Henri Daniel van Goudoever (1898-1977) celloconert

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 6 jul 2010.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Vorig jaar speelde ik het celloconcert van Henri Daniel van Goudoever. Een familielid was er achter gkomen dat het manuscript van z'n handschrift/manuscript bij het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag, Koninklijke Bibliotheek was. Een ander familielid is beroepscellist, Mariëtte Landheer (voor haar was Henri een oud-oom), en er werd voor gezorgd dat het ongepubliceerde werk leesbaar werd gemaakt door met Sibelius of een ander digitaal programma de noten in te voeren. Van de partituur werden ook losse partijen gemaakt en een cello/piano-uittreksel om al een beeld te krijgen hoe het stuk zou klinken. Amateurprojectorkest Intermezzo uit Rotterdam wilde het stuk spelen en daar is een cd van gemaakt, hier met de solopartij + foto's van solist en componist.
    Het stuk schijnt ooit eens gespeeld te zijn door het Concertgebouworkest olv Willem Mengelberg en door het National Symphony Orchestra in New York als wereldpremiere in 1922.
    Sommige orkesten spelen wereldpremieres, die daarna in het archief gaan om (soms gelukkig, omdat niet alles even sterk is) nooit meer te worden gespeeld. Dit is er dan na 90 jaar door de familie wel weer uit het archief gehaald en dan ben ik benieuwd of jullie dat terecht vinden of "dat dat stuk beter in het archief had kunnen blijven." Naast de lekenopinies is de mening van componist Suijkerbuijk interessant, die de structuur beter doorziet en antwoord kan geven of van Goudoever "een grote vernieuwer was met hoge importantie bimnnen de mzuiekgeschiedenis". Ik vind als leek het 1e en 2e deel mooi, terwijl de laatste 2 delen (tango en foxtrot) salonfähige salonmuziekassociaties oproepen.

    Henri Daniel van Goudoever (1898-1977)
    Deel 1 Andante tranquillo
    Deel 2 Allegretto

    Deel 3 Tempo di Tango
    Deel 4 Tempo di Foxtrot

    [​IMG]
    Henri van Goudoever
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    OK ivm het bereiken van de finale met voetbal :lol: heb ik even m'n foto vervangen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Welke foto? Je Avatar? Ik zie (nog) geen verschil. :|
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Opletten Frits! Die fles bier is eindelijk leeg. Of de inhoud is verdampt :lol:

    Hopf
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Hopf,

    neen, geen van beide. Hij heeft z'n avatar aangepast.
     

Deel Deze Pagina