Het taxeren van een copy strad viool

Discussie in 'Overig' gestart door vanezcha, 23 apr 2012.

  1. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Goede dag,

    Ik vraag me af of iemand van jullie een prijs kunt taxeren. Het liefst ga ik direct naar een vioolbouwer bij me in de buurt, maar het probleem is, ik ben niet de verkoper, de verkoper is een vent en hij is in Indonesie. Ik ben hier om hem te helpen met het prijsgeven van de viool. Ik zeg de viool omdat deze ook niet van hem is maar van de goede vriend van zijn opa.

    Een goede vriend van zijn opa heeft een copy van een stradivarius gekregen van een nederlandse conservatorium student in het jaar 1950.

    Daarin zit een label:
    "antonio stradivarius facibeat anno 1674"

    Dit is de link waar u de fotos van de viool kunt bekijken.

    Misschien zijn de foto's ook niet duidelijk genoeg om getaxeerd te worden. Maar wat vinden jullie ervan?

    Als u nog een duidelijkere fotos nodig heeft, u kunt me laten weten welke gedeelten gefotografeerd moeten zijn, dan kan ik de verkoper laten weten.

    Alvast bedankt,

    Vanessa
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De link is helaas dood en online-taxaties hebben geen tot weinig zin en waarde. Strad-kopieën varieren in waarde van een paar tientjes tot enige honderden euro's tenzij het iets heel bijzonders is. Waarom de viool niet op e-bay geplaatst met een paar goede foto's en desnoods een minimumprijs? Daar komt vaak een reële handelswaarde uit. Op e-bay kun je goed zien welk soort foto's helpen bij de verkoop. Een goede foto van bovenblad, achterblad krul en etiket zijn minimaal nodig. Succes!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De link werkt bij mij prima: onder de foto's zie ik een hele conversatie staan in -ik denk- Maleis? De foto's zijn niet al te scherp en dat maakt het er niet gemakkelijker op.
    Om nu te zeggen hoeveel het instrument waard is lijkt me op deze manier ondoenlijk. Ik vind de nerf op het bovenblad wel erg wijd. Het achterblad heeft geen speciale of fraaie tekening. De lijmnaad lijkt wat vreemd, in die zin dat daar veel meer lak aanwezig lijkt te zijn, of dat die ooit eens is los geweest en opnieuw gelijmd? De foto laat wat dat betreft te wensen over.

    Het model doet mij in geen enkel opzicht aan Stradivarius denken.

    Ik zou het advies van Bert opvolgen, maar dan eerst eens een stel haarscherpe foto's maken. Niet met een mobieltje, maar een apparaat dat goede kwaliteit levert. Bedenk dat de kwaliteit van de foto's vaak al genoeg zegt over hoe serieus de verkoper het product wil verkopen.

    Frits
     
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    deze zijn de fotos. de scroll is er nog niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik denk dat deze fotos ook niet heel duidelijk zijn :/

    Hij kan niet via ebay verkopen want het is nogal moeilijk met paypal en credit card in indonesie.
    Er zijn ook wel luthiers/vioolbouwers daar, maar steeds meer ervarende violisten die dure violen hebben, hun violen niet bij hun laten repareren, ze gaan allemaal naar Singapore.
     
  5. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    hehe sorry, ik was even denken hoe ik een foto moet uploaden. ik had op mijn host geuploaded maar dat werkte niet dus ik heb een andere manier gevonden.

    de verkoper zit in Indonesie, die viool is niet van mij. Ik verkoop de mijne niet :D
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    oo sorry ik had de vorige berichtjes niet gelezen. ik zal hem vragen om een betere fotos te geven aan mij.

    wat ik al merk is: de toets is niet van ebbenhouten.

    @Frits: het is Indonesische taal. In Nederland noemt men het vaak Maleis, maar Maleis is de taal van Maleisië, niet van ons, alhoewel de talen op elkaar lijken.

    wat ik krijg van de koper is dat de viool ooit opnieuw is gelakt.
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Goede dag,

    Hartelijk dank meneer Fritz en Bert,

    Vandaag ben ik erachter gekomen dat de viool inderdaad ooit opengemaakt is en weer gelijmd. En de verkoper had toen zomaar een labeltje ingevoegd om mensen te laten denken dat hij een copy van stradivarius heeft. Dit vind ik jammer, ik denk dat, alhoewel de viool wel oud is (volgens de verkoper, wat ik wel graag wil geloven), is de viool weer gelijmd is door een onervarende iemand, dan is de echte waarde van de viool weg.

    Daar komt wel vaak voor dat mensen een viool openmaken, een labeltje erin plakken, en de viool weer dicht lijmen met de bedoeling dat ze hem duurder kunnen verkopen.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Sterker nog: voor het plakken van een (ander) label hoeft de viool helemaal niet open!
    Het kan gewoon door het f-gat. In dit geval maakt dat voor de waarde van de viool niets uit, die is zonder twijfel slechts gering.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het lijkt totaal niet op een Stradivarius!
    Ik zou er maar niet te veel waarde aan toe kennen, want het is niet veel bijzonders.
     
  10. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Bert: ja het kan inderdaad via de f-hole.

    Ik heb de verkoper laten weten over wat jullie, de vioolbouwers hebben omgeschreven over zijn viool, en over de waarde. Ik heb dit onderwerp hier gemaakt en de foto's laten zien omdat ik een heftige discussie had gehad met hem over de waarde en de conditie van zijn viool. Nu er bewijs is heb ik van hem alleen maar boze reactie gekregen. Nou is goed, dan begin ik niet meer met hem in discussie hierover. Ik hoop wel dat hij zijn viool goed kan verkopen, maar dat betwijfel ik want ik weet dat de meeste beginners willen niet zoveel geld uitgeven voor een viool en de ervarende violisten weten hoe goed/slecht de viool is. Ik sluit dit onderwerp omdat ik geen verdere argumentatie met hem wil hebben. Maar ik ondersteun de oneerlijke verkopers nog steeds niet.

    hartelijk dank voor de hulp.

    Vanessa
     
  11. violonist

    violonist

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    51
    Hallo Vanezcha en alle anderen.

    Mag ik nog even een woordje toevoegen?
    In Indonesie gebeuren er vreemde dingen met violen.
    Ik heb er een gezien waarvan de F-gaten dicht gemaakt waren en daarna een andere
    vorm F-gaten gesneden zijn. Men knutselt vaak en graag.
    Vergeet ook niet het tropische klimaat waar alle soort instrumenten slecht tegen kunnen.

    Peter.
     
  12. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    ja u hebt gelijk dat er vreemde dingen met violen gebeuren. Er is geen professionele vioolbouwer. Wat ik bij professioneel bedoel is dat niemand van ze heeft studie gevolgd op bijvoorbeeld school of violinmaking in Mittenwald en Cremona. De meeste vioolbouwers, mjah ik weet niet of ze de naam "vioolbouwer" wel verdienen genoemd te worden, doen het otodidak. dus als ze een beetje ervaringen hebben gaan ze een service openen om violen te repareren. de goede concert violisten gaan naar singapore om hun violen te laten repareren.
     
  13. Pheniks

    Pheniks

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    5
    hallo,

    ik vroeg me af of iemand me zou kunnen vertellen of deze viool iets echts heeft.
    aan de binnenkant zit een heel oud vervuild papiertje (goed erop geplakt moet ik wel zeggen, niet slordig, maar recht en vast) met daarop nog uit te maken antonius stradivarius anno 1690, aan de achterkant, bij de hals, zit een merkje in gedrukt een cirkel met A S erin

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik hoop dat u er wat wijs uit kunt worden

    bijv dank,

    j vd wal
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @Phenix,

    met dit geringe aantal foto's kan ik er niet zo veel van maken. Het lijkt me een dertien-in-een-dozijn viool gebaseerd op de uitvoering van de toets, krul. Herkomst Frankrijk of Duitsland. De afbeelding van de corpus is onder een hoek genomen en dat vertekent de verhoudingen. Aan de rechterkant van de toets lijkt een scheur te zitten, maar dat is slecht te zien. Wanneer het instrument weer bespeelbaar gemaakt moet worden, gaat dat uiteraard gepaard met kosten.
    Een foto van de achterkant is wellicht nog een welkome aanvulling.
    Het is zeker geen Stradivarius dus niet direct die villa kopen, want dan zit u dik in de schulden.

    Frits
     
  15. Pheniks

    Pheniks

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    5
    dank u voor uw reactie, ben ermee naar een persoon geweest, en die ontdekte dat er twee zogenoemde dodd strijkstokken bij zitten, een zeer welkome verassing :p u kunt een stuk op de bovenste foto zien, ze liggen nu ter taxatie bij hen
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zie wel een strijkstok, maar vanaf de foto is niet te bepalen dat het om een Dodd gaat.
     
  17. Pheniks

    Pheniks

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    5
    [​IMG]
    [​IMG]



    wel veel gebruikt
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Of te lang juist niet! :)
     
  19. Pheniks

    Pheniks

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    5
    wat denken jullie, is ie nog te restaureren ?
     
  20. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Bijna alles is te restaureren. De vraag is of het te verwachten resultaat opweegt tegen de kosten. Dat kan in dit geval het beste gevraagd worden aan een vioolbouwer.
    Als de viool de kosten niet waard is, is het wellicht een mooi knutselobject voor de aspirant-vioolbouwer.
     

Deel Deze Pagina