Het gewicht van een strijkinstrument

Discussie in 'Viool' gestart door chrish, 13 jul 2017.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nèh, ik denk contrabassen, gezien het gewicht....... :p
     
    Tobias vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een 3/4-contrabas weegt zo'n 10 kg.
     
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mijn viool uit 1780 weegt 444 gram met verhoogde kinsteun erop.
    De 4/4 viool van onze oudste dochter weegt 451 gram met een gewone kinsteun.
    De 3/4 viool van onze jongste dochter weegt 434 gram.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Mijn viool weegt 445 gram met gewone kinsteun.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb op het moment vijf violen. Ze wegen tezamen 2 kilo en 159 gram. Dat is toch eigenlijk weinig gewicht, Als ik ze zo zie liggen zou ik denken dat ze veel zwaarder zijn.

    Nu begrijp ik ook dat sommige vioolbouwers rijk worden. Het is hoofdzakelijk lucht wat er word geleverd. Ook vaak nog eens gebakken lucht als ik denk aan die oude violen die vol zitten met gangentjes van houtwormen en die zo geweldig goed schijnen te klinken, je moet maar durven.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Houd het serieus Tobias, geen flauwe kul hier. Je zit hier niet op jouw forum!
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heb ik ook een forum ?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, daarvoor moet je hier zijn.
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Zou het kunnen dat de meeste Duitse instrumenten wat zwaarder zijn dan Franse of Italiaanse?
    De Duitse stijl is met wat meer hout, iets ingetogener klank. En gemiddeld misschien meer gewicht?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik denk niet dat je het zo kunt stellen.
    Om er een trend in te mogen zien moeten er heel veel instrumenten gewogen zijn en dan ook nog onder heel strikte condities, waaronder de luchtvochtigheid en temperatuur. Aangezien de instrumenten van hout zijn kan juist dat een meetbare invloed op het gewicht hebben. Sommige instrumenten zitten 'zwaar in de lak' en andere hebben slechts één dekkende laklaag: allemaal factoren die gewicht in de schaal leggen. Dan heb je ook nog allerlei verschillen in gewicht van de toets. Zoals Tobias al eens meldde, moet je eigenlijk het instrument ontdoen van het garnituur omdat ook daar veel verschillen in gewicht kunnen optreden.
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Mijn Bolink-barokviool weegt, met kam en staartstuk, 363 gram. Inderdaad, de toets is niet van massief ebben, dat scheelt een slok op een borrel.
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kan je niet eens wat fotootjes van die Bolink-barokviool laten zien, ben er wel benieuwd naar.
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    IMG_2674.JPG IMG_2675.JPG IMG_2676.JPG IMG_2673.JPG IMG_2677.JPG IMG_2671.JPG IMG_2669.JPG IMG_2670.JPG

    Bouwjaar 1982, nr 96
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Zo die kan meteen naar de afdeling mooiste viool van Nederland, misschien wel van de wereld. Ik ben niet gauw jaloers maar nu ben ik het wel. Dit is toch de droom van iedere violist om zo'n viool te hebben en dan ook nog eens van zo'n bouwer als Bolink, wat een pracht.

    Ik heb de fotootjes snel opgeslagen, kan ik er nog even van genieten.
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Bolink is een eigenzinnige bouwer, wat de vormgeving betreft zoekt hij de grenzen op van wat esthetisch nog kan, maar hij blijft altijd aan de goede kant van de streep. Je moet er wel van houden. Ik vind hem prachtig, vooral ook door de zorg die aan elk onderdeel is besteed, want ja, àlle onderdelen heeft hij zelf gemaakt, nou ja, met uitzondering van de stemsleutels en het eindknopje.
     

Deel Deze Pagina