6. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Dank je wel Alexander voor het zoeken.
    Maar dan nog na het lezen van dat topic vind ik het moeilijk te bepalen wat een goeie hars is. Blijkbaar is het persoonlijk.
    Maar verschillende soorten hars uitproberen is ook niet wijs. Want het is beter altijd dezelfde hars te gebruiken las ik daar.

Ik heb gekeken welk merk ik heb. Paganini. Het is keihard en droog vind ik. Ik heb niet het idee dat er echt wat afkomt als ik over de haren van mijn stok ga. :rolleyes:

7. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Dat kan een teken zijn, dat je niet goed strijkt. Je moet ook zonder, dat je de stok geharst hebt, in staat zijn om op een klankpunt te strijken, zonder dat de stok van de snaar glijdt. :)

8. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Ik ben wat strijken betreft ook zoekende.
    Mijn lerares wees erop ontspannen te strijken. Toen streek ik naar mijn gevoel lichter over de snaren maar juist dan glijd het makkelijker. (mogelijk een reden van het glijden) Dus... nu probeer ik ontspannen te strijken met iets meer druk. Soms heb ik echt een mooie klank. Dat probeer ik dan vast te houden, die manier van strijken.
    Oefening baart kunst! Maar het is nog een lange weg. Wel een leuke weg! :D
    Vrijdag legde ze me uit hoe met accentjes te strijken. Ook leuk om te oefenen!

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Er zijn heel veel merken en typen hars. Wat nu een goed of een slechte is, laat zich niet 'zo maar' zeggen. Als het aan de firma Pirastro zou liggen, zou je voor bijna ieder type snaar een bijbehorende hars moeten hebben, maar dat lijkt me niet nodig.
    De ene speler vindt een wat plakkeriger hars plezierig en een ander wil juist een wat minder plakkerige hars.
    Een type wat ik tientallen jaren gebruikt heb (regelmatig vervangen maar steeds hetzelde type), is Hydersine en dan de gele uitvoering. Er is ook een zwarte, die is wat minder kleverig en stuift wat meer.

Onlangs heb ik nog twee andere typen getest:

1) BERNARDEL, die is OK, plakt een ietsje meer dan de Hydersine maar is voor mij uitstekend. Gebruik ik nu regelmatig. Vind ik een goede hars.

2) MELOS: veel te zacht, niet geschikt

3) HYDERSINE (geel): een ietsje minder zacht en plakkerig dan BERNARDEL, kan ook prima zijn.

Dan wil ik toch ook nog even in herinnering brengen wat Alexander ergens zei, namelijk dat de haren van de stok ook 'versleten' kunnen zijn. Dan krijg je er ook met een veel kleveriger hars er nauwelijks nog wat op. Ik weet niet of de strijkstok onlangs een keer behaard is, of dat de originele haren er nog op zitten, want dat zou ook het euvel kunnen zijn.

10. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Bedankt voor jouw uitleg over hars. Ga ik zeker onthouden!
    Ikzelf heb hars van Paganini. Zat bij mijn viool. (evenals een stemvork)

Ik huur deze viool + stok sinds vorige zomer. Ik speel dagelijks minimaal een uur. Of die haren dan al versleten kunnen zijn?
    Ik heb geen idee!
    Zou dat kunnen?
    Ik zie er niks vreemds aan. Maar ik ben dan ook een leek daarin.

11. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Als je heel veel speelt in uren gerekend, dan moet de stok zo om de 5 of 6 weken behaard worden. Voor anderen die minder spelen, is dat 1, 2 of 3 keer per jaar. Daarom is het ook belangrijk om meerdere stokken te hebben. Ik heb er drie.

Slijtage is ook afhankelijk van de kwaliteit van het haar. Als het haar versleten is, dan ontstaan er gladde plekken. Op die plek brengt het haar, de snaar minder of in het geheel niet meer in trilling. Dat merk je vanzelf met spelen.
    Feitelijk moet je al voor die slijtage je stok opnieuw laten beharen.
    Je moet er gewoon een vast moment in het jaar voor kiezen, afhankelijk van hoeveel je speelt.

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Er is al eens een paar keer naar verwezen, maar hier dan nog maar eens een keer over de werking van het haar bij een strijkinstrument.
    Een heel informatieve site van iemand die er verstand van heeft! Ik heb hem al eens eerder onder de aandacht gebracht evenals Bert dat heeft gedaan.

13. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Goh, ik sta ervan te kijken dat een strijkstok zovaak opnieuw behaard moet worden.
    Goeie link! Bedankt! ik ga die site goed doorlezen en hoop dan veel wijzer te zijn! :)

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wat Alexander beweert lijkt me wel erg vaak en is naar mijn mening onjuist.
    Wanneer iemand 30 uur per week speelt (en dat is iedere dag 4 uur) zal een stok toch zeker een jaar goed kunnen functioneren. Het hangt er ook van af hoeveel haren in dat jaar zijn losgeraakt of geknapt want er moet natuurlijk wel voldoende haar overblijven. Een strijkstok heeft gemiddeld zo'n 175 haren (min. 138- max. 235., maar dat hangt ook weer af van de dikte van de haren, wat de stok 'kan hebben' en wat het totale gewicht wordt). De gemiddelde haardikte is: 0.20 ± 0.05 mm.
    Wanneer het aantal haren is afgenomen tot ergens in de buurt van 125 zal het steeds moeilijker worden nog een fatsoenlijk geluid uit de viool te krijgen.

15. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Ik speel gemiddeld een uur per dag. Dus dat valt nog mee. En veel haren zijn er nog niet af. Hoogstens 5. Ik ben er nl. héél voorzichtig mee en door het vioolspelen geraken ze bij mij (nog) niet los.
    Dan ga ik er vanuit dat de haren op mijn stok nog goed zijn.
    Ik heb mijn snaren bekeken. Als je goed kijkt, zie je wel waar ik strijk. Maar ik neem aan dat dat normaal is?

16. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    In het jeugdorkest waar in vroeger in speelde hadden we een dirigent die een ludieke uitspraak deed:
    'de hele stok is betaald, dan moet je hem ook helemaal gebruiken', waarmee hij maar wilde zeggen dat de streektechniek bij de jeugdige strijkertjes nog niet helemaal in orde was. Ik denk dat je dus nog niet de hele stok gebruikt?

17. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Zo goed mogelijk. Maar het zou kunnen dat ik dat nog niet altijd goed doe. (ik heb nog maar 15 lessen gehad)
    Juf maakt in ieder geval niet meer zo vaak de opmerking dat ik heel de stok moet gebruiken.

18. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Behalve het type hars, kan het er ook aan liggen, dat je hars te oud is.
    Zie: [website op verzoek verwijderd]

Zelf ben ik tevreden met Thomastik Dominant hars, niet te zacht en ook niet te hard.
    [website op verzoek verwijderd]

19. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Dat hars na een jaar al "over tijd" zou zijn, zoals NoName#2 in haar blog schrijft is nogal overdreven. De meeste harsen gaan een stuk langer mee. In mijn ervaring kopen strijkers een andere hars wanneer ze niet tevreden zijn of wanneer een blokje kapotvalt; zelden omdat het is opgebruikt.
    Dominant is niet heel slecht, maar legt het af tegen Bernardel, Salchow of
    Larica, (voorheen Liebenzeller)

20. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Hoe ouder, hoe minder de kwaliteit van de hars.

Maar het is natuurlijk geheel persoonlijk wanneer de hars zo oud is, dat je em niet meer vindt voldoen.

Eén jaar is natuurlijk een indicatie, afhankelijk van de soort hars en van jezelf.

Deel Deze Pagina