Het geheim van Stradivarius onthuld! (2)

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 22 sep 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het geheim van Stradivarius.

    Ik ga jullie een geheim vertellen het geheim van Stradivarius, het is niet de uitwerking van zijn geheim, maar het basisprincipe ervan.
    Er is al veel onzin verteld over een eventueel geheim van deze vioolbouwer, het zou de lak zijn, of een speciale bewerking van het hout, of hij zou zijn violen gemaakt hebben van hout van bomen die er nu niet meer zijn. Maar niemand heeft ooit kunnen achterhalen wat zijn werkelijke geheim was. Sommigen beweren dat hij helemaal geen geheim had, maar gewoon een geniale bouwer was, die met allerlei factoren rekening hield en daarmee tot een bijna volmaakt instrument kwam.

    Nu vragen de lezers zich natuurlijk af, hoe kwam jij achter het geheim van Stradivarius, heb je het ontdekt in oude archieven of geschriften, of ben je er zelf achter gekomen, door proeven of onderzoekingen te doen. Ik kan alleen dit zeggen, hoe ik erachter ben gekomen dat is het enige geheim wat ik niet vertel, dat blijft dus mijn geheim, maar het geheim van Stradivarius zal ik onthullen.

    Stradivarius nu was erachter gekomen dat instrumenten die geheel symmetrisch waren soms slechter klonken dan instrumenten die dat niet waren. Op dit idee borduurde hij voort, en na lange onderzoekingen begreep hij dat deze asymmetrische benadering van het instrument, gebonden was aan wetten. Dus zo maar slordig een beetje scheef een viool in elkaar flansen bracht niet meteen een viool voort met een briljante klank.
    Hij bracht deze asymmetrie dan ook weloverwogen aan. Het ene hield met het andere samen, de F gaten werden bijvoorbeeld iets scheef gemaakt, bijna niet zichtbaar voor het blote oog en de zangbalk er niet geheel recht ingezet. Ja hij ging zelfs zo ver om ook de inleg aan de ene zijde van het blad bijna onwaarneembaar iets te laten verschillen wat afstand betreft van de andere zijde, dit deed hij bij alle onderdelen van de viool. Dit verklaard ook het feit dat zijn omgebouwde violen nog wel heel goed klinken, maar dat de enkele violen van zijn hand die niet zijn omgebouwd werkelijk een briljante klank hebben. Weliswaar zijn deze niet omgebouwde violen niet meer geschikt voor de eisen die tegenwoordig aan violen gesteld worden, vooral wat betreft het volume ervan.
    Zo simpel is dus het geheim van Stradivarius "asymmetrie" en als je het niet geloofd, dan vertel ik het aan een ander.

    Tobias.

    Ik schreef dit verhaal, naar aanleiding van het volgende artikel in de Volkskrant.


    Het geheim van de unieke klank van de violen van meesters als Antonio Stadivari en Gionvanni Battista Guadagnini ligt mogelijk in kleine imperfecties in de instrumenten. Dat schrijft de Britse krant The Sunday Telegraph die enkele instrumenten kon onderzoeken op microscopisch niveau.
    2 december 2012, 18:06 - Bron: The Sunday Telegraph
    Stradivari en Guadgnini produceerden hun violen in de 17de en 18de eeuw in hun ateliers in het Italiaanse Cremona. Waarom de violen zo bijzonder klinken, het zogenaamde 'geheim van Cremona', is al langer voer voor discussie. Experts zochten eerder verklaringen in een speciaal recept voor de gebruikte vernis of in een schimmelinfectie in het hout.

    Nu is er dus een nieuwe theorie. Franco Zanini, een fysicus uit Trieste, onderzocht een viool van Guadagnini uit 1753 voor het eerst op het meest microscopisch mogelijke niveau. Via een kleinere versie van een deeltjesversneller kon de wetenschapper het hout onder de vernislaag bestuderen, aldus The Sunday Telegraph.

    'We hebben vastgesteld dat er verschillende kleine asymmetrieën waren. In principe is daar geen reden voor, maar mogelijk werden die imperfecties gecreëerd om de onaangename klank van symmetrische instrumenten weg te werken', vertelt Zanini.

    De onderzochte viool van Guadagnini vertoonde onder meer modificaties aan de f-gaten (klankgaten in de vorm van een kleine f) die onzichtbaar waren voor het blote oog. De man hoopt nu de violen van Stradivari te onderzoeken om zijn theorie te bevestigen.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Valt 'het geheim van stradivarius' onder offtopic? Dan kun je wel héél veel posts naar offtopic verhuizen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, ik mis de bron vanwaar Tobias dit allemaal vandaan haalt of dat 'ie het zelf verzonnen heeft.
    Maar maak je niet druk, Tobias is hiervan op de hoogte (en jij blijkbaar ook)..
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik constateer dat @Tobias een verhaal met bronnen heeft en dat die in de off-topic 'afdeling' staat. En ik vroeg mij af waarom dat dan was.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Aangezien Tobias verder niet de bron met een link aangeeft, ben ik zélf maar eens aan het speuren gegaan. Ik kom wel wat tegen wat het vermelden waard is, zoals bijvoorbeeld in de Volkskrant, waar het over 'imperfecties' gaat. Het meest opvallende vond ik in dat artikel dat het onderzoek gedaan werd aan een monster van een Guadagnini en dat daarmee meteen werd toegepast op een Stradivarius omdat die uit dezelfde omgeving Cremona kwam. Er zijn imperfecties aangetoond en de onderzoekers beweren -zonder daar dan bewijs voor te hebben- dat zoiets mogelijk opzettelijk is gedaan! En zodra je als onderzoeker begint met de termen 'mogelijk' of 'misschien' is de conclusie al niet meer gebaseerd op feiten en waarnemingen. Er zouden modificaties gedaan zijn om de klank te verbeteren. Je moet maar durven, zo'n bewering. Het gaat dan om de inkepingen die aangeven waar de kam dient te staan (de mensuur):

    Imperfecties f-gaten.jpg

    Aan het eind van het Verhaal in de Volkskrant staat dan ook dat Zanini hoopt zijn hypothese aan de hand van een monster van een Stradivarius te kunnen bevestigen. Allemaal vaag, vager en vaagst. Een onderzoek van niks, als je het mij vraagt.
    Hier dan het artikel in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/is-dit-het-geheim-van-de-stradivarius-imperfectie~a3357061/

    Er zijn in de loop der tijden tientallen 'geheimen' van Stradivarius onthuld en telkens blijkt het allemaal onzin te zijn. Violen zijn van nature niet symmetrisch in hun bouw en functie en zijn dat altijd geweest. Aan de buitenkant lijken ze wel symmetrisch.

    In The Telegraph van 23 september 2017 staat ongeveer het zelfde verhaal als in de Volkskrant maar met de nóg boutere bewering dat de imperfecties de klank daadwerkelijk veranderen! Er wordt zelfs gesproken over het ontdekken van geheimen van atomen. Nou, nou, dat verdient de Nobelprijs!
    Er werden zelfs gaten van insecten gevonden, die volgens mij niets anders zijn dan de gangen van houtworm, ook niet onbekend.
    Voor degenen die het Engels beheersen hier de Engelse versie: http://www.telegraph.co.uk/news/sci...ecret-behind-a-Stradivarius-imperfection.html

    Er is niets vreemds aan bepaalde onderzoeken die beweren het geheim van Stradivarius gevonden te hebben. Dat werd ook al gedaan in 2008 waaraan Berend Stoel heeft deelgenomen. Ik geef dat onderzoek veel meer betekenis dan die van Zanini. Het ziet er ook veel wetenschappelijker uit:

    upload_2017-9-24_12-30-21.png
    Zo krijg je meteen een gedegen beeld van de verdeling van de dikte van de bladen:
    upload_2017-9-24_12-33-1.png
    Ik geef hierbij het originele artikel zodat de geïnteresseerde zélf kan lezen en bestuderen wat er nu zo geheimzinnig is aan de Stradivariusviool:
    http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0002554
    Dan is er ook nog een YT-filmpje van de chemicus uit Texas die ook het geheim heeft gevonden:

    @Marcelita: nu is het denk ik een serieus onderwerp geworden, waardoor ik het uit het off-topicforum heb gehaald.

     

Deel Deze Pagina