Glazen strijkinstrumenten.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 28 okt 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Strijkinstrumenten van glas.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ze heeft de batterij vergeten of de schakelaar van de versterker staat op 'off'.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Deze muziek is alleen goed te horen voor mensen met glazen oren, en met een glazen hart, jammer genoeg blijk jij daar niet over te beschikken Frits en dat valt me erg van je af, maar goed het zij je vergeven want een mens is tenslotte niet zijn eigen schepper.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Kun jij het dan wel goed horen?
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dit is een interessante vraag Frits, het is namelijk zo als je iets wilt horen dan hoor je het niet, en als je iets niet wilt horen dan hoor je het wel.

    In het geval nu van de glazen Viool, jij wilt als vioolbouwer waarschijnlijk een mooi geluid horen uit een glazen Viool, maar dan hoor je bijna niets.

    Maar ik wil namelijk geen geluid horen uit een glazen Viool, en ik hoor wel een hard en duidelijk geluid.

    Als voorbeeld, als de buren herrie maken wil je het niet horen en dan hoor je het juist heel hard, en als jezelf herrie maakt dan wil het het best horen en dan hoor je het bijna niet.

    Dat is dus het vreemde aan geluid, het verschilt per individu en het heeft niets te maken met de werkelijk kracht of zwakte van de geluidstrillingen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ook de Japanners timmeren aan de weg, hoewel een hamer en glas niet zo'n goede combinatie is: cello en viool. Blijkbaar hebben ze daar ook 'slechte' oren, want bij de cello zie ik een draad lopen die -naar ik vermoed- contact maakt met een versterker.
    Ik heb er nog geen geluidsfragment van kunnen vinden, maar wie weet......

    upload_2014-10-31_14-35-29.jpeg
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het YT-filmpje van #1 laat glazen viool en cello horen als je even verder door luistert. Het is alleen niet van het dus alleen niet van het duo van #6. En na het filmpje verschijnen kleine keuzeschermpjes en kun je klikken op Vanessa Mae die ook op glas speelt. Showgedoe, dat na een tijdje overigens gigantisch irriteert.

    Maar interessant is of iemand het verschil tussen een glazen instrument en een houten zou horen.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Er komt steeds zo'n zwak geluid uit, ligt dat aan mijn systeem of hebben jullie dat ook?
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hm, wellicht dat dat toch te maken heeft met glas ipv hout. Geluid wordt misschien toch wat gedempt?
    Maar als je met je vinger over een kristallen wijnglas wrijft (over de rand) krijg je een toon die je ook niet echt hard krijgt. Wellicht is dit niet te vergelijken met een glazen viool met snaren, maar toch?????
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik zou de reclame met Harrie Piekema (AH) nog eens goed moeten bestuderen, maar als je die glazen op een klankbord zet neemt het volume drastisch toe.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat als je die glazen op snaren op een klankkast zet. Zoals een cymbaal bijvoorbeeld, hm, blijven de buren dan nog aardig kijken, of heb je dan net zo'n oog als degene die Degas schilderde?:D
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En is zo'n glazen viool niet lood en lood zwaar?
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Nee !
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Wat weegt zo'n viool dan Tobias? Of denk je dat die niet zwaar is? Het verschil tussen denken en weten kan aanzienlijk zijn! :(
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb zo'n Viool in handen gehad en hij was vederlicht, het was erg dun bijna kerstballenglas kan ik wel zeggen, de Viool was niet zwaarder dan vier wijnglazen zonder inhoud, en als je het niet gelooft Frits dan vertel ik het aan een ander.:):D:)
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    In dat geval geloof ik het niet! :)
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat ben jij een mensenkenner zeg, van nu af aan spreek ik alleen nog maar de waarheid op dit forum.

    Het mag eigenlijk niet op het forum, maar over waarheid en leugen gesproken daarover heb ik een raadsel ( Marcelita mag niet mee raden) hier komt het:

    Een monnik is op pelgrimstocht en op een dag komt hij bij een splitsing van wegen, de ene weg gaat naar de dood en de andere weg naar het leven.
    Bij de splitsing staan twee broers die weten welke weg naar het leven gaat, aan één van deze twee broers mag de monnik één vraag stellen om te weten te komen welke de weg naar het leven is.
    Nu is het zo dat de ene broer altijd liegt en de andere broer altijd de waarheid spreekt, de monnik weet niet welke broer hij voor zich heeft de altijd liegende of de altijd de waarheid sprekende, welke vraag stelt de monnik om te weten te komen welke de weg naar het leven is.
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nee, ik zwijg als het graf.
    (past bij deze dag: buurman konijn dood:(, requim uit de 3e symfonie van Beethoven gehaald: Marche Funebvre.
    Op een scratchdag van symfonie-orkest Sonante (Wageningen) gaat deze gespeeld worden. Muzikaal avontuur; kijken of ik door de cellopartijen heen kom.
     
  19. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    pffff, die moet je constant poetsen omdat er vingerafdrukken op staan. Lijkt me niet handig!

    En er komt inderdaad wel erg weinig geluid uit. Dat kun je nog wel versterken, maar ik mis juist ook de vele nuances en verschillen in klankkleur die een houten viool nou zo mooi maken. (overigens is dat ook zo bij elektrische violen)
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Snelviooltje, je wast natuurlijk vóór je gaat spelen je handen:rolleyes: en net zo vaak tijdens het spelen als nodig is:rolleyes: op dat er geen vieze vingerafdrukken op komen te staan.:D:mad::p.

    Bedoel je dat als je de glazen viool electrisch gaat versterken, je ook wat nuances kunt maken? Of is dat alleen weggelegd voor onze mooie Bridge viool en cello? (jaaah! natuurlijk:))
    Misschien breekt het glas wel van de versterking van de trillingen....en dan gaat-ie natuurlijk vals spelen door die barsten.
     

Deel Deze Pagina