Goedkope viool om op te beginnen?

Discussie in 'Overig' gestart door samoverduin, 27 jun 2011.

  1. samoverduin

    samoverduin

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    7
    Hallo allemaal,

    Ik wil viool gaan leren spelen in de vakantie en ik wou een supergoedkope viool kopen voor rond de 40 euro (incl. verzendkosten) op http://www.koopgoedkoop.nl/sport-vrije-tijd/muziekinstrumenten/violen/viool-wit.html Ik besef helemaal dat de klank hiervan echt minder zal zijn dan wat de meeste leden hier een 'redelijke viool' noemen. Mijn doel hiermee is om viool uit te proberen en om te kijken of ik het leuk vind en de motivatie ervoor heb om er 'gewoon door het jaar' mee door te gaan. Ik ga waarschijnlijk (nog) geen les nemen maar vooral van boeken, cd's en dvd's leren. Er is een kans dat ik dus met viool stop en het nooit meer ga spelen. Verhuur is ongeveer even duur maar dan moet ik weer reizen en weer terugbrengen terwijl bij koop het lekker makkelijk is omdat de viool van jouw is en het verder niets uitmaakt.

    Mijn vraag dus:
    Wat is er erg aan een goedkoop 'prutviooltje'? In andere woorden: waar zit de 'prutheid' in? Als het in de stemvastheid zit, hoeveel vaker moet ik hem dan stemmen? Als het in de degelijkheid zit, hoe lang duurt het voordat hij krom trekt of niet meer goed is?

    Alvast bedankt voor alle reacties!

    Groeten,
    Sam
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Sam,
    Wanneer je even had gezocht op dit forum had je het antwoord op je vraag al geweten.
    In ieder geval mag je van NIEMAND hier een antwoord verwachten in de zin van "Ja doe maar, koop maar zo'n prutsding, klooi zelf wat aan en hou er na een paar maanden maar weer mee op!"
    Wanneer je het vioolspelen kennelijk niet serieus wilt aanpakken, d.w.z. een echte kans wil geven, begin er dan gewoon niet aan en kies een ander instrument (dat komt je ook niet aanwaaien overigens) Of een andere hobby. Postzegels verzamelen of diepzeeduiken schijnt ook heel leuk te zijn! Heb je overigens een erg lange vakantie?
    Deze vragen en discussies beginnen een beetje te lijken op de vraag of de aarde plat dan wel rond is: hij is BOL, punt uit. Op een prutsding moet je geen viool gaan spelen! Punt UIT!
    Mocht je toch iets met viool willen gaan doen: op dit forum staan tal van adviezen die je verder kunnen helpen en het wordt bevolkt door een schare welwillende strijkers die je graag raad geven!
    Kern van raad: zoek een docent naar jouw zin, huur een viool bij een vioolbouwer en trek om te beginnen minimaal een half jaar uit en besteed er een flink aantal uren per week aan.
    Veel succes en welkom op dit forum!
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Amen!

    PS. Ik sta voor 100% achter het relaas van Bert ;)
     
  4. samoverduin

    samoverduin

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    7
    Bedankt voor de reactie Bert! Ik zal je advies goed overwegen. Maar nu nogmaals mijn vraag: wat is er zo prut aan een prutviool (welke eigenschappen maken hem zo slecht)?
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De "prutviool" van 50, 100 of zelfs 200 euro:
    Slecht hout, beroerde lak, (vaak) verkeerde lijm, slechte dikte-verdeling, slecht ingepaste sleutels, beroerde maatvoering en slordige inleg, inferieur materiaal voor toets en sleutels, slechte kwaliteit kam, slecht pasgesneden kam, snaren uit de prikkeldraadfabriek, stapel slecht ingepast en moervast gezet, toets met onjuiste curve in beide richtingen, strijkstok van verkeerd hout, behaard met slachtafval.
    Allemaal al terug te vinden op dit forum overigens!
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Om een samenvatting te maken van de slechte eigenschappen die Bert opsomt...het is zo goed als onmogelijk om met zo'n "viool" fatsoenlijk geluid te produceren met als resultaat dat je er technisch gezien niet of niet fatsoenlijk op kan spelen en dat het geluid dusdanig slecht is dat je (nadat je ernstig aan jezelf twijfelt) de viool in de hoek weggooit en nooit meer speelt.

    De viool is amper of niet te stemmen waardoor het altijd vals klinkt, met de stok kun je niet fatsoenlijk strijken zodat het nergens naar klinkt en door slechte snaren (en mogelijk een veel te grote afstand tot de toets) doen je vingers pijn bij het spelen.

    Kortom: mislukking is gegarandeerd.
     
  7. samoverduin

    samoverduin

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    7
    @Bert: Bedankt voor de technische info!
    @Willeke: Bedankt voor de toepassing daarvan!

    Het kan dat ik alsnog tegen jullie advies in ga maar dat moet ik nog allemaal bekijken.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Sam,
    Wanneer je die zes tientjes aan een goed doel geeft, in plaats van zo'n ding van koopgoedkoop.nl aan te schaffen, houd je daar per saldo een beter gevoel aan over.
    Maar ik moet toegeven; eigenwijsheid heeft ook zijn charme!
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Sam,

    Wat ben jij een verwaande kwast, zeg! Waarom leg je je vragen eigenlijk voor op dit forum? Dit forum wordt vooral gelezen en volgeschreven door mensen die de viool serieus nemen, niet door mensen die "even een viool willen kopen en bespelen", want zo werkt dat niet.Vioolspelen is moeilijk, je moet een goed gehoor hebben (je moet goed toonsafstanden kunnen horen én die ook nog realiseren tijdens het spelen!) en je moet vooral gemotiveerd zijn voor het instrument en zijn muziek. Ik heb geen idee waarom jij "even in de vakantie viool wilt leren spelen", denk je dat je dat zonder leraar zo eventjes doet? Beste Sam, de viool behoort tot de moeilijkst te bespelen instrumenten!
    Een blokfluit: is dat niks voor je? :p
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zeg Liuwe, blokfluit op niveau: dat is nog een hele kunst. Voor zes weken vakantie is een mondharmonika misschien een betere suggestie.
     
  11. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Sam, kan je uitleggen waarom je juist viool wilt spelen. Wat heeft je op het idee gebracht?

    (mijn idee is dat je met huren misschien even duur uit bent, maar je hebt meer waar voor je geld, inclusief informatie ... tip: neem in bus of trein bladmuziek mee, kan je oefenen met lezen).
     
  12. samoverduin

    samoverduin

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    7
    @Liuwe: Ik heb toen ik klein was een blokfluit door mijn gehemelte gekregen dus daar heb ik een beetje een trauma aan :p . Verder denk ik niet dat ik het in de vakantie 'even kan leren' maar ik heb extra tijd over om het uit te proberen en te kijken hoe het bevalt (vakantiedoel: een simpel deuntje spelen zoals vader jacob of iets dergelijks). Ik heb niet erg veel tijd om het te doen dus ik wou kijken of ik hier door het jaar tijd aan wil gaan besteden Natuurlijk snap ik dat als je serieus viool speelt, je geen viool van 100 euro aan iemand kan aanraden maar ik verwacht toch niet dat ik een gehoor kan ontwikkelen die eigenklanken van een viool kan onderscheiden (of waar het voor mij storend zou zijn tenminste). Het ging erom of er een geluid uitkwam dat weergaf of ik wel of niet vals speelde. Het blijkt dat 40 euro echt niet goed genoeg is (uit dit forum). Ook was ik benieuwd wat een prutviool zo prut maakte. Het spijt me dat mijn vraag een beetje heiligschennis was in dit forum.

    @EricM: Viool lijkt me een prachtig instrument om te spelen (niet zo'n standaard geluid en gewoon het enige intrument dat ik ooit serieus zou overwegen om te spelen.

    Ik ga van de vakantie langs een winkel met supergoedkope violen en een winkel met gewoon goede violen (100 euro goedkoopste, daarna 250 euro en daarboven). Ik ga eerst kijken of ik verschil in de verschillende prijsklasses kan merken. Dan vergelijk ik ook nog de prijs om te huren en maak ik een keuze. Ik neem jullie mening erg serieus en het heeft een sterk gewicht maar ik wil het zelf ook ondervinden (100 euro extra uitgeven omdat iemand anders het zegt gaat tegen mijn principes in, ook al weet ik dat het echte profs zijn).
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    "Gewoon goede violen" van 100-250 euro? In een winkel? Wanneer je niet weet hoe je een viool moet aanstrijken kun je zelfs geen onderscheid maken tussen een sigarenkist en een viool van duizenden euro's. Vals spelen wordt in de eerste plaats veroorzaakt door de speler, niet door het instrument.
    Besteed je geld aan een halfjaar huur bij een vioolbouwer (begint bij 30 euro per drie maanden) Dat geld krijg je meestal terug bij latere aanschaf. Wordt het niks met je vioolspel, dan breng je het ding terug. Mocht je geen geld voor lessen over hebben, begin er dan helemaal niet aan en houd je geld op de spaarbank.
     
  14. Aster

    Aster

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    32
    Een vriend van me heeft ooit een viool van ongeveer 90 euro gekocht, en ik heb er een keertje op 'gespeeld' (speelde toen overigens nog geen cello, dus wist niks van strijkinstrumenten). Het klonk verschrikkelijk, en niet alleen omdat ik niet kon strijken. Een week later lagen alle snaren er al af. Zonde van de 90 euro dus.

    Mijn cello huur ik, en dat is een degelijk studie instrument. Het klinkt niet geweldig, een cello met dat geluid zou ik nooit kopen, maar als huurinstrument voor een beginner is het prima. Het klinkt in ieder geval een stuk beter dan het 90 euro viooltje.

    Spaar het geld dus dat je wil uitgeven aan de goedkope viool. Huur een viool, wat een stuk goedkoper is dan de 100-250 euro die je wil uitgeven. Vind je viool spelen toch niks, breng je het instrument gewoon weer terug. Is het wel wat voor je, dan kun je de viool af en toe inruilen voor een beter exemplaar en uiteindelijk tot kopen overgaan. (Bij voorkeur volg je natuurlijk ook les, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Als je een leraar hebt, kan hij/zij je helpen bij het uitzoeken van een huur- of koopviool.)

    Volgens mij is huren dus een win-win-situatie, en ik snap niet zo goed waarom je meteen al wilt kopen? Een eigen instrument is natuurlijk heel fijn, maar dan is het wel leuk als het een goed instrument is. Geloof me, op zo'n goedkope viool ben je zo uitgekeken. Je speelt er met tegenzin op, omdat het zo lelijk klinkt. In het begin speel je sowieso voortdurend vals, wat al niet al te best is voor de motivatie en het zelfvertrouwen, en als dan ook nog het geluid van de viool zelf tegenvalt... dan ben je er zo klaar mee! Zonde van je ambities! :)
     
  15. samoverduin

    samoverduin

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    7
    @Aster: Eerst was er een mogelijkheid dat een prutviool voordeliger was (40 euro, terwijl een viool huren uit Utrecht 45 euro was voor een kwartaal, korter kon niet) maar dat is ondertussen niet meer zo. Verder had ik het nog het gemaksargument dat ik niet ergens naar toe hoefde om het op te halen. Nu ben ik sowieso van plan om te gaan reizen dus dat argument valt ook af. Ik ga inderdaad nu een viool huren van http://www.violin-shop.eu/ wat dicht in de buurt zit. Bedankt voor alle tips!

    @Bert: Bedankt voor al het advies en geduld! Ik weet dat ik niet de makkelijkste ben om te overtuigen. Ik ga je advies opvolgen!

    Misschien tot ooit!
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    -
    Sam
    Er is in deze discussie al veel gezegd en er valt niet zoveel aan toe te voegen maar begrijp ik het goed dat het je er nog steeds om gaat om in de vakantie kennis te maken met de viool? of heb je inmiddels ook al aan een docent gedacht?

    Als je n.l. niet van plan bent om les te nemen is een viool kopen of huren sowiso zinloos want het gaat je dan helaas niet lukken om goed te leren spelen, ook al ben je nog zo enthousiast en gemotiveerd.

    Zelf leren spelen kan n.l. nog wel met gitaar (op basis van akkoorden en mits redelijk muzikaal) maar met viool lukt dat niet goed. Je zal er heus wel wat geluid uit krijgen en iemand die er wat gevoel voor heeft zal ook wel een liedje uit en beginnersboek kunnen spelen maar daarna loop je vrij snel vast en, erger nog, je leert het verkeerd aan :/

    De beste manier om kennis te maken met vioolspelen is volgens mij als volgt:
    Zoek een docent in de buurt die jou drie of vier proeflessen ( plm. €17 per les) wil geven en je misschien ook nog wel tijdelijk een viool wil uitlenen.
    Je leert dan ongeveer het volgende:
    - De viool goed vasthouden
    - De strijkstok goed vasthouden
    - De eerste beginselen van strijken
    - Een beetje notenlezen en tellen
    - Een paar eenvoudige stukjes spelen

    Dan weet je waar je het over hebt en je zal waarschijnlijk ook nooit weer kijken naar die goedkope violen ;)
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Sam, ik heb je geadviseerd bij een VIOOLBOUWER een viool te huren. De viool die je bij de vioolshop.eu gaat huren is uit het zelfde prutsegment, dus daar schiet je niets mee op.
     
  18. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ach Bert, maak je niet druk...het is MAAR muziek ;)

    Als onze kinderen naar school gaan willen we dat er een gediplomeerde docent voor de klas staat hoewel iedereen kan lezen en schrijven en het dus het kind kan aanleren maar dat is niet goed genoeg. Ook moeten er officiele schoolboeken zijn met beproefde methodes om les uit te krijgen, moeten de tafels en stoeltjes goedgekeurd zijn en op de juiste hoogte staan want niets is goed genoeg voor ons kind.

    Willen we vioolles voor onze kinderen (of soms voor ons zelf) dan is elke ongediplomeerde beun goed genoeg want een gevorderde amateur kan toch ook viool spelen...en het dus wel leren...en is elke viool die eruit ziet als een viool goed genoeg want waarom die gediplomeerde vioolbouwers en gediplomeerde viool docenten daar een opleiding voor hebben gehad is natuurlijk 1 groot raadsel.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Willeke,
    Het is inderdaad beter om ons niet meer druk te maken over Sam: hij is reddeloos verloren en komt later in de strijkershel, waar je 24 uur per etmaal gedwongen wordt naar André Rieuxsh te luisteren en erger nog, te kijken! :cool:
     
  20. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Moet André daar natuurlijk wel terecht zijn gekomen... ;)
     

Deel Deze Pagina