Hans Peeters: violen uit China zijn zo slecht nog niet!

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 26 aug 2013.

  1. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Goed opgezette dubbelblinde tests lijken mij de enige remedie tegen het o zo populaire gezelschapsspel van het Pavloviaanse dissen c.q. ophemelen van Chinese violen. Maar waarom zouden we? Iedereen lijkt lol te hebben in dit spel, en niemand heeft echt behoefte aan een serieus antwoord op de vraag naar de feitelijke kwaliteit. Toch?

    Intussen speel ik als klassiek gitarist op Chinese instrumenten van een kwaliteit waarvan ik als minvermogende student alleen maar kon dromen. 100% massief AAA ceder bovenblad en dito palissander zij- en achterblad, ebben toets, fenomenale afwerking, prachtige klank, uitstekende bespeelbaarheid.

    Maar ja, wat voor klassieke gitaren geldt, kan natuurlijk nooit voor violen gelden. Of toch?
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  2. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Misschien wordt het eens eindelijk tijd dat wij als luthiers hier in Europa intens en op een positieve manier gaan samenwerken. Anders bestellen de chinezen binnen 15 jaar goedkope viooltjes in pakweg Duitsland om ze dan mooi te lakken en vervolgens te verkopen als topstukken van een Chinese meester.
     
  3. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    De Strad klinkt duidelijk stukken beter!
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja, dat is het vreemde. Ik was een keer mee met iemand naar een vioolbouwer voor een "second opinion" voor een uit een erfenis aan te kopen viool. De viool werd bekeken en beoordeeld. De prijsindicatie werd gegeven, bleek precies te kloppen met de andere taxatie. Ik vroeg of hij de viool niet ook nog moest bespelen voor een goede beoordeling. Het antwoord was: nee, want klank is een kwestie van smaak, strikt persoonlijk en staat los van de waarde van de viool. En dat terwijl de koper de viool wilde hebben vanwege de klank.
     
  6. Thomas Martijn

    Thomas Martijn

    Lid geworden:
    8 sep 2015
    Berichten:
    14
    image.jpg image.jpg image.jpg lees net de discussie over Chinese violen.
    Heb er zelf ook een uit China Shanghai meegnomen, na iets van 15 violen in vioolwinkeltjes in de straat Fengyang rond het conservatorium daar uitgeprobeerd te hebben.
    Uiteindelijk gegaan voor combinatie klank en uiterlijk en prijs.
    Het moest een goedkope viool worden om op te oefenen en mee te nemen op reis.
    Nou ik ben erg tevreden over de klank, alleen wik ik er wel ebbenhouten stemsleutels op laten zetten door de vioolbouwer, ik hoop dat zij dat wil doen en het de moeite vindt, nu ontstemt hij snel want de Chinezen hebben de viool niet goed opgezet denk ik.
    Toch ben ik benieuwd uit wat voor materiaal de toets zou kunnen bestaan, hoe herken ik ebbenhout zonder er een lucifer bij te hoeven houden?
    Ik vraag me ook af of de achterkant wel esdoorn is, de vlam vind ik wel mooi.
    Nogmaals ik heb de viool uitgezocht op verhouding prijs kwaliteit studieviool om mee te reizen.
    Hierbij wat foto's van de "speelgoedviool", ook de kam is te hoog.
    Heb er toch wel wat voor over om de vioolbouwer er wat aan te laten verbeteren.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Sleutels en toets zijn al van ebbenhout, achterblad is van esdoorn. Ebbenhout is herkenbaar als door en door zwart. Op Chinese violen uit deze klasse zit in principe standaard een ebbenhouten garnituur: ebbenhout is er ook in allerlei gradaties en een toets en een set sleutels uit de Indiase toebehorenhandel kosten -mits in het groot besteld- geen vermogen voor een Chinees fabriekje. Het goedkopere ebbenhout is meestal aan de zachte kant en vertoont soms een grijze of bruine streep, die ook nog wel eens wordt bijgekleurd. Voor het doel waarvoor hij is aangeschaft (een reisviool) lijkt mij deze viool wel geschikt, zeker wanneer hij op klank is uitgezocht. Wanneer er nog de Chinese snaren op zitten, zou ik die zeker (laten) vervangen.
     
  8. Thomas Martijn

    Thomas Martijn

    Lid geworden:
    8 sep 2015
    Berichten:
    14
    Bedankt voor de informatie!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Graag Gedaan!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het ebbenhout herkennen is soms moeilijk. Ik heb stemsleutels gezien die een behoorlijk dikke zwarte pseudo ebben coating hadden en die niet van echt ebben waren te onderscheiden, totdat je er een stukje afzaagt. Dan zie je een Engels dropje:
    upload_2015-9-14_14-10-40.jpeg
    Bij de toets komt hetzelfde verschijnsel voor, maar met een spiegeltje is gemakkelijk te zien dat de onderkant bij de uitholling niet is zwart gemaakt en dan weet je genoeg. ​
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Bij Chinese violen als uit de klasse door Thomas Martijn getoond komt dit soort 'Nebben" niet voor: de echte ebben sleutels van India Kwaliteit zijn -schat ik- nauwelijks duurder of nog goedkoper dan namaak peer. Zelfde geldt voor de toets: bij afname van 100 stuks kosten die maar een krats, zodat namaak vaak duurder is. Je kunt imitatie ebben nog wel vinden op vooroorlogse Duitse eenvoudige studieviolen en op de 'Violin Shaped Objects" van 5 tientjes uit China op de sites met "Cheap Violin Deals" Ik zelf vind het herkennen van ebbenhout niet echt moeilijk.
     

Deel Deze Pagina