Het is zover!

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Lavendel, 31 aug 2005.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste SB,

    Inderdaad is een foto niet alles zeggen over een instrument, als het een goede foto is (op de juiste manier genomen en vervolgens heel goed gedetailleerd, niet alleen van de voor en achterkant maar ook van de krul, van voren, van opzij dan kun je gaan vergelijken met de foto’s in de grote boeken en met foto’s van de sites als Cozio en Tarisio en zo.

    Niet dat je met het vergelijken in een klap een expert bent geworden maar.
    Toch is o.a. voor mij als amateur erg leuk om de verschillen tussen al die bouwers te gaan ontdekken, zelfs detail verschillen tussen verschillende instrumenten te kunnen gaan zien.
    Kijken lezen vergelijken, gewoon heel leuk en best boeiend.

    Helaas zijn de foto’s op marktplaat van miserabele kwaliteit en veelal zijn de aangeboden instrumenten dure stukjes brandhout.
    Af en toe zit er best een leuk instrument tussen (studie viool) maar dan moet er ook aan opgeknapt worden.

    Echte goede instrumenten kom je niet op marktplaats tegen, hoewel… een tijdje geleden er een franse viool werd aangeboden, helaas was de viool verkocht voor ik met mijn vrouw kon overleggen,
    Voor een kleine 350 euro is het instrument van eigenaar verwisseld, bij nader onderzoek bleek het van een zeer goede bouwer afkomstig te zijn en de huidige “handels” waarde ligt rond de 25.000 tot 30.000 euro. (Ik spreek hier over handelswaarde omdat de werkelijke waarde van een instrument voor zijn eigenaar/musicus vaak van veel grotere waarde is en eigenlijk niet in geld is uit te drukken.).

    De algemene kenmerken van echte oude instrumenten zijn jullie (Bert en SB) lijkt mij best bekend. Een echte oude olielak onderscheid zich echt wel van een nieuwe (lees jonge) olie lak.
    Veroudering van instrumenten is natuurlijk na te bootsen (vervalsen) maar lijkt mij zeer moeilijk om heel goed te doen, het opnieuw aanzetten van de sleutelkast/krul op een ”nieuwe”hals is zeer arbeidsintensief en ik schat de kosten voor het vrij maken van de hals uit het corpus, het aan zetten van de kop en de afwerking ervan op een kleine 800 a 900 euro.

    Het vervalsen van slijtage aan de gaten voor de stemsleutels, het inzetten van een nieuw stuk hout en het passend maken van de nieuwe sleutels… c.a. 150 euro inclusief gewone ebbenhouten stemknoppen, wil je van die mooie buxushouten Hart model of sleuteltjes van Blois ‘d Harmonie dan stijgt de prijs enorm.
    Scheurtje repareren in het bovenblad of een stapel die door het bovenblad is gegaan, wat kost dat?

    Ik besef natuurlijk dat ik weer een beetje doordraaf en zowel jou (SB) als Bert dergelijke dingen natuurlijk niet hoef te vertellen, ik denk dat jullie daar heel wat meer ervaring mee hebben als mijn persoontje.

    Nee aan de buitenkant van een viool kun je niet zien wat/hoe de klank is, je kunt het model mooi vinden of de lak kan je aanspreken, zelf doe ik liever de ogen dicht en speel, luister naar de klank, luister naar het instrument. Helaas gaat dit niet in tien minuten en moet je er de tijd voor nemen.

    Natuurlijk draaf ik weer door, maar hoe kan dat ook anders als je het over violen hebt. Sorry.

    Weer even back on topick

    @ Lavendel,

    Nee aan de buitenkant van een viool kun je niet zien wat/hoe de klank is, je kunt het model mooi vinden of de lak kan je aanspreken, zelf doe ik liever de ogen dicht en speel, luister naar de klank, luister naar het instrument. Helaas gaat dit niet in tien minuten en moet je er de tijd voor nemen.
    (Nee, niet klagen dat ik de zelfde regel opnieuw gebruik).

    Gelukkig en misschien ook helaas, kun je aan een instrument niet de klank afzien.

    Het voordeel van de vioolbouwer(s) is dat ze een beetje gek zijn, het zijn namelijk vakidioten.
    Die vakidioot wil je best een instrument verkopen, maar wil ook graag dat je tevreden naar huis gaat, met een mooi instrument dat binnen je budget past.
    Die zelfde vakidioot heeft namelijk geleerd om van een aantal stukken hout een instrument te bouwen dat tot de hoogste klasse der muziekinstrumenten hoort, de viool, de onbetwiste koningin der instrumenten.

    Bedenk wel dat het maken van een viool ongeveer 400 uur in beslag neemt. 400 volle uren is een vioolbouwer bezig met een instrument, gaat het met een van de delen fout of bevalt het resultaat hem niet dan komen er nog wat uurtjes bij om of opnieuw te beginnen of om aan te passen.
    Reken eens mee, 400 uur weken met een redelijk uurloon (20 euro) is 400 x 20 = 8000 euro. Dan hebben we het nog niet over het afstemmen van de viool. Vandaar dat een goede viool c.a. 10.000 tot 15.000 euro moet kosten.

    Dan weer even terug komend op die vakidioot, die verhuurt ook nog eens studieviolen voor een belachelijk lage prijs, enkele tientjes per maand en je krijgt echt een mooi instrument.

    Dus… niets kopen via marktplaats of bij een of andere muziek instrumenten handel, maak gewoon een afspraak met Bert Boon of ga eens kijken of SB (Frits) iets voor je kan betekenen.
    Schroom echter niet om het gewoon te zeggen als je twijfels hebt over het instrument of als je met vragen zit als je bij een van hen langs gaat. Wees gewoon je zelf, wees gewoon… Lotta en vraag ze de oren van hun hoofd (indien nodig).

    Ogen dicht, en luister naar het instrument als je het bespeelt, voel.

    Remi
     
  2. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    Jaaaa! Ik heb dé viool gevonden! Gisteren ochtend was ik naar Bert Boon geweest en daar kon ik kiezen uit 8 violen die binnen mijn budget lagen.
    Zoooo wat was dát moeilijk op het laatst!
    Maar uiteindelijk toch echt wel de goede gevonden :) haha ik ben echt heeeelemaal verliefd op die viool!
    Vandaag de hele middag gespeeld, verbaast me wel hoe snel ik het op kon pakken, had verwacht dat ik wel weer helemaal bij het begin moest beginnen, maar ik kan nu de dingen spelen die ik in mijn 2e en 3e jaar deed.
    Verder heb ik van zangles veel musicalliedjes liggen, die zijn ook ont-zet-tend leuk om te spelen!

    Is dus heeeelemaal goedgekomen met mij en mijn viool! En ik ben echt ontzettend blij dat ik naar de vioolbouwer gegaan ben in plaats van naar een particulier!!!!!!!! Het is gewoon zoooveel beter omdat je gewoon écht goed advies krijgen en zoveel keus hebt!

    Verder wil ik iedereen bedanken voor hun aanbod van violen en adviezen!

    doeggg Lotta
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Lotta,

    fijn voor je dat het gelukt is en nog fijner is dat je er zo tevreden mee bent, want daar gaat het met name om. Het wordt zeker na een tijd je 'eigen' instrument die je leert kennen. Uit ervaring weet ik, dat het wel eens voorkomt dat het net lijkt alsof je viool soms een 'slechte dag' heeft en dat 'ie anders klinkt dan anders. Dat leer je vanzelf te herkennen en hoort erbij. Soms ligt het gewoon aan jezelf, aan je eigen stemming. Soms ligt het aan de luchtvochtigheid maar daar let je nooit op.
     
  4. Andrea

    Andrea

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    57
    Homepage:
    Hé, leuk, ik ook (s) En ik laat ook nooit een kans ongemoeid om er een keer binnen te lopen... er is ook zoveel te zien. (s)


    [edit](Dit bericht is door Andrea bijgewerkt op 09/10/2005 om 19:25 uur)[/edit]
     

Deel Deze Pagina