Vroeger hadden we daar een apart forum voor: VSO (Violin Shaped Object), maar dat is met de introductie van de huidige versie van StrijkersForum ergens anders ondergebracht (of zelfs verdwenen? ) Ik weet het niet meer. Het was een hele lijst van allerlei gekke vormen en gedrochten.
Tobias, volgens mij zijn er heel ijverige chineesjes bezig geweest! Of zijn dit kunstnijverheids muziekbouwwerkplaatsen in Oost Europa? Die waaierachtige lijkt mij vooral een hele toer met meerdere bollingen. Mij intrigeert wel hoe ze zouden klinken. Hoeveel van de geluidskwaliteit zou bepaald worden door vorm (klankkasen als deze), hoeveel maakt de plaats van de stapel en de kam uit, en hoeveel door snaren en strijkstokkenmerken? Veel te veel subjectieve stoorelementen in een onderzoek naar mijn vraag, dus vermoed dat er niet zoveel op dat gebied bekend is. Of is er wel iets bekend op dit gebied?
Ja, ze mooi vinden is wat anders, maar er schijnen mensen te zijn die ze mooi vinden. Die viooltjes uit #21 hebben een vorm die je ook ziet bij de electrische violen van het engelse merk Bridge. Ook de cello heeft dat. Ik weet niet hoe dat spelen is voor een violist, maar met cello is het prima te doen (heb ik proefondervindelijk vastgesteld). Frits, wat een nostalgie voor mij: Ruggiero Ricci! Ik heb hem in De Doelen gezien en gehoord, lang geleden, toen had mijn grootmoeder een abonnement op de zondagmiddagmatinee en er één voor mij. Héél veel jaren, zo'n 23 maar liefst! Wat kon deze man prachtig spelen, al was hij nog zo krom! Heb er als scholier met verbazing naar geluisterd!
Waaaaaahhhhh..... Fijn Tobias, nu krijg ik echt nachtmerries. Je wordt bedankt HIERBIJ EEN GOEDMAKERTJE VOOR DE SCHRIK.
Dit zijn Non Violin Shaped Bowed Instruments (NVSBI) in goed nederlands Niet Vioolvormige Strijk Houten (NVSH)
Als Voorzitter van de Nederlandse Vereniging Skeletten Houtenviolen kortweg de NVSH moet ik ernstig protesteren tegen het misbruiken van onze Verenigingsnaam, de heer Boon kan dan ook een dagvaarding tegemoet zien.
Ik dacht nog wel iets nieuws te brengen. Snik ! Nou voor de zenuwen dan toch nog maar een plaatje van een dunne viool.
Die groene van #28 zou ik verwachten in electrische uitvoering op één of ander heavy muziekfestival (Fortarock bijvoorbeeld, misschien een instrument voor Rammstein erbij, en dan de boel laten gieren en beuken. Maar het is dan wel het héél erg verdwaalde broertje van de viool geworden.