Herkomst

Discussie in 'Viool' gestart door MLemckert, 26 dec 2022.

  1. MLemckert

    MLemckert

    Lid geworden:
    26 dec 2022
    Berichten:
    3
    Deze viool heb ik een tijdje geleden van mijn tante geërfd. Ik probeer te achterhalen wat de herkomst is, ik heb bij mijn vioolbouwer begin februari een afspraak om mijn eigen viool (na een jaar of 30☺️) af te stellen en na te kijken, en om deze oude viool te bekijken, of het mogelijk is om hem weer speelklaar te krijgen, als hij dat waard is. Ik wil hem graag zelf bespelen, het gaat niet om taxatie of verkoop.
    De tekst op de 2 etiketten :

    Michel Bouteljé Nederlandse Vioolbouwer-reparateur. Den Haag 2 nov ‘35

    J.N. Le Clerc, Luthier, aux Quinze vingt
    A PARIS, 1765

    van de eerste kan ik alleen vinden dat hij op jonge leeftijd in WOII waarschijnlijk is vermoord.
    Le Clerc kan ik meer over vinden, maar de kans lijkt me klein dat dit etiket echt is.
    Wie kan er meer over vertellen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 dec 2022
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat het loont om nog even te wachten tot februari wanneer uw vioolbouwer het instrument in handen heeft en zorgvuldig kan beoordelen op hetgeen hij/zij ziet. Afgaande van de foto's moet er nogal wat aan gebeuren. De krul is herzet ('gecraft') aan een andere hals. Verder zie ik wat losse lijmnaden in zowel boven- als achterblad. De lak is nogal gecraqueleerd hetgeen kan duiden op een erg harde lak.
    Of de reparatie het instrument waard is vind ik lastig te beoordelen. Het speelt uiteraard ook mee dat het een erfstuk van uw tante is.
    Mocht het instrument weer bespeelbaar zijn (gemaakt) zou ik graag uw bevindingen vernemen.
     
  3. MLemckert

    MLemckert

    Lid geworden:
    26 dec 2022
    Berichten:
    3
    bedankt voor uw reactie, ik laat zeker nog weten als ik deze beslissing heb genomen na haar beoordeling. Mijn tante was zelf geen violiste, dus de emotionele waarde is mij niet een kapitaal waard. Ik ben wel erg benieuwd naar de klank, jammer dat je dat niet van tevoren kan horen…
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2022
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    En je kunt de klank ook niet afleiden aan de hand van hoe het instrument er uit ziet.
     
  5. MLemckert

    MLemckert

    Lid geworden:
    26 dec 2022
    Berichten:
    3
    Nee, helaas. En ook de geschiedenis kun je maar heel beperkt achterhalen denk ik. Het is de emotie dat je iets ouds wil behouden, maar het moet redelijk zijn. Ik heb een mooie ‘nieuwe’ viool, waar ik al heel blij mee ben.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Wanneer het instrument geen stapelscheuren vertoont of houtworm heeft, is het wellicht voor een paar honderd euro weer speelklaar te krijgen. Wanneer ik het in handen heb zou ik een voorspelling kunnen doen aan de hand van het gewicht en de flexibiliteit van de bladen of het instrument goed of minder zal klinken. Dit instrument lijkt mij de moeite waard. Franse oorsprong lijkt mij niet uitgesloten.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Tja, als ik het instrument in handen heb kan ik ook wel een prijsopgave verstrekken. Maar om van te voren te zeggen hoe die gaat klinken is flauwe kul.
    Met: "Franse oorsprong lijkt mij niet uitgesloten." kun je alle kanten op, heb je dus niets aan.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik heb ook niet beweerd dat ik zou kunnen zeggen HOE het instrument zou klinken maar of het goed of minder goed zou klinken. Dat is niet hetzelfde.
     

Deel Deze Pagina