Het Nederlandse Vioolconcours

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door marjet, 4 dec 2015.

  1. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    In januari begint het Nederlandse Vioolconcours (in verschillende categorieen).
    Op de site kun je nu zien wie er meedoet.

    Www.vioolconcoursen.nl
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ha, leuk, en het nadert ook al heel erg!
    Begrijp ik het goed dat ze nu "Showcase" hebben ingevoerd, om jongere kinderen al te helpen wennen aan het spelen voor een wedstrijd? Wel een geweldige ervaring voor hen om alvast te komen proeven!
    En ik kan alle deelnemers alleen maar veel succes wensen en vooral veel speelplezier!
     
  3. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    De deelnemers zijn (voor mij) onbekend, maar natuurlijk nog jong.
    Zouden alleen nederlanders mee mogen doen als ik zo de namen screen?
    Leuk om in de gaten te houden!
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Bij de deelnemers van het Oskar Back staan namen van jongeren die zich ook al op andere concoursen in de kijker speelden. Bijvoorbeeld Svenja Staats, die een keer de eerste prijs en publieksprijs won bij het Prinses Christina Concours (PCC) en voor de nucleaire top in Den Haag mocht spelen. En Pieter van Loenen, die naam ben ik ook tegengekomen in het kader van PCC-wedstrijd en nog een andere/meer andere. Ik ken hen niet persoonlijk, 't is meer dat ik een redelijk goed geheugen heb.
    Bij Oskar Back is de kans dan nog het grootst dat daar wat bekenden staan, omdat dat de oudste categorie deelnemers is en die hebben zich dan al eerder in de kijker kunnen spelen.

    Bij ons cellisten hebben we alleen het PCC waar ook jonge cellisten kunnen meedingen en verder het concours van de cellobieënnale. Bij het PCC worden cellisten alleen niet uitsluitend met andere cellisten vergeleken.
    Wie weet of ooit nog voor cellisten een concours komt (zoals de violisten al lang hebben) voor een jongere categorie cellisten.
     
  5. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ja, dat zag ik wel, de staat van dienst die sommige (alle...?) violisten al hebben.
    Er zal vast heel mooi gespeeld worden!
    Ben benieuwd of er nog wat media aandacht aan besteed zal gaan worden.

    Het zou inderdaad leuk zijn: Het Nationale Cello (Altviool/Contrabas??) concours.
    Inspirerend, motiverend voor de aanstormende cellotalenten (en die zijn er genoeg, volgens mij)!
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Op 23 en 24 januari vinden de voorrondes van categorie Oskar Back plaats
    za 23 januari 2016 11:15 - 17:00 uur Fentener van Vlissingenzaal, Utrechts Conservatorium gratis

    In de voorronde spelen toptalenten de opdrachtcompositie van Willem Jeths en onder meer muziek van Mozart en Paganini.
    Programma
    Keuze uit W.A. Mozart:
    1. Adagio in E, KV 261
    2. Rondo in C, KV 373
    3. Rondo in Bes, KV 269
    Keuze uit N. Paganini: 24 Caprices voor viool solo, op. 1:
    4. Caprice nr. 19
    5. Caprice nr. 9
    6. Caprice nr. 2
    7. Caprice nr. 6
    Keuze uit:
    8. K. Szymanowski: Nocturne et Tarantelle, op. 28*
    9. E. Ysaÿe: Caprice apres lʼetude en forme de valse de C. Saint-Saëns*
    10. S. Prokofiev: uit Cinderella suite, op. 87 (arr. M. Fichtenholz): Winter Fairy (act I) & Grand Waltz (act II)
    Verplicht werk:
    11. W. Jeths: Forté
    Optredens
    Kandidaten zaterdag 23 januari (zie betekenis nummers bovenstaand programma)

    11.15u Floor Le Coultre met Tobias Borsboom 1; 4; 8; 11
    11.45u Svenja Staats met Martijn Willers 1; 5; 11; 9
    12.15u Emma Rhebergen met Natasja Douma & Elena Malinova 11; 1; 6; 8
    pauze
    13.30u Ana Termeulen met Natasja Douma 11; 7; 2; 8
    14.00u Ruña ’t Hart met Daniel Kramer 1; 8; 4; 11
    14.30u Pieter van Loenen met Tobias Borsboom 1; 6; 11; 9
    pauze
    15.15u Marie-Claire Boel met Leon Bak 11; 4; 3; 9
    15.45u Jeanine van Amsterdam met Daniel Kramer 3; 5; 11; 8
    16.15u Emma Roijackers met Laurens de Man 11; 4; 1; 9
    5 jaar geleden met Svenja Staats 2 stukken van Saens-Saints gespeeld met een amateurorkest. Kleine meisjes worden groot. Ik zou haar nu niet meer herkennen. http://www.vioolconcoursen.nl/blog/ontmoet/deelnemer/svenja-staats/

    Op 24 jan. daar ook wat kandidaten. http://www.vioolconcoursen.nl/blog/event/voorronde-categorie-oskar-back/
    zo 24 januari 2016 10:00 - 16:00 uur Fentener van Vlissingenzaal, Utrechts Conservatorium gratis
    Optredens
    10.00u Chrystelle Catalano met Sander Sittig 11; 4; 1; 9
    10.30u Elvira van Groningen met Sophiko Simsive 1; 5; 11; 9
    pauze
    11.15u Caspar Horsch met Yukiko Hasegawa 11; 7; 1; 8
    11.45u Maren Bosma met Vital Stahievitch 11; 1; 6; 8
    12.15u Coraline Groen met Daniël van derHoeven 1; 7; 10; 11
    pauze
    13.30u Elise Besemer met Laurens de Man 9; 11; 5; 2
    14.00u Michael (Harjan) Foyle met Maksim Stsura 2; 5; 10; 11
    pauze
    14.45u Eva de Vries met Daniël van der Hoeven 2; 5; 10; 11
    15.15u Koen Stapert met Laurens de Man & Ivan Penkov 11; 6; 1; 9
    Na de optredens mini-masterclass met Daniel Rowland
    16.30 u in Kleine Zaal: bekendmaking halve finalisten

    Halve finale op 30 jan in HertzTivoli Vredenburg
    http://www.vioolconcoursen.nl/blog/event/halvefinale/ is de halve finale
    Halve finale Oskar Back
    De violisten geven een afwisselend recital met een eigen programma, waarin ook andere kunstvormen voorkomen

    za 30 januari 2016 10:15 Hertz TivoliVredenburg, Utrecht € 5,- / € 3,- (t/m 26 jr) bestel tickets
    In de halve finale laten Nederlandse toptalenten zich van hun persoonlijke kant horen. Zij presenteren een veelzijdig, eigen programma, waarin ook andere kunstvormen voorkomen. Met muziek van Bach, Brahms, Britten en Stravinsky.
    Programma
    1. Keuze uit:
    J.S. Bach: Sonate in b: Adagio (deel 1) en Allegro (deel 2), BWV1014
    J.S. Bach: Sonate in c: Sicilienne – Largo (deel 1, met alleen de eerste herhaling) en Allegro (deel 2), BWV1017
    J.S. Bach: Sonate in E: Adagio (deel 1) en Allegro (deel 2), BWV1016
    2. Eerste deel uit één van de drie vioolsonates van J. Brahms (op. 78, op. 100 of op. 108)
    3. Uit het gekozen vioolconcert voor de finale:
    B. Britten: Vioolconcert nr. 1, op. 15: deel 1 (Moderato con moto)
    I. Stravinsky: Vioolconcert in D: deel 1 (Toccata) en deel 3 (Aria II)
    K. Szymanowski: Vioolconcert nr. 1, op. 35: Vivace scherzando – Poco meno – Allegretto – Vivace (Tempo I) tot vlak voor de cadens
    4. Eigen performance van tien minuten met de drie elementen:
    – een kleur
    – een dichter
    – een dans
    Tijden
    10.15-10.55 uur: kandidaat 1
    pauze
    11.15-12.35 uur: kandidaat 2 en 3
    pauze
    13.15-14.35 uur: kandidaat 4 en 5
    pauze
    15.00-16.20 uur: kandidaat 6 en 7
    uiterlijk 17.00 uur: uitslag in de foyer

    De finale is op 6 febr. in HertzTivoli Vredenburg met niet al te bekende vioolconcerten van Britten, Stravinsky en 1e Szymanovsky, die ik alle 3 wel eens begeleid heb, maar vrij onbekend zijn http://www.vioolconcoursen.nl/blog/event/finale/
    Finale Oskar Back
    [​IMG]
    Drie finalisten met medewerking van het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Rafael Payare

    za 06 februari 2016 20:00 - 22:30 uur Grote Zaal TivoliVredenburg, Utrecht € 22,- (normaal) / € 12,50 (t/m 26 jr)

    Programma
    De violisten spelen naar keuze:
    • B. Britten: Vioolconcert nr. 1, op. 15
    • I. Stravinsky: Vioolconcert in D
    • K. Szymanowski: Vioolconcert nr. 1, op. 3Met begeleiding van het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Rafael Payare.
    bestel tickets
    Drie getalenteerde violisten, klaar om de internationale podia te veroveren, strijden om de eerste prijs van de categorie Oskar Back. Het finale-concert combineert de spanning van een concours met de prachtige vioolconcerten van Britten, Stravinsky en Szymanowski, begeleid door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Rafael Payare. Met Candida Thomson, Simone Lamsma, Lawrence Renes, Kees Hülsmann en Paul Komen in de jury.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2016
    jis77 en Marcelita vinden dit leuk.
  7. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Tof. Dank je :)
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Prachtig overzicht!:)
     
  9. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Mooi Henri V. !

    Waar ik nog benieuwd naar ben is of het nog in de media komt. Kan het niet vinden.
    Volgens mij zijn er de vorige keer tv-uitzendingen aan gewijd.
     
  10. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    @marjet dit vond ik wel, maar vorige finales en halve finales kwamen op tv. Nu dus alleen interviews met finalisten:
    http://www.vioolconcoursen.nl/blog/finalisten-in-podium-witteman/
    Finalisten in Podium Witteman
    5 januari 2016
    De finalisten van Het Nederlandse Vioolconcours categorie Oskar Back zijn op 31 januari te gast in het tv-programma Podium Witteman. Het wordt live uitgezonden om 18.10 uur op NPO 2. Houd onze website en deze nieuwsbrief in de gaten voor meer informatie!
    http://www.vioolconcoursen.nl/meedoen/voorwaarden/
    Media Het Nederlandse Vioolconcours behoudt zich het recht voor de optredens tijdens de voorrondes en de (halve) finale door radio en/of tv te laten uitzenden of hiervan opnamen voor latere uitzending te laten maken. Honorering hiervan zal niet plaatshebben. Het Nederlandse Vioolconcours maakt ook foto’s en korte video’s van de voorrondes en (halve) finale voor publiciteitsdoeleinden en plaatst deze op verschillende kanalen. De deelnemers verklaren zich akkoord bij inschrijving met de publicatie van foto’s en video’s door Het Nederlandse Vioolconcours.
    Het is voor deelnemers en hun publiek verboden om tijdens de voorrondes en (halve) finales video-opnamen te maken of te flitsen tijdens het fotograferen.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2016
  11. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Jammer, geen Diewertje Blok dus deze keer....ik had gedacht dat het misschien net zo op tv zou komen als het Elisabeth Concours in België. Dat was leuk om te volgen! Was meer internationaal en/of heeft België meer aandacht voor cultuur?
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2016
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dacht toch dat laatste!
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    In Brussel is een internationaal concours en dus groter. Het werd steeds later op Canvas uitgezonden, maar nu met dat 3e net Ketnet op kanaal 53 bij mij, was er veel aandacht voor + herhalingen de volgende ochtend. Maar in Nederland met veel digitale tv zou het best op Brava, kanaal 607 kunnen, waar ze al veel te veel hetzelfde herhalen. En je kan ook alle Provinciekanalen krijgen op je digitale tv in het basispakket. Dus waarom niet op RTV (Regio TV) Utrecht , kanaal 708, waar het concours nu wordt gehouden? Vanavond ook de 1e 2 natuurijsschaatswedstrijden gekeken op RTV Oost kanaal 704, wat niet belangrijk genoeg was voor Studio Sport op NPO1. Zo'n nationaal vioolconcours hoeft niet meteen volledig vanaf de 1e ronde en spitsuur (prime-time) op een nationale zender. Het nationale cello- en pianoconcours zou je ook op Brava of een regiozender kunnen uitzenden en dan alle rondes of stromen (streamen) op internet en als Video op aanvraag (video on demand), zodat de liefhebbers en geïnteresseerden het kunnen volgen life of op een moment dat het ze beter uitkomt.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2016
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Goed voorstel! Kanalen genoeg dus. Nu nog de mens(en) die het gaan uitvoeren.
     
  15. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Oscar Back concours is dit weekend. Gaat iemand van jullie er nog naar toe?
     
  16. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ja, vandaag geweest. Morgen weer. Het begint morgen om 10.30 ipv 10 uur. Het plichtstuk van Jeths was wel grappig. Aan het eind werd steeds een vergelijkbaar stukje ingezet, maar de laatste noot eindigde 5 x in een dramatische kras. Alleen de slotnoot niet. Svenja, waarmee ik had gespeeld, had er wat op gevonden, want door dat gekras braken er 4 strijkstokharen. Ze had een 2e strijkstok meegenomen en speelde daarop verder bij een volgend stuk zonder dat ze de haren verwijderde, iets wat andere deelnemers wel deden, die maar 1 strijkstok hadden meegenomen. 1 iemand speelde die weemoedige triller-Caprice nr.6 van Paganini, die heb ik volgens mij ook nog nooit in Brussel gehoord. Verder was het repertoire leuk en afwisselend en gelukkig geen verplichte Bach sonates en partita's dit keer. Het was best redelijk gevuld de zaal. Bij de 1 na laatste deelnemer was er in het gebouw een slagwerker te horen. Dat was wel storend. Een jurylid liep daarna nog weg om het te laten ophouden en gelukkig was het weer stil bij de laatste kandidaat. Een aantal had vorige editie ook meegedaan en ik kende wat namen van examens in Den Haag.
    Er stond een fout in de folder bij het concours Ontdek de sterren van morgen, want er stond: "In de finale strijden de excellente violisten om de felbegeerde titel. Spannend: wie mag zich in het rijtje scharen van beroemde winnaars als Jaap van Zweden, Janine Jansen en Isabelle van Keulen?"
    Volgens het boek "Oskar Back en veertig jaar Nationaal Vioolconcours" pagina 161/162 werd Janine Jansen in 1993 (op haar 15de) gedeeld 3e, Jaap van Zweden winnaar in 1977 en heeft Isabelle van Keulen niet in de finale gestaan en volgens mij ook nooit meegedaan.

    Ik had nog een suggestie gemaild naar de organisatie over Brava en streamen en kreeg een reactie + verzoek die info op het forum te zetten. Dus komt ie:

    Re: Nationale vioolconcours op Brava of RTV Utrecht of stromend op de website of als VOD

    Beste heer Vieuxtemps, za 23-1-2016 12:03
    Hartelijk dank voor uw suggestie. Wij gaan inderdaad met Brava een uitzending verzorgen over Het Nederlandse Vioolconcours en zullen de finale live streamen via internet. Als u dat alvast op het forum wilt posten, dan danken wij u daarvoor hartelijk.
    Met vriendelijke groet,
    Imke Vermeulen
    Office Manager
    06 190 065 74 (ma, di, do. 9-12u)
    Ganzenmarkt 14 | 3512 GD Utrecht
    vioolconcoursen.nl | facebook/viooltalent
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2016
    Marcelita en jis77 vinden dit leuk.
  17. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wat een leuk verslag, Henri V. !
    Je zou denken dat het uitverkocht zou zijn met dat mooie programma met die toptalenten. En wat geweldig dat je Brava benaderd hebt!! En vervolgens geweldig dat ze er iets mee doen!!
    Ben benieuwd wat je er vandaag van vond (en of je eens bent met de uiteindelijke keuzes...)
     
  18. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Zij hadden zelf al Brava benaderd. In de 1e ronde 2 nieuwe stukken leren kennen, namelijk van Prokofiev


    en Szymanowski.

    Het zat allemaal dicht bij elkaar, zei een vader van een deelnemer. Het is altijd een beetje ongezellig als er mensen afvallen, maar ja hoort erbij. Een kamermuziekfestival is wat relaxter en mensen komen dan meer voor de muziek dan dat ze op foutjes of imperfecties letten. Ik kwam meer om de onbekende stukken te leren kennen. Verder ben ik niet deskundig genoeg om te vergelijken. Bij Svenja, waar ik mee samen heb gespeeld, had ik niet zo'n goed gevoel na afloop. 1e noot van Mozart zette ze te vroeg in en in een ander stuk nam ze te weinig tijd en raffelde ze passages af. Maar ze is nog jong, dus volgende keer komt ze verder. Van dag 1 waren er 2 door. Van dag 2 waren er 5 door.
    De meesterklas van Daniel Rowland gehoord bij een jong talentje gehoord voordat de uitslag werd opgelezen. Nuttige strijkles. Uitslag staat ook op de website http://www.vioolconcoursen.nl/blog/halvefinalisten-cat-oskar-back-bekend/
    De halvefinalisten van categorie Oskar Back (18 t/m 25 jr) zijn bekend! Caspar Horsch, Elise Besemer, Elvira van Groningen, Emma Rhebergen, Koen Stapert, Michael Foyle en Pieter van Loenen, spelen op zaterdag 30 januari vanaf 10.15 u de halve finale in de Hertz-zaal van TivoliVredenburg.
     
    jis77 en Marcelita vinden dit leuk.
  19. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wat mij meteen opvalt is dat alle mannelijke deelnemers door zijn.
    Even nageteld: van de 17 deelnemers blijven (alle) 4 mannen en 3 vrouwen over.
     
  20. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Zal je net zien dat in de finale weer een meerderheid vrouw is, net als in de 1e ronde. Meer meisjes dan jongens spelen viool, fysiek zijn er geen relevante verschillen, want geen aparte concoursen, dus bij meer breedte zouden vrouwen een hogere top moeten hebben, statistisch gemiddeld gezien. Maar was me ook opgevallen, dat er relatief veel jongens door waren. O ja, het verbaasde me wel dat Maren Bosma in rode jurk niet door was.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2016

Deel Deze Pagina