Haal alles uit uw instrument wat er in zit!

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 17 dec 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb nog eens even verder gespeurd over een apparaat dat het inspelen kan versnellen en kwam een aantal interessante zaken tegen.

    Zo vond ik een artikel van Henry Strobel, een toch niet geheel onbekend figuur, zeker wanneer het gaat om een aantal boekwerken die hij heeft geschreven over vioolbouw.

    http://www.henrystrobel.com/vibrate.htm
    (Is wel in het Engels, maar dat zal voor de meesten van ons geen bezwaar zijn hoop ik).

    Henri Strobel deed onderzoek met een von Reumont type vibrator en een laser vibrometer en die lieten hem concluderen, dat een geforceerde trilling aan sommige violen een niet-omkeerbare vermindering in de demping teweeg kan brengen. Het effect zou kunnen worden toegeschreven aan het versnellen van de ‘kruip’ van de lignine, een bestanddeel dat de cellulosevezels bijeen houdt.

    Onder musici bestaat een algemene overeenstemming, dat het inspelen van een instrument een feit is en de toestand van een ingespeelde viool is per definitie de normale toestand waaronder het instrument moet worden vergeleken. Het verminderen van demping door een opgelegde trillingsbehandeling overschrijdt ver die van het normale inspelen, zodat mag worden aangenomen dat het apparaat ‘iets doet’. Een subjectieve evaluatie geeft duidelijk aan dat er een verbetering optreedt die meer is dan een suggestie. Om er een objectieve beoordeling op los te laten bestaat het Duitse Patentbureau en het ‘Lehmann artikel’ (J. Mayer 1978) . Echter een objectieve meting van de kwalitiet van een viool is geen sinecure en subtiele veranderingen zijn complex en variëren van instrument tot instrument en tijdstip. Het kan ook zijn dat door de trillingsbehandeling er veranderingen optreden aan de positie van de stapel, waardoor de klankverandering aan een andere variabel moet worden toegeschreven.

    Er zijn er ook die beweren, dat simpel zonlicht (lees: UV-straling) een veroudering op de cellulosevezels teweeg brengt die in positieve zin bijdraagt aan een klankverbetering omdat er minder demping optreedt. Zie: http://www.dalemfg.com/acousticaladjustment_017.htm(Engels).

    Gerenommeerde vioolbouwers vinden dit klinkklare onzin, omdat er nooit een verhoging in taptoon werd waargenomen bij een droogproces van de olielak in een UV-box. Tijdens de droging verliest het hout vermoedelijk wat vocht en dat zou het effect verklaren.

    Dit vond ik wel heel inventief:
    Er zijn ook mensen die hun elektrische tandenborstel (Sonicare) aan de kam bevestigen en die een aantal uren laten deelnemen aan trillingen van zo’n 60 Hz. Het schijnt te werken.

    Een Patent over dit onderwerp heb ik nog niet kunnen vinden!


    Frits
     
  2. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Is er bij een tandenborstel geen kans dat de kam dan door de trillingen scheef gaat staan of omvalt? De trillingen van een tandenborstel zijn volgens mij net iets te hard? (groot, breed what ever)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb geen test uitgevoerd met een Sonicare, maar ik denk dat de druk op de kam dusdanig hoog is door de snaren, dat een bescheiden trilling van zo'n tandenborstel de kam niet van zijn plaats krijgt!

    Frits
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb iets gevonden wat er veel op lijkt: de Vibrelax of ook wel de 'Resonak1' genoemd:

    [​IMG]

    Voor het artikel: http://www.henrystrobel.com/lehmann.htm

    Met een week is de nieuwe viool ingespeeld: http://www.streicherklang.de/deutsch/vibrelax.html

    Ook aanbevolen na een reparatie of wanneer het instrument niet zo vaak wordt bespeeld, zo wordt beweerd. Kijk vervolgens ook even bij: ‘Innovationen’.

    Er wordt veel moeite gedaan het apparaat aan te prijzen en de gunstige werking te bewijzen. Het artikel van Lehmann ziet er wel gedegen uit en komt op mij wel betrouwbaar over.

    Onderstaand een grafiek met het effect van de Vibrelax op de klank bij een cello:

    [​IMG]

    Ik kan alleen nergens vinden waar je zo iets bestellen kunt en wat het gaat kosten.
    Dus die jongens moeten nog wat aan Marketing & Promotion doen.

    Frits
     
  5. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Dit apparaatje is te koop via oa. www.ymak.de voor rond de 150 euro. Toch alweer duurder dan die van Gewa. Ik heb onlangs geprobeerd de Awakener te bestellen (deze ziet er zoals dhr. Boon al schreef exact hetzelfde uit als die van Gewa)
    Maar via awakener.de zijn ze momenteel niet leverbaar. Iets met slechte produktie, mijn Duits is niet super, of het nu om een partij ging of het hele apparaat is mij niet duidelijk.
    Het maakt me wat huiverig om dan van Gewa een soortgelijke aan te schaffen.

    Wellicht dat dhr. Boon via Gewa meer informatie kan krijgen? Ik ben nl. wel heel geinteresseerd in dit ding. Desnoods wijk ik uit naar de (duurdere) Resonak.
    Voordat ik mijn Oral B aan de cello hang, wacht ik graag even de reactie van dhr. Boon af. Ik denk namelijk dat mijn eigen vioolbouwer een rolberoerte krijgt als ik alleen ook maar voorstel om het ding te bestellen.

    Denken de vioolbouwers onder ons trouwens dat het kwaad kan als je een Oral B aan een cello zou hangen? In het stuk over de Resonak lees ik nl. over verschillende frequenties voor viool en cello, en op dat gebied ben ik een absolute leek.
    Ik heb een goedkope tandenborstel en volgens mij gaat hier de regel op hoe duurder hoe meer bewegingen per minuut dus hoe groter de frequentie?

    Ik ben razend nieuwsgierig naar het resultaat, maar om nu mijn cello zonder pardon als testobject in de strijd te gooien....
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Ik heb geen advies paraat over de Oral B omdat ik er geen ervaring mee heb. Zelf zou ik er niet aan beginnen. Over de Awakener heb ik ook geen advies, maar om met Boudewijn de Groot te spreken "....wie het eens proberen wil die mag!" Ik wil ook wel proberen de Awakener voor u te bestellen bij GEWA, maar ik hoor zelf nog niet tot de gelovigen. Ik krijg er ook geen rolberoerte van overigens. :cool:
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik denk niet dat een duurdere Oral B tandenborstel een hogere frequentie in bewegingen zal hebben, want dat zou inhouden dat men met een dure aankoop een tandenborstel zou aanschaffen die zowat boven de gehoordrempel werkt vanwege de super hoge frequentie. En dan is het ook nog maar de vraag of hier de regel geldt: 'hoe hoger hoe beter', want je kunt je glazuur op die manier in een oogwenk weg borstelen! Zeker wanneer er ook nog een soort polijstpasta als poetsmedium wordt gebruikt.

    Ik zou de tandenborstel zonder bezwaar aan de cellokam bevestigen en eens kijken of er een verandering valt te bespeuren na -zeg- 24 uur.
    Ik heb alleen geen idee hoe je die beweging -zonder borstel - dan goed overbrengt op de kam. Staat dat niet beschreven in het artikel? Dat zal dan ook nog wel een heel geluid geven :)?

    Trouwens een tandenborstel loopt vast geen 24 uur op een volle accu.


    Frits
     

Deel Deze Pagina