het overlakken van een viool

Discussie in 'Viool' gestart door Beethoven, 17 nov 2006.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Heel bijzondere methode om een viool op die manier te lakken. Wat ik wel ken uit de literatuur en waarmee ik zelf heb geëxperimenteerd is een paar lagen olielak laten volgen door een aantal lagen spiritlak. En als finale beschermlaag een blanke spirit coating.
    Wat jij hebt gedaan is hiermee niet te vergelijken. Ben reuze benieuwd hoe dat eruit ziet.

    Je zou toch een aanmerkelijk verschil moeten kunnen zien tussen de krans en het bovenblad bij jouw methode?

    Dus: een plaatje erbij wordt steeds meer gewenst.
     
  2. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Ik lees dat jij ook met verschillende soorten lak aan het werk bent geweest op een viool. Wat zijn jouw bevindingen op dit gebied en heeft het je wat opgeleverd ?

    Ben zeer nieuwsgierig.

    Rob..

    PS. Sorry dit was een spontane reactie en vraag van mij. Het is misschien leuker als je daar later antwoord op geeft.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    De viool waar het om gaat heb ik via marktplaats weten te bemachtigen en zag er niet uit.
    Ik had al wat ingrediënten voor een olielak in huis en ben de zwaar beschadigde lak van het bovenblad eerst met alcohol gaan verwijderen heb haar daarna getracht op kleur te krijgen (ze sloeg helemaal grijs uit en ben eigenlijk gewoon aan het bovenblad begonnen met de olielak, die tergerend langzaam droogt.

    Hoe ik haar aantrof (fototje van marktplaats)
    [​IMG]

    Hoe ze er na de eerste lakpoging uit ging zien
    [​IMG]

    Jamer genoeg heb ik geen foto genomen tot de lak van het bovenblad afwas en ze helemaal grijs was.

    De donkere pitjes op het bovenblad zijn wormgaten van de houtworm maar waren reeds gedicht.


    Remi
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Remi,

    afgaande op de foto van het bovenblad ziet dat er helemaal niet slecht uit!

    Wat een ontzettend grote wormgaten zeg!

    Is het mogelijk ons te laten zien hoe de bodem en krans er uit zien?
    Want dat schijnt een heel andere lak te zijn. En daar ben ik -en ik vermoed ook anderen- best wel benieuwd naar.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Wel Frits,

    Ik hoop dat ik je op je wenken bedien.

    Zelf ben ik niet stuk van de kwaliteit van de foto’s met name de schaduw welke ontstaat door het flitsertje

    Als ik straks wat meer tijd heb eb er aan toe kom ga ik het bovenblad heel licht opschuren en krijgt ze haar volgende laklaagje. Het nadeel van een olielak, de lange droogtijd weet jij alles van lijkt me. Een UV BOX zou raadzaam zijn maar kost denk ik aardig wat. Vandaar dat ik haar van de zomer heb gelakt en ze heeft dagen lang heerlijk op het balkon in het zonnetje aan de waslijn mogen hangen. Licht, lucht en een beetje wind.
    Een paar kleine vliegjes zijn er opgekomen maar die konden er makkelijk weer afgehaald worden.

    Ook heb ik gemarkt dat de kwast waarmee ik aan het lakken was niet erg geschikt was voor dit werk en moet maar eens een wat kortharige kwast gaan kopen, ze staan vanzelfsprekend in de gidsen van Pro Arte en Steward McDonnald. Maar ik zag al dat de prijzen variëren van 12 tot 38 euro per kwast.

    De krans, krul en het achterblad hebben nog de oorspronkelijke lak, een spiritus lak, Wel moet ik eerlijk zijn en heb het achterblad, waar kleine krasjes en potjes in zaten heel licht ingewreven met een linnendoek met wat olielak zodat de kleine losse schilfertjes weer vast kwamen te zitten en kleine krasjes minder zichtbaar werden

    Maar goed het bovenblad leek wel gezandstraald.

    Hierbij de gevraagde foto’s, staande op een champagnecoupe.

    [​IMG]

    en de krans

    [​IMG]


    Remi
     
  6. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Hartstikke leuk om de viool waar je het altijd over hebt eens te kunnen zien. Enne hij knapt inderdaad erg op. Je hebt er nog wel even werk aan voordat ie klaar is. Ik wens je veel plezier toe met de viool.


    Rob..
     
  7. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Remi,

    Wanneer ga je nu eens aan dat bovenblad beginnen ? Het staat er al een half jaar hoor ik net.

    Rob..

    En krijgen we daar dan wel een plaatje van ? Jij hebt een digitale camera geloof ik. Dus beginnen maar met het blad.


    Maak er wel even een plaatje van.

    Rob..
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Mede door jullie enthousiasme ben ik weer aan ’t viooltje begonnen hoor.

    De eerste laklaag heb ik heel licht proberen op te schuren (olielak) maar kwam voor mij op een heel gek verschijnsel.
    Toen ik de lak met wat water en een druppeltje afwasmiddel aan het schuren was leek het wel of de lak. Onder invloed van het water en de wrijving een beetje zacht werd.
    Gek genoeg geen loslatende stukjes, van die wurmpjes die loslaten als de lak nog zacht is maar gek genoeg staat mijn vingerafdruk ineens voor een deel zichtbaar in de lak.
    Wat ik ook raar vind is dat de lak niet mat is geworden (het effect van op/vlak schuren) maar dat buiten dat de vuiltjes va de vorige lakbeurt weg zijn de viool toch weer een glanzend oppervlak heeft.

    Druk ik nu mijn duim op de lak dat blijft er geen vingerafdruk “in” de lak achter.

    Nu nog een UV box bouwen en eens kijken of een tweede laklaag haar nog mooier kan maken.
    Dan nog een nieuwe toets maken. De eerste is een beetje mislukt (het uithollen en op dikte maken maar dat kan misschien nog bijgewerkt worden, Voorlopig is zij (de toets dus) met veel frustratie en Haagse krachttermen even in de hoek gegooid.
    Xxxxxxx, waarom moet het maken van een instrument je toch telkens op de proef stellen, je telkens weer op je bek laten gaan.

    Maargoed een aantal kleine onvolkomenheden met het lakken moet geen onoverkomelijke drempel vormen. En al mocht de lak niet worden wat ik verwachtte dan blijft het nog mogelijk dit instrument bespeelbaar te maken.

    Remi
     
  9. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    citaat Remi:

    ".....Voorlopig is zij (de toets dus) met veel frustratie en Haagse krachttermen even in de hoek gegooid.
    Verdomme, waarom moet het maken van een instrument je toch telkens op de proef stellen, je telkens weer op je bek laten gaan
    .....".

    Gooien en smijten met een werkstuk wat niet lukken wil.
    Ja, een vreemde manier van je ongenoegen uiten. Moet je je eens voorstellen dat je net bezig bent met het leggen van de laatste hand aan je eerste viool! En dan gaat het even niet zoals je zou willen en je smijt het hele instrument in een hoek! Oei, ik zou die eigenschap samen met het uiten van krachttermen, toch hèèl snel afleren als ik Remi zou zijn.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Frits en Rob,

    Maak je geen zorgen er word niet met onderdelen of laat staan met instrumenten gegooid.
    Als ik mijn frustraties kwijt wil heb ik nog een mountainbike waar op ik me op ’s-Herens wegen kan uitleven. En fietsen werkt ontspannend, is gezond en geeft je tijd om na te denken.

    De toets werd wel even terzijde gelegd en een tijdje niet meer bekeken maar op een gegeven moment moet hij er toch op, en wel netjes.
    En Frits je hebt gelijk:
    dat gaat niet.

    Laat ik het dan nu maar netjes zeggen.

    Verdorie wat is het toch moeilijk om een instrument te maken, je wordt telkens weer op de proef gesteld, maar als je het niet probeert kun je ook geen fouten maken. En als je het wilt leren dan moet je er wat voor over hebben.

    Ik zal het betreffende stukje aanpassen

    Remi

    En met zo'n mal zal het nog beter gaan

    [​IMG]

    :)
     
  12. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Mijn voorkeur gaat uit naar de aangepaste versie.

    Even naar aanleiding van het bijgevoegde plaatje wat laat zien hoe je een toets op zijn kop in een houder heel mooi kunt vastzetten. Alleen vraag ik me af of je niet veel beter de uitholling van dat toetsgedeelte met de schraapstaal in een beweging van je af kunt doen. Van je af werken gaat nu eenmaal veel handiger dan naar je toe werken.
     
  14. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Je onderdelen van je viool weer bij elkaar ? (d)

    Even terug naar je lak probleem en daar heb ik tevens een vraagje over.
    Heb je iets aan de lak veranderd tussen de eerste en tweede laklaag ?

    Rob..
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Sotty Rob de tweede laag moet er nog op.

    Maar ik wil eerst een UV box bouwen (lamp een aansturing liggen op mijn werk), maar ik moet/wil nog zo veel.


    Remi
     
  16. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Okee,

    Misverstand van mijn kant. Gezien de hoeveelheid bezigheden die je hebt op het ogenblik wacht ik maar even met een vraag.

    Laat even weten als je er klaar voor bent misschien kunnen we er dan nog op terug komen dat zou ik wel leuk vinden !!
    Rob..



    He, weer vergeten iets aan te vinken komt ie dan
     
  17. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Hoe gaat het met je UV box ? Kun je alle onderdelen bij elkaar krijgen daarvoor ? Of zit hij al in elkaar ?

    Ja , ik weet het je hebt het druk druk en nog eens druk.

    Rob..
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Rob,

    ik denk dat Remi zich gewoon te druk mààkt.
     
  19. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Dat zou best eens kunnen zijn.

    Misschien moesten we hem maar eens gaan helpen om toch eindelijk die viool bespeelbaar te gaan maken en op zijn minst er voor te zorgen dat ie niet opnieuw begint te gooien.

    Rob..

    Remi je moet niet alles vertellen hoor. Dit blijft je achtervolgen. Hier kom je niet snel meer vanaf.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    @Rob,

    je schreef:

    "Misschien moesten we hem maar eens gaan helpen om toch eindelijk die viool bespeelbaar te gaan maken en op zijn minst er voor te zorgen dat ie niet opnieuw begint te gooien".

    Enig idee hoe dat te realiseren valt?
    Lijkt me niet uitvo
     

Deel Deze Pagina