Glossy Janine

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Henri Vieuxtemps, 31 okt 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Na de ervaringen met de Youp, die na 1 dag uitverkocht was, heb ik meteen de Glossy Janine gekocht. Geweldige actie van een violist om zoiets te maken. Isabelle van Keulen zei eerder eens dat het beroep van soloviolist een glamourberoep was. Een glossy is dan een handig promotiemiddel. Eerder was Janine Jansen in populaire van alles en nog wat televidieprogramma's als De wereld draait door en Pauw en Witteman als haar kamermuziekfestival eraan kwam of er een nieuwe cd van haar uit was, maar nu dus een glossy. We hadden de Linda van de gelijknamige presentratrice en actrice en de Katherine, van de gelijknamige presentartice, hoewel die laatste niet meer uit komt, maar de Janine heeft veel meer inhoud en minder reclames. Binnenkort alles eens lezen. De persiflage van Youp van 't Hek op die voornaam-Glossy's was leuk en 1-malig + in beperkte druk. Van mij mag Janine vaker uitkomen, bijvoorbeeld 1 keer per jaar. Benieuwd of dit blad gaat lopen. Veel supermarktbezoekers, die weinig of sporadisch met klassiek te maken hebben, kopen het misschien en gaan hun kinderen naar aanleiding van de reportage van de jonge vioolmeisjes van Coosje Wijsenbeek wellicht ook op muziekles sturen. Er zijn vast ook mensen met een serie op de schouwburg met een gemengde serie avondje toneel, ballet/dans, klassiek, cabaret etc die nu naar Janine's kamermuziekfestival komen.
    Ik denk dat de Janine beter wordt gelezen dan dit forum.
    Het is weer een geweldige promotie voor klassieke muziek, iets dat ik Vera Beths, Emmy Verhey, Isabelle van keulen of de favoriet van Jaapvan Zweden Simone Lamsma of een ander van jongere violistengeneratie niet snel zie doen.
    Ook het mediaoptreden van Janine is handig. Op een vraag in de Wereld draait door over of zij het ook zo rot vindt dat de soapserie Onderweg naar Morgen verdwijnt (interesseert haar waarschijnlijk geen ene bal), praat ze zich uit door te zeggen dat ze weinig in Nederland is.
    Verder kan ze bij mij nu niet meer stuk omdat ze het vioolconcert van Britten heeft opgenomen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Die 'Glossy' van Janine heeft niet mijn interesse. Lijkt me té glossy en glamour-achtig wat me meteen aan al die andere bladen doet denken. Sommige overleven het, anderen verdwijnen ook zo weer.
    Als ze het een beetje handig aanpakt kan ze beter met een zekere regelmaat een artikel in The Strad laten plaatsen. Is tenminste een blad met enig aanzien. Past bovendien in het kader waarvoor het wordt uitgegeven: mensen die geïnteresseerd zijn in klassieke muziek.

    Frits
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Het doel van Janine Jansen is meer zoveel mogelijk mensen richting klassieke muziek te trekken. Vandaar haar optredens in populaire tv-shows en deze Glossy.
    Maar in dat blad staat ook een interview met Ceclia Bartoli, een interview met vioolbouwer Serge Stam en een verhaal over kindervioolpedagoog Cooje Wijsenbeek, dat ook voor klassieke kenners de moeite waard is.
    Op de glossy Janine staat : First en Only (goed Nederlands, zoals de rest van het Nederlandstalige blad) Exclusief Magazine over stijl. De bedoeling is dat dit blad dus eenmalig is.
     
  4. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Ik vrees dat het doel voorbijgeschoten wordt door met de exposure van een bekend persoon zoveel mogelijk mensen richting klassieke muziek te 'trekken'. Dat zal de muziek zelf moeten doen, niet een persoon, blad, televisie-optreden, populaire promoconcerten, etc. Mensen kopen zo'n blad, omdat ze Janine Jansen of Cecilia Bartoli een leuke vrouw vinden. Zodra Janine of Cecilia wat minder leuk worden of blijken, verdwijnt ook de interesse weer; die was immers niet voor de muziek, maar voor de persoon.
    Reden ook, waarom elk willekeurig klassiek concert vele malen minder druk bezocht wordt dan een Prinsengrachtconcert of een Night of the Proms. Men bezoekt die concerten voor het evenement, niet voor de muziek. Zodra dan ook het concert zich in een 'normale' omgeving en met 'normale' concertgangers-gedragscodes afspeelt, is de interesse alweer verdwenen.

    Leuk voor de verkoop van het product 'Janine Jansen', zo'n glossy, maar het product 'klassieke muziek' wordt er geen haar wijzer van.

    Zal er ook niet in zitten, vrees ik. De aandacht voor de andere kunsten, de interesse in geschiedenis in de breedste zin is altijd slechts door een beperkte groep (om de term 'elite' te vermijden) gedeeld. Het zij zo.
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Op zich niet zo bijzonder want dat stuk is in 1948 al door Theo Olof opgenomen. Dat die opname toen overigens niet is uitgebracht (maar pas een paar jaar geleden) had meer te maken met het karakter (lees 'libido') :/ van Benjamin Britten dan de vertolking van Olof, want die is ronduit schitterend.
    Nadien is dit vioolconcert ook nog eens opgenomen door, uit het hoofd, Vengerov, Lubotsky, Mordkovich en Frank Peter Zimmermann. Dus van een herontdekking van dit werk lijkt mij nauwelijks sprake. En dan heb ik het nog niet over de omstandigheid dat dit concert met name alleen in Engeland wereldberoemd is :lol:

    Je concludeert in je mail, ik vat samen, dat de PR bij Janine Jansen beter verzorgd is dan bij anderen. Dat moge zo zijn, maar als het er toe leidt dat een in mijn ogen muzikaal interesanter violiste als Lisa Ferschtman op deze manier op de achtergrond blijft, vraag ik mij af wat, anders dan commercieel, de waarde van die PR inhoudt. Om eens een oud-Kamervoorzitter te citeren: 'u ziet mijn punt'? :p

    Hopf
     

Deel Deze Pagina