Handhouding stok

Discussie in 'Cello' gestart door Tosca, 3 aug 2019.

  1. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Goedemorgen,
    Ik speel nu ruim een half jaar cello en ben al die tijd bezig om mijn silversplints op de goede maat te krijgen. Mijn vingers buigen door en met mijn linkerhand heb ik aan de ringvinger en pink silversplints tegen het doorzakken. Dat gaat nu goed:thumbsup:Aan de rechterhand heb ik een silversplint om mijn pink omdat deze ook doorzakt bij het vasthouden van de slof. En daar worstel ik nog mee. Met de silversplint wrijf ik tegen de stok met spelen. DSC_0022.JPG Met mijn docent (pianodocent waar ik al lang pianoles van heb. Zij speelt ook viool en cello maar geeft hier normaliter geen les in) heb ik toen afgesproken om op de 'vioolmanier' de stok vast te houden: pink op de stok ipv eroverheen. Ik vraag me af of er toch niet een andere manier is wat prettiger aanvoelt omdat ik nu aardig wat spanning op mijn pink heb. DSC_0013.JPG Iemand ideeën? :)
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439

    Vanaf 0.27 zie je Reinier Wink op barokcello. Die manier van strijken / stokvoering, de hand iets verder van de slof af en de vingers ontspannen over de stang, kan ook op de moderne stok. Ik ken een cello lerares die het beginners aanbeveelt. Je vermijdt dan (tijdelijk) het ingewikkelde van de handgreep en kunt strijken als fijne ervaring gaan beleven (ipv een worsteling).
    Zie hier (vanaf 1.40) hoe prachtig relaxt de streek dan kan zijn:
     
    Tosca vindt dit leuk.
  3. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Wat een mooie manier van strijken!
    Ik heb gisteren een les over de houding gekregen bij een andere docent waar ik ook mijn cello heb gekocht. Was erg fijn en er werd me veel duidelijk. Mijn rechterhand was teveel gericht op de pink waardoor daar druk op kwam te staan en mijn pink doorzakte. Ik heb geleerd om me meer te focussen op mijn wijsvinger waardoor de pink nu ontlast wordt en ik geen silversplint nodig heb. Ook heeft ze meegekeken naar mijn linkerhand. Door een andere manier van strijken (elleboog lager houden waardoor je als het ware meer aan je cello gaat hangen en je minder kracht hoeft te zetten op de snaren) is het door trainen misschien zelfs mogelijk om zonder silversplints te kunnen spelen.
    Erg waardevol zo'n les :)
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  4. marijke

    marijke

    Lid geworden:
    23 nov 2018
    Berichten:
    96
    Wat fijn, Tosca. Hopelijk lukt het inderdaad zonder de splints, want dat lijkt me toch wel een gedoe!
    Succes
     
    Tosca vindt dit leuk.
  5. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Inmiddels speel ik alleen met de silversplint om mijn linkerringvinger. Beide pinken zijn nu zonder en dat speelt zoveel fijner. Nu kan misschien de laatste silversplint in de toekomst af. Zo niet ben ik al heel tevreden. De strijkstok vasthouden op de goede manier (pink over de stok i.p.v. erop) is erg wennen omdat ik een al 3/4 jaar met mijn pink op de stok speelde. Gelukkig kwam ik er nu achter dat het toch anders kan en niet na een aantal jaar spelen.
     

Deel Deze Pagina