Het Stradivariusgevoel.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 27 sep 2021.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    :(Wat is het Stradivariusgevoel. Het Stradivariusgevoel is, dat men een ouwe aftandse Stradivarius mooier vind klinken dan een goed gebouwde nieuwe viool. Als het niet zo droevig was zou je er om kunnen lachen.
     
  2. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik dacht dat dat het halo effect was, het stradivarius gevoel "klinkt wel beter". ;)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het stradivariusgevoel is tegenwoordig alleen nog haalbaar voor lieden die niet altijd op 100% eerlijke wijze aan veel te veel geld gekomen zijn en wellicht (op leenbasis) ook nog voor een aantal violisten waarvan een ieder beweert dat ze tot de wereldtop behoren. Dit forum is niet het podium voor politieke statements, maar de zonnebloemen van van Gogh, de instrumenten van Stradivari en Guarneri en de kunstwerken van Damien Hurst c.s. staan simpelweg symbool voor ongewenste uitwassen van het economisch systeem. Dat is niet "de schuld van het kapitaal" maar van ons allemaal!
     
    Tobias vindt dit leuk.
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Mensen zijn nu eenmaal eenvoudig te beïnvloeden veel heeft te maken met marketing. Mensen zijn niet in staat om onbevooroordeelde beoordelingen te maken omdat er altijd invloeden zijn die we niet kunnen loskoppelen van ons denkproces.

    Verder krijg je enkel zulke exhorbitante bedragen wanneer mensen de mogelijkheid hebben om deze te betalen, de rijken der aarde weten niet meer waar ze hun geld aan kwijt kunnen, bij veilingen lijkt het soms dat de bieders geen enkel besef meer hebben over de effectieve waarde, het gaat meer over het prestige en de decadentie. Nu ja ik vrees dat ook dat "des mensen" is.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja , "De meeste mensen deugen!", maar een paar rijke stinkerds verpesten het! Als we dat niet willen, moeten we er maar tegen in opstand komen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Er zijn ook mensen die rijk zijn en geen geld hebben! Maar om dat te begrijpen gaat het verstand van sommigen weer te boven.
     
    liuwe vindt dit leuk.
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Sa is’t mar krekt!
     
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Om eerlijk te zijn ben ik een beetje allergisch voor dit soort moralistische opvattingen. ‘Armoede houdt netjes’, om eens een klassiek voorbeeld te noemen. Te vaak ook werden moralistische opvattingen gevoed vanuit de kennelijk gevoelde noodzaak het ‘volk’ kort te houden of bestaande verhoudingen of achterstanden te bestendigen. Ook religies zijn en waren daarin uitermate bedreven. Op dit punt samenvattend: ik wil een hoop geloven, maar Mozart op basis van een lege maag en in een onverwarmd huis is mijns inziens weinig uitnodigend. Er daar heb ik niet eens het historisch materialisme bij nodig. Overigens komt uit die hoek een -uiteraard- volstrekt ander geluid. Een aardige ‘proeve’ daarvan is terug te vinden in ‘Die Ballade vom angenehmen Leben’ van Bertolt Brecht:

    Da preist man nun das Leben großer Geister
    Das lebt mit einem Buch und nichts im Magen
    In einer Hütte, daran Ratten nagen
    Mir bleibe man vom Leib mit solchem Kleister!
    Das simple Leben lebe, wer da mag
    Ich habe - unter uns - genug davon
    Kein Vögelchen, von hier bis Babylon
    Vertrüge diese Kost nur einen Tag
    Was hilft da Freiheit, es ist nicht bequem -
    Nur wer im Wohlstand lebt, lebt angenehm!


    En zo is het maar net :)
     
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik vrees dat we dan eerst een nieuw duo Marx & Engels uit de hoge hoed moeten toveren. Als de al jarenlang voornamelijk werkloze 'Red Wall' stemmers in Engeland aan Boris Johnson de voorkeur geven, in Frankrijk de behoudende (rechtse) geluiden elkaar overstemmen en een onbehagelijk aantal Amerikanen tot de 'Rednecks' moeten worden gerekend, vrees ik het ergste. En over het stemgedrag in Nederland doe ik er maar beter het zwijgen toe.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Goede ideeën genoeg, maar zo lang iedereen die het (nu nog) goed heeft (vrijstaand huis in mooie buurt, flink spaarsaldo, BMW of Tesla op de oprit) achter behoudzuchtige types aan blijft lopen zal er niets veranderen. Sneu voor de cultuursector, maar het wordt pas écht spannend als het met het klimaat nog verder uit de hand loopt: dan zijn we allemaal de klos.
     

Deel Deze Pagina