Help!

Discussie in 'Altviool' gestart door Lautje-Vla, 13 feb 2008.

  1. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Ik heb sinds een week of 2 met altviool spelen na een tijdje veel last van dat balletje van je pols... Heeft iemand hier ook last van (gehad) en kan mij vertellen wat het is of misschien tips geven???
    Groetjes,
    Laura
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Wanneer je altijd viool gewend bent, is een altviool bespelen een stuk zwaarder. Niet alleen het strijken maar ook -meestal- de grotere lengte waardoor je linker arm meer gewicht moet ophouden t.o.v. de viool. Dat kost zeker in het begin meer inspanning.

    Gebruik je een zwaardere stok, of speel je met de 'vioolstok' op je altviool?
    Een altvioolstok is iets zwaarder in gewicht en heeft ook een wat grotere haarbreedte, waardoor de snaren met wat minder druk aanspreken.
    Ik vermoed dat het een kwestie is van gewenning. Aan de andere kant blijft pijn een signaal dat er iets niet goed zit. Ik zou daarom ook (tijdelijk) stoppen wanneer het een pijnlijke zaak wordt. Forceren leidt tot steeds ernstiger klachten.

    Groet,

    Frits


    P.S. Over welke arm/pols gaat het eigenlijk?
     
  3. Lala22

    Lala22

    Lid geworden:
    7 mrt 2015
    Berichten:
    1
    Hier ben ik nieuwsgierig naar, omdat ik zelf viool speel (nog niet zo lang, een paar jaar maar), en ook de altviool erg mooi vind. Maar ik wil net zo bezig blijven met mijn viool als ik nu ben, mijn viool mag er dus niet onder lijden...
     

Deel Deze Pagina