Het kanaal van henri Vieuxtemps op You Tube

Discussie in 'Overig' gestart door Henri Vieuxtemps, 4 jul 2013.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Een redacteur van het vioollerarenblad ARCO van de ESTA, European String Teachers Association, http://www.estanederland.nl/Esta-Nederland/nl-NL/arco.aspx Leontien Akkerman was op m'n oefenconcerten op m'n YT-kanaal gestuit en had me geinterviewd. Hier het artikel voor mogelijk geïnteresseerden die het blad niet hebben:

    HET KANAAL VAN HENRI VIEUXTEMPS OP YOU TUBE

    Leontien Akkerman

    Als ik leerlingen die aan een stuk werken adviseer om ook eens naar een uitvoering voor viool met orkest of met piano te luisteren stuit ik regelmatig op het You Tube kanaal van een zekere Henri Vieuxtemps. Hier zijn enorm veel bekende en onbekende, gemakkelijke en moeilijke vioolconcerten te beluisteren, en terwijl je luistert kun je meelezen in de vioolpartij of de partituur die synchroon met de muziek in het beeld voorbijschuift. Een hele goede manier om het stuk met de begeleiding er bij te leren kennen!
    Omdat ik de site vaak gebruik en omdat we een ARCO over toepassingen van internet zouden maken heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een reactie geplaatst. Ik was benieuwd naar de persoon die achter de schuilnaam Henri Vieuxtemps zat, en wat hem drijft.


    “Beste Henri,
    We maken een ARCO over internet, graag zou ik met je in contact komen om wat vragen te stellen over al die nuttige filmpjes die je op You Tube plaatst, kan dat?
    Hartelijke groet, Leontien Akkerman.”

    Binnen een uur had ik al een antwoord van Henri Vieuxtemps, en kon ik mijn vragen op hem afvuren.

    Vioolconcerten sparen.
    Henri blijkt een verwoed amateur violist te zijn met een speciale passie voor het ontdekken en liefst ook uitvoeren (als orkestviolist) van onbekende vioolconcerten.
    Hij zegt van zichzelf dat hij vioolconcerten ‘spaart’ en het valt hem op dat veel beroeps violisten en viooldocenten zo slecht bekend zijn met het enorme repertoire aan vioolconcerten dat er voorhanden is. (Ik moet eerlijk bekennen dat ik een groot aantal vioolconcerten van zijn kanaal ook nooit eerder gehoord had). Door zijn You Tube kanaal wil hij mensen helpen nieuwe vioolconcerten te ontdekken. Barrièreverlagend zijn ook de websites zoals IMSLP (zie elders in deze ARCO) waar veel bladmuziek van vioolconcerten op staat die gratis te downloaden is. Voorheen moesten violisten of dirigenten veel muziekbibliotheken afstruinen als ze iets origineels wilden spelen.
    Bram constateert dat je in concertzalen telkens weer dezelfde vioolconcerten hoort, het ijzeren repertoire dat iedereen al kent zoals het eerste van Bruch, Mendelssohn, Brahms, Tsjaikowsky, Mozart. Waarom hoor je soms van Paganini concert 1 en 2, terwijl hij er zes geschreven heeft? Naast de vioolconcerten zet hij ook studieconcertjes voor leerlingen op You Tube, en het blijkt dat hier zeer veel naar gekeken wordt.
    Het is niet altijd gemakkelijk om aan opnames te komen van de onbekende vioolconcerten en van de studieconcertjes. In zijn blogs op onder andere violonist.com roept ‘Henri Vieuxtemps’ violisten op om eens onbekender werk op cd te zetten. Of misschien staat er een ESTA lid op die de moeite wil doen een aantal ontbrekende vioolconcertjes op te nemen met een pianist ten behoeve van dit You Tube kanaal!

    Meespelen in amateurorkesten
    Naast vioolconcerten sparen en op YouTube zetten en bijzondere vioolconcerten beluisteren in de concertzalen, probeer hij er ook zoveel mogelijk te begeleiden in amateurorkesten. In totaal heeft hij nu meegespeeld in begeleidingsorkesten van in totaal 44 verschillende vioolconcerten. Hiervoor is hij vaak een aantal avonden per week van huis en reist hij door Zuid Holland en soms ook naar andere delen van het land. Soms zelfs van Waddinxveen naar Groningen of Brabant, louter om de lol die hij erin heeft als hij weer een apart concert van zijn lijst kan afvinken

    Waarom de naam Henri Vieuxtemps?
    Henri vertelt dat hij een groot fan van deze componist is, die zoete romantische muziek schreef waaronder acht vioolconcerten. Hij heeft er veel voor over om deze concerten eens in een concertzaal te horen. Gelukkig was er tijdens de finale van het laatste Oskar Back-concours vier keer het 5e vioolconcert van Vieuxtemps te horen. Hij bezocht meerdere keren het Vieuxtempsconcours in Vervier, de geboorteplaats van de componist in Belgie http://www.prixvieuxtemps.be/index.htm. Henri streeft ernaar alle concerten van deze lievelingscomponist een keer live te horen. Eén keer was hij bijna uit China teruggekomen om een uitvoering van het vierde concert niet te missen. Met een vioolvriend is hij eens naar Verviers gegaan, waar ze z’n graf hebben bezocht, een Vieux Temps-biertje hebben gedronken bij zijn standbeeld in Verviers en de Rue Vieuxtemps hebben opgezocht aldaar. Hij heeft ook een Vieuxtemps T-shirt laten maken. Vroeger kopieerde hij vaak een stuk of tien cd’s met onbekende vioolconcerten die hij mooi vond en gaf die, samen met zo’n biertje, aan prominente solisten. Doel was hen te prikkelen om eens wat anders te spelen dan het geijkte repertoire. Hij ziet nu zelf in dat dat misschien een beetje opdringerig was, het had in elk geval weinig effect, en met zijn You Tube kanaal kan hij meer mensen bereiken.
    Hij zorgt dat hij altijd een voorraadje Vieuxtemps bier in huis heeft, daarvoor reist hij regelmatig naar Belgie.
    Op het graf van Henry Vieuxtemps staat Henry met een y in plaats van een i zoals het vaak verkeerd op cd’s staat, en met dit lettertje onderscheidt hij zich van de echte componist.

    You Tube kanaal.
    Inmiddels staan er 660 filmpjes op zijn kanaal, voornamelijk van vioolconcerten. Dagelijks zijn er 5000 kijkers van over de hele wereld. Hij krijgt veel positieve en dankbare reacties op de geplaatste filmpjes en hij heeft al 3700 abonnees. Per dag komen daar gemiddeld vijf nieuwe bij, naast Europa veel mensen uit Azië, Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en soms Afrika en het Midden-Oosten. Die abonnees krijgen wekelijks een mail met een link naar nieuwe filmpjes. Vooral de studieconcertjes worden veel bekeken.
    Het is ook mogelijk verzoeknummertjes in te dienen. Ik vraag naar Küchler opus 15, omdat ik dat met leerlingen wil uitvoeren met solisten en orkest. Ik lever de muziek en een dag later staat Küchler al op YouTube en hebben er al 175 mensen naar gekeken!
    Nog een dringend verzoek aan de lezers: Henri is op zoek naar de bladmuziek van de vioolsolopartijen van Karol Lipinski (het vierde vioolconcert), Joseph White, Ole Bull en Wolf-Ferrari.(laatste heb ik al, HV)
    De video’s zijn te vinden onder www.youtube.com/user/HenriVieuxtemps/videos. Hier kun je een overzicht zien (weergeven: populairst/nieuwste of oudste toevoeging), of in het zoekvenster bijvoorbeeld Rieding opus 35 intikken en dan kiezen voor de video met bladmuziek. Hier kun je je ook gratis abonneren.

    LEERLINGCONCERTEN TOT NU TOE OP HET KANAAL:
    ACCOLAY, Jean Baptiste (1833-1900) violin concerto 1 in A minor for violin + piano ACCOLAY, Jean Baptiste (1833-1900) violin concerto 1 in A minor for violin + orchestra
    KÜCHLER, F op.11 violin + piano
    KÜCHLER, F op.12 violin + piano
    KÜCHLER, F op.15 violin + piano
    KÜCHLER, F op.15 violin + orchestra
    SEITZ, F op.13 violin + piano
    SEITZ, F op.13 violin + orchestra
    SEITZ, F op.15 violin + piano
    SEITZ, F op.22 violin + piano
    MILLIES, Hans violin + piano
    MOLLENHAUER, Edward (1827-1914)
    RIEDING, Oskar opus 21 for violin + piano RIEDING, Oskar opus 24 for violin + piano
    RIEDING, Oskar opus 25 for violin + piano
    RIEDING, Oskar opus 34 for violin + piano
    RIEDING, Oskar opus 35 for violin + piano
    RIEDING, Oskar opus 35 for violin + orchestra
    RIEDING, Oskar opus 36 for violin + piano

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2016
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Wat leuk! Gefeliciteerd. Ik denk dat wij de Arco binnenkort ook thuis krijgen en zal het artikel met aandacht lezen (ondanks dat ik ICT-er ben, lees ik liever van papier dan online).
     

Deel Deze Pagina