Guadagnini/Bernardel?

Discussie in 'Overig' gestart door Anner, 30 apr 2004.

  1. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Ik heb een viool gekregen waarin ik twee etiketten zie zitten, die met moeite zijn te lezen:

    Etiket 1. ?... Bernardel 1816, met daaronder nog een regel die ik niet kan lezen.

    Daar half over heen zit etiket nr. 2:

    Joannes Baptista Guadagnini pla centimus fecit Mediolani 1745.
    Hierop staat ook een teken van een soort 'circelzaag' met een plus en min.

    Wie kan mij hier iets meer over vertellen? De viool ziet er behoorlijk gebruikt uit, en is ook al eens gerepareerd (sleutelkast en scheuren in het blad zijn hersteld).

    Groeten,
    Anner

    Hier staan wat foto's van de viool:
    http://www.xs4all.nl/~bettina/Bernardel.htm





    [edit](Dit bericht is door Anner bijgewerkt op 04/05/2004 om 14:28 uur)[/edit]
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Anner,

    Mooi instrument, maar het is moeilijk te zeggen of het een originele Guadagnini is. Als je heel goed naar foto's van bekende instrumenten van Guadagnini kijkt (http://www.cozio.com/) dan zie je toch wel verschillen (o.a. de welvingen langs het boven en onderblad (maar dat zegt niet alles)).
    Ook is de kwaliteit van de foto's natuurlijk niet je van het. Ook de foto's op cozio.com leten veel te wenzen over maar bij www.beinfushi.com wil er nog wel eens een foto op groot formaat staan, vaak mooi materiaal om te vergelijken.

    Het zou je zeker aan te raden zijn om eens langs een gerenomeerde vioolbouwer te gaan.
    Ik zou je graag de heer Josef Vedral in Den Haag willen aanbevelen maar helaas is hij een aantal jaren geleden overleden.

    Zelf heb ik de draad na enige (c.a. 34) jaren weer opgepakt en heb dus weer een viool en ben er bijna dagelijks mee bezig, niet alleen om hem/haar te leren bespelen maar ook met de bouw en aanpassingen, verbeteringen.

    Groetjes van remi
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey,

    Ik heb nog eens verder zitten spitten en enig naslagwerk gedaan naar Guadagini, Giuseppe (Joseph).
    In een zeer uitgebreid boek over de grote vioolbouwers van Italië van Walter Hamma staan een groot aantal goed gedetailleerde foto's van divers violen, altviolen en cello's gebouwd door Guadagini.

    Kenmerkend voor heel veel instrumenten is dat de vlam van de esdoorn (ahorn) bij de meeste van zijn instrumenten niet pijl vormig naar boven gaan maar juist naar beneden, verders zijn er een aantal instrumenten met een achterblad uit een stuk.
    Juist bij deze instrumenten loopt de vlam bijna horizontaal of een beetje aflopend naar links.
    Nog een kenmerk is dat bijna al zijn instrumenten op het bovenblad een jaarring hebben van c.a. 1,3 tot 1,7 mm, en natuurlijk zijn typiche diepe welving langs de inleg.

    Als er de mogelijkheid is om meer gedetailleerde foto's te plaatsen dan zou dit best wenselijk zijn. Met name beschadigingen en gebruikers slijtage, plekken waar bij voorbeeld de kam ooit is weg gegleden (krassen op het bovenblad bij de kam) en allerlei typische beschadigingen.

    Voor de rest snijd hij zijn krul (gezien van af de zijkant) bij al zijn instrumenten niet zo hoog in. Ik zal kijken of ik binnenkort het een en ander op internet kan plaatsen zodat je het zelf kunt vergelijken.

    Waarschijnlijk is de viool gebouwd naar door Bernardel, Auguste Sebastian Philippe 1798-1870, naar een model van Guadagini.
    Labetje van Guadagini op internet: http://members.aol.com/fubbi2/bern.jpg

    Laat ons het a.u.b. horen en zien.

    Groetjes, van Remi


    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 16/05/2004 om 02:06 uur)[/edit]
     
  4. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Hoi Remi,

    Ik vind het heel aardig van je dat je zoveel moeite doet voor mij. Zo kom ik zelf ook wat verder. Ik heb de foto's op de site die je noemt snel bekeken. Straks zal ik ze wat beter bestuderen. Ik zou het heel leuk vinden als je foto's uit het boek zou willen sturen.

    Ik ben 13 jaar en speelt 5 jaar cello. Ik heb net mijn eerste viool gebouwd. Vanavond gaan de snaren er op. Morgen is er een open dag op de muziekschool, en dan wil ik een viooldocent vragen er op te spelen zodat ik weet hoe de viool kan klinken als er goed op gespeeld wordt.

    De Bernardelviool heb ik gekregen van iemand die op het Sweelinck Conservatorium heeft gewerkt. De meneer had mij op Radio Noord-Holland gehoord. Daar is een vraag- en aanbodprogramma op waar ik om een vioolstok voor mijn zelfgebouwde viool vroeg. De meneer is heel erg ziek, en wilde de viool geven aan iemand die er heel blij mee zou zijn: nou, dat ben ik! Ik kreeg ook een cellostok van hem. Die wordt nu opnieuw behaard en omwikkeld zodat ik hem kan gebruiken bij de hele cello die voor mij wordt gebouwd. Na dat radioprogramma heb ik nog meer violen gekregen, ook een heel leuke 3/4 uit het atelier van Stainer. De meneer van wie ik hem kreeg had daar zelf 60 jaar geleden op leren spelen.

    Ik ben naar een vioolbouwer geweest met de Bernardelviool. Hij vond het een mooi instrument met een prachtig achterblad, maar wel al heel vaak gerepareerd. Die reparaties zijn wel goed gedaan. Verder viel hem op dat de maat wat vreemd is: de krans is een beetje hoog in verhouding met de maat van het achterblad. Hij dacht ook dat er al eens een nieuwe hals in gezet was (ik zie daar niks van). De vioolbouwer kon niet zeggen of de etiketten echt waren (hij is geen taxateur), maar dat maakt mij niks uit. De klank van de viool is heel mooi. Zelfs ik krijg er een behoorlijke toon uit.

    Groeten van
    Anner
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Kom op Anner,

    Waar blijven de foto's van je home-made viool.
    Ik ben best benieuwd!

    Heb je de viool echt zelf gebouwd of was het een soort bouwpakket, ala modelbouw?

    Bye the way... hoe is de klank, het timbre...

    Laat ff wat van je horen!
     
  6. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Hoi Remi,

    Die foto's komen er binnenkort aan (het wachten is op mijn broer die een digitale camera gaat kopen...).

    Mijn viool was geen bouwpakket, maar er was al wel aan begonnen door de vader van mijn cellolerares. De krul was af, de krans was gebogen en de bladen waren ruw uitgestoken. Ik heb nu hout gekocht om mijn eerste eigen krul te maken. Ben benieuwd of dat lukt.

    De klank van de viool is niet onaardig: in ieder geval veel beter dan die van de Chinese fabrieksviool die ik van iemand heb gekregen!

    Groeten van Anner
     
  7. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Heeft je broer al een digitale camera.......? (s)
     
  8. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Ja, hij heeft er eindelijk een gekocht. Ik probeer straks wat goede foto's van mijn gebouwde viool, van de gekregen violen en van mijn cello in aanbouw te maken en ze vandaag of morgen op mijn site te zetten. Het adres is:

    http://home.hetnet.nl/~cellistje/

    Kijken bij vioolbouw.

    Groeten van Anner

    [edit](Dit bericht is door Anner bijgewerkt op 22/09/2004 om 13:11 uur)[/edit]


    [edit](Dit bericht is door Anner bijgewerkt op 22/09/2004 om 13:13 uur)[/edit]
     
  9. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Hoi Anner,

    Ik ben heel benieuwd! Laat maar even weten hier wanneer je de foto's erop hebt staan.

    Zojuist uitgebreid je website bekeken. Indrukwekkend wat je allemaal doet en kan. Je bent behoorlijk creatief en van veel markten thuis. Petje af!!! (w)
     
  10. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    De foto's kan ik pas na 1 oktober op mijn site zetten: dan krijg ik meer ruimte, want nu zit ik al dik boven de 22 mb die is toegestaan.

    Het valt trouwens niet mee om goede foto's te maken: met flits teveel glim en zonder een beetje donker.

    EDIT: Via FTP kon mijn moeder nog wel opladen: ze staan er nu dus op (24 september).


    [edit](Dit bericht is door Anner bijgewerkt op 24/09/2004 om 15:54 uur)[/edit]


    [edit](Dit bericht is door Anner bijgewerkt op 24/09/2004 om 15:54 uur)[/edit]
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Anner,

    Natuurlijk ben ik weer aan het spitten geweest en heb in een boek van Max Moller weer het een en ander gevonden over “Bernardel”
    Ook in Nederland blijkt een vioolbouwer van de Bernardel familie bezig te zijn geweest:

    Moller, Max, The violin-makers of the low countries:

    BERNARDEL, Louis. About 1806 – 1847.

    One of the very French violin-makers who worked in Holland.
    It is not known at whose instigation he came to Amsterdam in 1836. The establischment of a vilolin-maker’s workshop in that city wich, at that time, was starved of “luthiers”, was no luxury. His style of work does not deviate from the usual style of Mirecourt in the early 19th century. His technique is very good, but it lacks personality and charm.

    After his death in 1847, his widow induced Jules Joseph Grandjon to carry on her late husband’s workshop. Grandjon was also native of Mirecourt.
    It is, at any rate, to Louis Bernardel’s credit to have taught Johan Warnaar and Gerrit Kok, both of Amsterdam, the art of violin making.

    Tot zo ver weer over de familie Bernardel

    Groetjes,


    Remi
     

Deel Deze Pagina