Het is zover!

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Lavendel, 31 aug 2005.

  1. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    ik heb het afgelopen jaar zo'n 1000 euro bij elkaar gespaard, dat lijkt me genoeg om een beginnersviool te kopen!! (ik heb al 7 jaar viool gespeeld, ben toen 3 jaar gestopt,maar wil al sinds ik 2 maanden gestopt was weer heeeeel graag viool spelen.)
    Hier een paar vragen:
    ís 1000 euro wel genoeg voor een goede viool om mee te beginnen?
    Hebben jullie nog tips waar ik goed op moet letten?
    Welke bouwers zijn goed?
    (heb bijv. een viool v. Mayer(duits) gezien, voor 850,- alles inbegrepen en een Stradivarius voor 800,- maar heb hier ooit gelezen dat dat voor zo'n prijsje best eens zo'n fabrieksviool zou kunnen zijn,met lelijke klank)
    Klopt het dat je als je meerdere jaren speelt en over wilt stappen naar een betere kwaliteit viool, dat je dan je viool in kunt ruilen en geld bij kunt leggen? Doen veel mensen dat hier?
    Vanaf welke prijs weet ik zeker dat ik écht een goede viool in handen heb?

    Naja ik kan nog wel veel meer bedenken, eigenlijk is de hoofdvraag:
    Wat is voor een beginnersviool een gemiddelde prijs en waar moet ik goed op letten met het kopen van een viool?

    doegdoegg, Lotta
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Volgens mij moet je voor 1000 euro kunnen slagen, mits je bij liefst meerdere vioolbouwers alles uitprobeert wat binnen je budget ligt, instrumenten mee op zicht vraagt en ook een deskundige (b.v. leraar) betrekt in je oordeel. Een stradivari-etiket is een van de meest misbruikte zaken ter wereld, het zit in veredelde klompen tot en met aardige, goed klinkende kopieën.
    "Merken" zeggen niet al te veel, aanduidingen als maestro, virtuoso, solist etc. (zie een discussie elders op dit forum) ook niet. Drie violen uit hetzelfde atelier van hetzelfde type klinken alledrie anders. Een instrument moet voor jou prettig klinken en in de hand liggen, dat is het voornaamste.
    Een viool kopen bij een particulier heeft als nadeel dat er doorgaans keus is uit slechts één instrument, waar je vaak ook nog een kromme strijkstok en een onbruikbare koffer bij moet nemen. Inruilen voor een beter (en duurder) instrument levert bij veel vioolbouwers (niet alle), meestal geen probleem op, al zul je mogelijk iets op de waarde verliezen. Wanneer je met een carbonstok overweg kunt, kies die dan omdat je voor weinig geld (vanaf rond de 100 euro) veel stok in je hand hebt.
    Succes (en houd ons op de hoogte van je avonturen)
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Lotta,

    Voor een kleine 1000 euro moet je sowieso een leuk instrument kunnen bemachtigen.

    Elders op dit forum gaat inderdaad de discussie over een instrument kopen in het buitenland.
    Zelf zou ik (zeker als je binnen Nederland wilt blijven) bij een vioolbouwer in de buurt langs gaan of naar een vioolbouwer die je aanstaat. Keuze zat dus.
    Nederland heeft een heel goede reputatie als het om vioolbouwers gaat, dus moeilijk zou ik niet doen.

    Eigenlijk is het best makkelijk om in Nederland een instrument te kopen, je spreekt de taal gewoon heel goed dus kun je je wensen duidelijk kenbaar maken aan de vioolbouwer, je kunt natuurlijk proberen en eventueel een instrument een paar dagen op proef krijgen, je kunt b.v. eerst een maand huren (kost bijna niks) en dan besluiten om te kopen.
    Ontgroei je de viool dan kun je er mee terug en kijken of je hem/haar kunt inruilen tegen een beter instrument (met bijbetaling natuurlijk).

    Koop je een instrument in b.v. Frankrijk of zo, dan ligt het toch even anders.

    Maar goed, als ik mijn reacties terug lees over een instrument kopen in het buitenland, zit ik me zelf hier weer lelijk tegen te spreken.

    Ik weet niet waar je woont, maar er zit vast wel een vioolbouwer in de buurt.
    En onthoud, dat een goede studieviool (mits goed onderhouden) een goede studieviool blijft. Een stuk ramsj (waar dan ook gekocht) blijft een stuk ramsj.

    (Je moet bedenken dat het enige verschil tussen een viool en een contrabas is dat een contrabas veel langer brandt)…. Grapje dus!!!

    Ga gewoon bij een vioolbouwer langs en kijk eens wat hij/zij heeft liggen.

    Suc6

    Remi
     
  4. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    Daar ben ik weer!

    Allereerst bedankt voor jullie tips!
    Ik had wat rondgezocht op internet en ook contact op genomen met vioolbouwers, maar dat viel me toch wel een beetje tegen, qua prijzen.

    Ondertussen ging ik tóch ook maar op marktplaats kijken.
    Daar staan echt veeel violen voor maar 100 euro, maar goed duidelijk dat dat niet goed is.

    Daar zag ik een heeeele mooie donkere ertussen staan voor 950 euro, naar die mensen heb ik gemaild, maar helaas waren er al 3 wannabe-kopers voor me..

    Ook stond er een viool voor 700 euro.
    Met die eigenaar heb ik ook contact opgenomen.
    Ik heb hem ook gevraagd wáárom hij die viool verkocht.
    Hij verkocht hem omdat hij er nauwelijks meer op speelde en ook een piano had,waar hij meer op speelde.
    Hij had de viool zelf gekocht voor 1000 euro, daar heeft hij de bon ook nog van.
    Komende vrijdag ga ik kijken,luisteren en spelen!!!!
    Ik hoop echt zoo dat dat 'm is, ik heb wel een foto en vond zelf ook wel dat de viool er mooi uitziet.
    hier de foto:

    [​IMG]
    Ziet er zo op de foto wel goed uit toch? Dat stemblok krijg ik erbij,als ik 'm koop dus :) (als je de link vd foto in een leeg venster plakt, is het plaatje groter)
    Mijn moeder gaat nog bellen met een vriendin die conservatorium heeft gedaan, en vraagt haar nog even waar ik écht goed op moet letten. Misschien gaat die vriendin zelfs mee.



    [edit](Dit bericht is door Lavendel bijgewerkt op 13/09/2005 om 17:53 uur)[/edit]
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Met een stemvork kun je ook stemmen. Dit is nu precies wat je volgens mij NIET moet doen. Ook al valt de viool (ik schat Koreaans uit de jaren tachtig) misschien niet tegen, ik denk dat je met 700 euro op zak ook nog wel iets beters kunt vinden. Bij particulieren heb je maar keus uit een instrument, terwijl je juist moet kunnen vergelijken tussen meerdere intrumenten. Ik ken te veel gevallen van mensen die spijt kregen van een aankoop met beperkte keuze. Vergelijk in ieder geval de viool uit de aanbieding met meerdere andere instrumenten VOORDAT je iets koopt; vraag het instrument mee op zicht voor een bepaalde periode, want dat is usance in de strijkinstrumentenhandel.
    Bert Boon.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Lavendel,

    Ik post dit even snel maar kom er straks op terug en zal uitleggen waarom.

    Niet kopen, niet kopen.

    Net wat BB (Bert Boon) zegt voor dat geld is er (heel wat) beters te koop.

    Stel je aankoop uit


    remi
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Lavendel,

    Als je c.a. 1000 euro gespaard hebt voor een viool, of voor de huur van een viool, dan heb je volgens mij centen genoeg voor een behoorlijk instrument (ex strijkstok en kist)

    Natuurlijk gaat het dan om een studieviool (hoeft geen slechte te zijn) of je moet een instrument gaan huren bij een vioolbouwer.

    Een tweede mogelijkheid is een viool te kopen via een veiling of zo en het risico te lopen dat je een miskoop hebt, of een Stradivarius, de kans is klein.

    Vaak kun je bij een vioolbouwer een best mooi instrument huren, lenen. Kost niet de hele wereld en je hebt een echte viool (geen Chinese ramsj).
    Een beter of echt goed instrument kost nu eenmaal handen met geld en zeer goede instrumenten in handen slechte amateurs…..

    Wacht even met de aanschaf van een instrument



    Remi

    eventueel mag je mijn Chineese viool proberen, en mijn Rugerri.


    Remi
     
  8. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Uitstellen!!! NIET DOEN!!! Net wat Bert Boon zegt, je hebt bij een vioolbouwer meer keuze, kunt vergelijken en je hebt vrijwel zeker een betrouwbaarder instrument.

    En zelf heb ik altijd iets van; geen kans ongemoeid laten om bij een vioolbouwer binnen te stappen.

    Ga dus naar een vioolbouwer, heeft voor die prijs waarschijnlijk een hoop keus. Ga zelf altijd naar Van de Knaap in Baarn. André van Putten in Kampen schijnt ook behoorlijk wat keuze te hebben.

    Je kunt ook naar Groningen natuurlijk (q)

    Bovendien, voor 700 euro kun je op marktplaats.nl al veel mooiere instrumenten kopen (puur op het uiterlijk afgaande).


    [edit](Dit bericht is door Christoff bijgewerkt op 14/09/2005 om 10:21 uur)[/edit]
     
  9. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Nog even wat: in 1997 toen ik begon met vioolspelen hebben mijn ouders voor 1000 gulden een nieuwe Hofner viool gekocht met strijkstok, kist, strijkstok, hars, en schoudersteun bij een muziekwinkel.

    Voor 700 euro moet je bij een vioolbouwer dan zeker wat goeds kunnen vinden.

    Dit is geen reclame praatje voor de vioolbouwers (onder het mom 'red de vioobouwer') maar een goede tip.

    Bij Van de Knaap in Baarn (en wellicht ook andere vioolbouwers) kun je een instrument huren. Als je dan besluit het instrument te kopen (of een ander instrument) dan wordt je borg en huur afgetrokken van de koopprijs. Oftewel, dan kost het huren je niks! Dat zou ik zeker doen!!


    [edit](Dit bericht is door Christoff bijgewerkt op 14/09/2005 om 10:59 uur)[/edit]
     
  10. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Deze viool op marktplaats vind ik persoonlijk er al een stuk beter uitzien (vraagprijs 600 euro). Maar misschien was dit één van violen waar je naar geinformeerd heb en die al weg was?

    [​IMG]
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik vind de kwaliteit van violen beoordelen aan de hand van een foto wel een beetje erg ver gaan. In de meeste gevallen is zo’n beoordeling gebaseerd op een persoonlijk (voor)oordeel dat meestal te maken heeft met de kleur en conditie van de lak, het uiterlijk en of er een mooie kist bij zit (met strijkstok). Er zijn kenners -maar dat zijn er echt heel weinig- die inderdaad aan het uiterlijk kunnen zien of het instrument goed klinkt of niet. Het beste is: uitproberen en testen en dan niet een paar uurtjes. Neen, een hele week of nòg langer, want het moet jòuw instrument worden en bij je passen. Dat kost tijd en die tijd moet je nemen. Het liefst natuurlijk met nog een potentiële vioolkandidaat om te kunnen vergelijken. Neem beide violen mee naar de docent(e) en laat hem bespelen. Dan heb je ook nog dat een viool (nog) niet in de juiste optimale conditie is gebracht: stapel locatie, type snaren, kam goed gesneden?, lengte niet-klinkend-deel van de snaren correct? (= lengte staartstuk), goede strijkstok. Het is eigenlijk nog ingewikkelder dan hierboven geschetst en daarom is de vioolbouwer een goede vriend. De vraag is echter of die wel zo happig is op het optimaliseren van een via Marktplaatst aangeboden en eventueel te kopen instrument. Ik zou dat in ieder geval niet zijn.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @SB

    Beste Frits,
    Ik begrijp je reactie dat je niet op een foto af kunt gaan. Naar mate je meer en meer instrumenten door de handen laat gaan en je heel actief met violen bezig bent is een foto maar al te vaak een redelijke aanwijzing, hoe beter de foto’s
     
  13. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    heyhey,
    Hier ben ik weer.
    Ik begrijp dat naar die viool kijken waarschijnlijk niet verstandig is.
    Maar hiervoor heb ik al een paar vioolbouwers gebeld en gemaild,en bij beiden kon ik niet voor de prijs die ik voor ogen had, een viool kopen.
    De ene vioolbouwster was Ulrike Wiebel hier in Leiden, waar ik ook woon. Maar zij verkoopt vanaf 1500 euro, ik wéét dat zij heel goed is, maar zoveel geld héb ik gewoon niet.
    De ander was Besseling in Amsterdam, die heeft er vanaf 1000 euro (exclusief stok enz.)
    Het geld wat ik precies heb ik zo'n 800 euro(zou eventueel nog 100 euro van mijn ouders mogen lenen), en daarvan moet ik een viool zien te vinden mét stok enz enz.

    Verder heb ik 7 jaar les gehad, toen ben ik 4 jaar geleden gestopt,en nu wil ik al meerdere jaren weer ontzettend graag viool spelen, dus ik heb wel ervarign maar ben eignelijk alles wel kwijt moet ik eerlijk zeggen. Ik ga ook weer les nemen.

    Ik ben sowieso van plan te gaan kijken naar die viool in Eindhoven, maar ik ga ervanuit dat ik 'm niet koop.
    Maar nu de vraag aan jullie:

    weten jullie goede vioolbouwers omgeving zuidholland die violen hebben liggen voor 800 euro (inclusief stok en koffer enz.)? Ik zou er opzich best een stukje voor willen reizen , maar bijvoorbeeld Groningen dat is gewoon echt een beetje te ver.

    groetjes Lavendel
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Lavendel,
    Mocht je bij mij in Groningen voor 900 euro slagen (en die kans is niet gering), dan vergoed ik je treinkaartje retour 2e klasse.
     
  15. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    Wow, ik zal vanmiddag eens aan mijn ouders vragen, of 1 van hun het ziet zitten om volgende week mee te reizen naar groningen!
    Groetjes Lotta
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Lotta,

    Ik bouw bijna 20 jaar (alt)violen en heb een heel aardige viool (4/4) voor je. Het was oorspronkelijk een Tsjechische fabrieksviool met een uitgespaarde zangbalk in het veel te dikke bovenblad. Ik heb daar veel aan verbeterd en het is nu een heel aardig klinkend instrument geworden, dat ik met een gerust hart van de hand wil doen. Neem contact met me op wanneer je geïnteresseerd bent. We wonen heel dicht bij elkaar. Je mag hem natuurlijk eerst proberen. Ik denk aan een prijs van zo’n EUR 450,= excl. strijkstok en kist. [heb dacht ik nog wel ergens een kist liggen, dus daar valt over te praten].
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Lotte: zoals je ziet: er wordt om je gevochten!
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Aan Remi,

    Even terug naar de foto van Christoff waarop ik reageerde en jij vervolgens ook weer. Mijn reactie had betrekking op de bewering van Christoff, die met een begeleidende foto beweerde dat de viool van 'slechts' EUR 600,= "er al een stuk beter uitzag". Daarop was mijn volgende bewering gestaafd: het er beter uit zien zegt niets over hoe het instrument zal klinken. Immers, niet te bewijzen valt, dat hoe beter de viool eruit ziet hoe beter hij klinkt. Want als dat zo was, hadden de fabriekseigenaren handen vol werk om super gepolitoerde lakken op de markt te brengen. Dat doen ze toch wel, omdat er altijd wel een paar adspirant kopers gevoelig zijn voor uiterlijke schijn. Maar daar trappen wij niet in, toch?

    Je kunt veel violen door je handen hebben laten gaan, maar daarmee bouw je nog niet de expertise op om aan de hand van het uiterlijk te kunnen zeggen dat het instrument wel of niet fantastisch zal klinken. Wèl als je bedoelt, dat wanneer je een Carlo Bergonzi door je handen mag laten gaan, je oog krijgt hoe een goed klinkend instrument eruit ziet. Maar dat is een heel ander verhaal. En dan heb ik het nog niet eens over al die echte of vervalste labels, hetgeen een hele sport op zich blijkt te zijn om ze ‘op de rol’ te drukken, zo authentiek mogelijk als 't effe kan.

    Natuurlijk wil ook een vioolbouwer geld verdienen (wie niet?), maar ik denk dat hij/zij ook zo eerlijk zal zijn om te zeggen dat de reparatiekosten de waarde van het instrument verre overschrijden. Derhalve is het in dat geval beter af te zien van zulk een aankoop en reparatie en om te zien naar een ander instrument en de juiste gelegenheid af te wachten.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Toch kan een afbeelding van bovenblad, achterblad en krul een goede eerste indicatie geven of het hier om een aziatisch massaproduct van recente datum gaat of om een als studieviool wellicht geschikte franse, duitse of boheemse viool van rond de vorige eeuwwisseling. Het is een eerste indruk die de bokken van de schapen kan scheiden. Uiteraard vereist dit enige ervaring en onberispelijke foto's. Wie niet thuis is in de handel en ook niet van plan is zijn of haar hobby daarvan te maken kan het beste expertise inschakelen.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bert,

    Ik ben het met je eens dat de kans bij een Koreaans geval met plastic onderdelen (ik heb het echt meegemaakt!) dat ie niet goed zal klinken, nadert naar 100%. Maar, ik bedoel eigenlijk dat een goed uitziende viool die voldoet aan de criteria zoals een goed gebouwd instrument behoort te zijn, geen 100% garantie biedt dat ie ook uitstekend klinkt. En, omgekeerd komt ook voor! Ik denk niet dat je kunt generaliseren en op voorhand kunt zeggen, dat een Franse, Boheemse of Duitse viool uit een bepaalde periode per definitie een goed studie-instrument is. De kans daarop is vermoedelijk wel groter dan 50%.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat de beoordeling aan de hand van foto’s grote eisen stelt aan de kwaliteit er van. Maar deze benadering lijkt me van een geheel andere orde dan de beoordeling uit te voeren aan een instrument dat je in handen hebt: daar kan een foto nooit tegenop. Maar om het vanaf een foto te doen kan z’n bekoring hebben. Dat ik daar geen expert in ben moge blijken uit het door mij opgevoerde topic “fascinerend model’ elders in dit forum. Dus Bert, wanneer het je hobby en/of expertise is, misschien weet jij dan wie de maker is? Of is de foto te slecht om er iets van te kunnen zeggen? (c)
     

Deel Deze Pagina