Goede studieviool te Koop

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Guest, 11 mrt 2003.

  1. Guest

    Guest Guest

    4/4
    Etiket/model Nicolaus Amatus Fecit in Cremona 1680.

    Inclusief boog en Hard-case koffer.

    prijs 800 Euro
     
  2. Wim

    Wim

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Het Nederlands woord voor 'bow' is in dit geval: stok. Niet boog. (o)
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Zeg vioolbouwers, Is 800 euro nu duur? (g)
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Of 800 euro te duur, reëel of een koopje is, valt niet te zeggen zonder het instrument en ook de stok gezien te hebben. Vraag bij een particulier aanbod altijd om het instrument zelf door een deskundige te mogen laten bekijken. Een goed uitziend en aangeschreven instrument kan b.v. ook een stuk minder waard zijn door bepaalde reparaties w.o. stapelscheuren, houtworm e.d. E.e.a. geldt natuurlijk ook voor de stok. Bedenk dat een particulier meestal maar één instrument heeft aan te bieden en dat vergelijken met andere instrumenten niet goed mogelijk is. Bij bouwers hebt u de keus uit meerdere instrumenten en het is maar de vraag of u daar nu meer betaalt dat bij een particulier.
     
  5. francis

    francis

    Lid geworden:
    31 mrt 2003
    Berichten:
    43
     
  6. francis

    francis

    Lid geworden:
    31 mrt 2003
    Berichten:
    43
    Bij ons in vlaanderen zegt men wel degelijk boog. Er zijn nog meer verschillen: in Nederland zegt men afstreek en opstreek, bij ons klinkt het (heel onelegant): trekken en steken. Zo wordt de brug, de kam genoemd en in de plaats van kinhouder zeggen wij kinstuk. De hiel van de stijkstok heet de slof en in oude 'vlaamsche' partituren staat soms sloef. Een sloef is een pantoffel en de slof van barokbogen (of barokstokken) lijkt daar wel op.
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Slof en kam zijn ook in Nederland de gangbare begrippen. "Trekken en Steken" vind ik veel mooiere termen dan opstreek en afstreek; er gaat meer kracht vanuit. Ik stel voor om juist deze terminologie algemeen van onze Zuiderburen over te nemen.
     
  8. francis

    francis

    Lid geworden:
    31 mrt 2003
    Berichten:
    43
    sommigen zeggen zelfs aftrekken en opsteken. En als ze zich vergissen: optrekken en afsteken. (s) Maar wat zeggen jullie dan als je de 'bogen' moet zetten. Even terzijde: als er in het orkest weer onenigheid is over welke boogstreek de beste is, merk is soms op: hoe kan dat nu zo moeilijk zijn. Je hebt toch alleen maar op en af?
     
  9. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
  10. MiSun

    MiSun

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    14
    Homepage:
    Is het etiket origineel? Als de viool echt uit 1680 uit CREMONA nog alliefst komt, vind ik 800 euro een prijsje waarbij ik mijn twijfels krijg... Door wie is de viool getaxeerd?

    Mi Sun (q)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zou het wat uitmaken door wie het instrument is getaxeerd? Als dat zo is hebben we niets meer aan taxaties (c) .




    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 13/09/2005 om 14:24 uur)[/edit]
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat brengt mij op de onderstaande vragen:

    Zijn er eisen verbonden aan de taxateur die een instrument beoordeelt?

    Mag iedereen die denkt er voldoende verstand van te hebben een taxatierapport afgeven?

    Zijn er onder de lezers juristen die daar iets over kunnen en willen zeggen?

    Laat eens horen svp.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Aangezien er kennelijk geen juristen zijn die viool spelen of de waarde van een viool willen weten, worden ook niet-juristen van harte uitgenodigd hier hun zegje over te doen.

    Ieder andere niet-jurist die toch wel eens wil weten of er een soort makelaarsvereniging is voor het bepalen van de waarde van een strijkinstrument, kan hier een reactie kwijt.

    Laat eens wat van u horen!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, daar was ik al bang voor: geen enkele reactie.

    Ik kan natuurlijk Bert Boon aanbevelen, maar ik weet niet of die er verstand van heeft en of 't ie bevoegd is een certificaat af te geven met daarin vermeld wat hij vindt wat de waarde van het aangeboden instrument is. Wat zou men daar voor vragen, ik bedoel: wat kost een taxatie?

    Kan het ook zelf doen natuurlijk, da's ook nog een mogelijkheid. Kom je alleen een beetje in de knoop met de afgifte van een certificaat wanneer je je eigen bouwwerk gaat beoordelen (g).

    Ach ik leuter maar een eind weg, er is toch niemand die dit leest en als 't ie het al leest reageert 'ie niet. Geen centje pijn.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ja hoor Frits, we lezen je wel; de meeste vioolbouwers zijn niet ook nog eens beëdigd taxateur (daarvan zijn er maar enkele in NL) maar doen wel taxaties tot een bepaald bedrag, met name voor verzekeringsdoeleinden.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    M.a.w. je moet beëdigd zijn voor het doen van een rechtsgeldige taxatie? Hoe geraak je in de status van een beëdigd viooltaxateur?

    Een taxatie in de vorm van een waardeoordeel tbv een verzekering vind ik nogal vaag. Kan ik ook.

    Er zou op die manier een enorm gat kunnen ontstaan tussen de verzekeringstaxatie en die van een 'echte' taxateur.
     

Deel Deze Pagina