Heraut van de Weemoed.

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Tobias, 16 okt 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vanavond in het radio programma Kunststof werd gesproken met Maarten Mostert Artistiek directeur van de Cello Biënnale 2014, in de aankondiging werd de Cello getypeerd als de Heraut van de Weemoed, en dat vond ik een heel mooie typering, deze weemoed is vooral te horen in de overbekende Cello Suite no. 1 van Johann Sebastiaan Bach, die ook in dit vraaggesprek ten gehore werd gebracht.
    Aan het eind van het vraaggesprek mag de gast een tekst op een tegeltje schrijven, Maarten Mostert schreef: Wie geen risico neemt zal nooit champagne drinken.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat is een heel mooie typering, zeker voor veel stukken die voor en met cello worden uitgevoerd. Maar ik vind de cello ook zeker iets stoutmoedigs, wat provocerends hebben. De cello 'schiet' ahw dan heel ver door van het weemoedige naar het stoere.
    Dat weemoedige hoor je inderdaad ook weer terug in zelfs de wat brutalere werken. Ik ga nu niet weer het celloconcert van Shostakovitsj erbij halen (zie bij 'activeringsmuziek') maar aan zulke muziek denk ik dan wel. En ik moet even héél diep nadenken welke nog meer. De muziek speelt door mijn hoofd, maar nu moet ik daar weer de componist bij zoeken, want dan kan ik het hier plaatsen. Lukt me nu even niet.(aaargh).
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dit is weemoed ten top, het is herfst en de laatste roos sterft.
    Alleen jammer dat het schilderij op de achtergrond scheef hangt, maar ja er moet iets aan mankeren.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2014
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    In gedachten is dat scheefhangende schilderijtje vervangen door iets anders.
    Maar The Rose is zeker weemoedig! En aan het eind van dat filmpje zie je allerlei andere 'filminzetjes' met bijvoorbeeld een chinees. Helaas wordt daar teveel gepraat (radioprogramma immers) maar áls er gespeeld wordt, druipt ook daar de weemoed vanaf!
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hoe vind je deze van Chopin Marcelita, in gedachten moet je dat kale mannetje op de achtergrond maar vervangen door iets anders.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Weemoed ook hier!:)

    Iets? of: Iemand?
    "Kaal mannetje", maar zijn spel is allerminst kaal! Hij verdient een betere typering!
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Oké het is een lief heel muzi (kaal ) mannetje.:D
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Braaf zo!:rolleyes:

    Maar goed, ook dat Largo van Chopin opus 62 (sonate voor cello en piano) past heel mooi in dit weemoedige thema. Ik heb het Largo ook al genomineerd onder topic rustgevende muziek.

    Hier de uitvoering van cellist Antonio Meneses. (niet helemaal kaal, dus ontloopt hiermee ws typering van Tobias;)). Hier vind ik het ook nog eens leuk om op zijn vingers te kunnen kijken. Op welke snaar pakt hij het e.e.a.

     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2014

Deel Deze Pagina