Herkomst sleutels met fijnstemmers

Discussie in 'Viool' gestart door Remco73, 14 dec 2022.

  1. Remco73

    Remco73

    Lid geworden:
    14 dec 2022
    Berichten:
    12
    Beste leden,
    Voor mijn opleiding ben ik op zoek naar meer info over een viool die ik heb gekocht, en dan met name over de herkomst van dit fijnstemsysteem op de krul.
    Zou het van Stauffer kunnen zijn?
    Weet iemand meer?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      567,5 KB
      Weergaven:
      15
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik zie deze fijnstemsleutels sporadisch nog wel op een cello. Voor zover ik kan nagaan zijn deze mechanieken toegepast in de tijd waarin men in de vorm van staalkernsnaren een alternatief zocht voor darmsnaren. Ook in violen zie je soms nog schroefgaatjes van deze mechanieken die er kennelijk later weer zijn af gehaald. Het systeem heeft "de tand des tijds" niet overleefd, maar of we daar nu rouwig over moeten zijn.....?
    Je zou een vraag kunnen stellen op het forum The Pegbox (engelstalig) waar wereldwijd veel know-how zit, ook op historisch strijkinstrumentengebied
     
  3. Remco73

    Remco73

    Lid geworden:
    14 dec 2022
    Berichten:
    12
    Bedankt voor de tip ik heb deze post direct op de the Pegbox gezet.
    Het systeem werkt nog prima en is eigenlijk best handig, al is het voor de e- snaar misschien net niet fijn genoeg.
    Natuurlijk kan ik het bij verkoop altijd nog verwijderen, maar ik laat het er voorlopig op..
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik denk dat deze oude mechanieken op den duur speling gaan vertonen en dan zijn ze minder precies en dat is vooral vervelend bij de E snaar, die altijd van massief staal of omwonden staal is.
    Over het algemeen worden dit soort mechanieken in de strijkerswereld erg lelijk gevonden, hetgeen ook al niet bijgedragen heeft aan het overlevingsproces.
    Tegenwoordig is de norm een traditionele stemsleutel met een fijnstemmer op de E snaar ofwel een (meestal) kunststof snarenhouder met 4 geïntegreerde fijnstemmers.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar Wittner heeft daarom een slim systeem ontwikkeld wat ongeveer op hetzelfde neerkomt, maar wat er fraaier uitziet:

    [​IMG]
    Heeft een soort ingebouwde vertragingsbak met verhouding 8,5:1.
    Maar het gebruik van dit soort stemsleutels is eigenlijk al weer achterhaald, door gebruik van synthetische- of darmsnaren. Alleen voor de E-snaar zou dan zoiets toegepast kunnen worden. Echter voor de E is een fijnstemmer (aan het staartstuk) een goede oplossing.
     
  6. Remco73

    Remco73

    Lid geworden:
    14 dec 2022
    Berichten:
    12
    Er zit idd wel wat speling op de sleutels, maar niet onoverkomelijk.
    Het trok iig de aandacht van mijn leraren, die benieuwd waren naar de herkomst. Tot nu toe nog geen naam, jaartal of producent kunnen vinden..
     
  7. Remco73

    Remco73

    Lid geworden:
    14 dec 2022
    Berichten:
    12
    Ik heb begrepen dat dit systeem van Wittner vooral gebruikt word door darmsnaarspelers?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Darmsnaarspelers (en ook spelers van snaren met een synthetische kern) hebben dit soort mechanieken niet nodig. Ik zou dus zeggen: Wittner voor snaren met een stalen kern. Maar ja, wie speelt daar nog mee? Enkel cellisten.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Voor wie de discussie op The Pegbox niet volgde: Deze fijnstemsleutels heten zo goed als zeker "Allen's Patent Machine Heads"
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, maar veel wijzer word je er niet van, ook niet van het Patentnummer op een van de sleutels:

    Allen's Patented gears (7).jpg
    want dit nummer (19048) schijnt nergens gefiled te zijn en dus niet op te sporen. Het is een Britse uitvinding: Birmingham.
    In andere patenten wordt van dit soort mechanieken gewag gemaakt zo vanaf 1885. Dat betekent niet dat de viool van Remco dan ook dateert van die tijd, omdat het mechaniek er altijd later opgezet kan zijn. Echter op violen komt dat nauwelijks voor. De afbeelding is ook de krul van een cello.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Wellicht kwam dit type mechaniek niet bijzonder veel voor op violen of celli, maar op een redelijk aantal violen (ik heb er helaas geen boekhouding van) die in mijn atelier voor een of andere reparatie belandden, waren rond de stemsleutelgaten kleine schroefgaatjes te zien: een bewijs dat een dergelijk type mechaniek daar ooit was gemonteerd. Op celli heb ik het Allen-mechaniek een keer of vier in goede gezondheid gezien. Éénmaal kan ik me herinneren dat ik kapotte mechanieken van een cello moest vervangen en wel door traditionele sleutels.
     

Deel Deze Pagina