Heeft de kam van een cello een voor- en achterkant?

Discussie in 'Cello' gestart door Josje, 24 okt 2014.

  1. Josje

    Josje

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    16
    De kam van mijn cello stond wat scheef in de richting van de krul. Hij is inmiddels rechtgezet.
    Mijn celloleraar wijst mij erop, dat het merk " Aubert, made in France " moet staan op de kam richting krul. Je moet het merk dus zien aan de bovenkant van de kam als je speelt. Dat zou dus betekenen dat de kam verkeerd om staat en er een nieuwe kam op moet.
    Ik heb hier nog nooit van gehoord. Is dit een waar verhaal?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Hier zijn de meningen verdeeld over. Je mag er echter vanuit gaan dat de leverancier van een kam van goede kwaliteit zoals Aubert, weet hoe de richting van de stralen in het hout loopt. Diezelfde fabrikant weet ook dat het gebruikelijk is dat de vioolbouwer er zijn brandstempel op zet. Het is dan de bedoeling dat het merk 'Aubert' in dit geval behouden blijft (stille reclame) en dat de vioolbouwer aan de andere kant van de kam zijn/haar reclame maakt. Dat betekent dus, dat het merkteken Aubert aan staartstukzijde moet en het brandstempel aan de toetszijde.
    Ik ben het dus niet eens met de celloleraar.

    Ik heb er even een paar foto's bij voor de beeldvorming (cello en viool):

    gereed 007.jpg Brandstempel2 copy.jpg
     
  3. Josje

    Josje

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    16
    Gelukkig, dan is de kam rechtzetten blijkbaar voldoende. Spaar ik weer €145,00 voor een nieuwe kam uit!! Temeer omdat de (oude) kam er goed uitziet.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De meest voorkomende praktijk is het plaatsen van de de opdruk van de fabrikant (Aubert, Teller, Milo Stamm, Despiau etc. etc.) aan de toetszijde en die bij het op dikte brengen van de kam weg te snijden, eventueel aan deze zijde te voorzien van het eigen brandstempel van de bouwer. Uiteraard is dit niet geregeld in een EU besluit en mag iedereen die dat wil er van afwijken, om hem/haar al dan niet moverende redenen. Dat betekent dat iedereen hier en daar min of meer een beetje gelijk heeft maar dat de kam gewoon kan blijven zitten wanneer hij goed voldoet .
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik ben het eens met Frits en niet met de celloleraar (hoewel het merkje wel vaak tijdens het snijden aan de voorkant wordt geplaatst, dus Bert heeft ook wel een punt).
    Fabrikanten van kammen plaatsen vaak hun stempel aan de kant van het staartstuk. De vioolbouwer kan dan zijn stempel op de "bewerkte" kant zetten terwijl het merk ook behouden blijft. De fabrikant heeft dan n.l. aan de uitloop van de stralen in het hout bepaald wat de achterkant zou moeten zijn. De stralen lopen uit naar de voorkant van de kam. (Gezien vanaf de zijkant)
    Dit is voor een viool niet zo belangrijk maar op een cellokam komt veel kracht zodat de kam kan kromtrekken als ie niet goed staat.

    Beter is het om zelf te checken wat de juiste voorkant is.
    Je kan, behalve aan de zijkant van de kam, ook zien hoe de stralen in het hout uitlopen aan de vlekjes op de kam. De staartstukkant is de kant met kleine ronde vlekjes (rechts op de foto), de voorkant heeft meer langwerpige vlekken (linker foto). En nu maar hopen dat de fabrikant z'n stempel op de juiste kant zet.

    kam.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2014
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Interessant, verschillende details over de kam zijn nieuw voor mij.
    Beschrijving van Geert (waarvan foto's illustratie geven) klopt met kam op mijn cello.
    Verder staat onder (kant v staartstuk) bij mij geen fabrieksnaam (meer) en
    boven (kant naar de toets) wel het stempel van de bouwer die de kam plaatste (zoals hierboven ook beschreven).
     

Deel Deze Pagina