Het Telemann-jaar: 250 jaar geleden overleden

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 1 mrt 2017.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Gisteravond vertelde Elske Tinbergen, (barok-)celliste, dat ze in het kader van het Telemann-jaar al wat concerten heeft gegeven met een Telemann-programma.
    Eigenlijk vind ik het best wel apart om iemands overlijden te herdenken, waarom niet diens geboortejaar en dan met concerten vieren wat deze kunstenaar ons allemaal heeft gebracht!?

    Maar goed, Telemann dus met zijn zeer uitgebreide oeuvre. Ergens las ik dat hij in zijn tijd zelfs beroemder was dan J.S, Bach.
    Ik heb zelf wel wat werk van Telemann gespeeld, maar dan dus een cellopartij, zoals het kwartet voor viool-dwarsfluit-hobo-cello. Heerlijke muziek, heb dat nietsvermoedend maandag nog gespeeld.:)
    Maar je hebt ook van zijn uitgebreide oeuvre dat onder de naam "tafelmuziek" valt ook nog van die stukjes muziek met namen als les Scaramouches, Harlequin, Pierrot, Colombine, Mezzitin en Turc. (en nog wel meer!) en daar ziijn heerlijke cellopartijen bij die qua noten niet echt problemen geven en je daardoor vooral toekomt aan het heel mooi spelen. Dit zijn stukjes voor een ensemble met blazers en strijkers en begeleidde de overvloedige maaltijden ten paleize (schijnt het).
    Dit is dus mijn ervaring met Telemann.

    Wat is die van jullie? Welke stukken hebben jullie gespeeld van Telemann, welke concerten vinden jullie vooral heel mooi?
     
    JanHut vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    In de concertagenda wordt er blijkbaar geen aandacht aan besteed: geen enkel concert van Telemann.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Eigenlijk ben ik zelf ook maar heel weinig tegengekomen van Telemann in mijn lesboeken en in wat ik met anderen speelde.

    Er is op www.imslp.org één cellosonate te vinden en verder zie je vooral veel concerten met combinaties van blazers en strijkers. Eigenlijk is Telemann ook vooral een componist voor hoboïsten, fluitisten, hoornisten, maar de partijen voor viool, cello en 'fondamento'(contrabas) mogen er zeker wezen. In ieder geval dat van dat kwartet, dat Quator zoals dat dan heet, waar ik zelf ervaring mee heb. (deze dus: http://hz.imslp.info/files/imglnks/...e__Oboe__Violin__Cello_and_Continuo_Score.pdf)
    We kunnen overigens nog een andere in d mineur gaan proberen en ook die in f..:).

    Wij als strijkers willen natuurlijk zelf de grote melodiepartijen spelen en dan kunnen we terecht bij componisten die dat voor ons mooi uitgedacht hebben. Zo kan Telemann voor ons wat uit beeld raken.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2017
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nee, dat is eigenlijk wel raar, aan de andere kant: het is vooral kamermuziek en dat wordt in ieder geval niet in de grote zaal gespeeld. Maar ook in de kleine zaal, waar wel kamermuziek concerten worden gegeven, dus geen Telemann. Eigenlijk een gemiste kans! Maar het jaar is nog lang, het kan dus nog komen.

    Even later: oei, ik zie nu dat er inderdaad ook nog veel orkestwerken zijn, werken voor koren, genoeg om ook de grote zaal van het concertgebouw mee te verblijden!

    Aardig om te lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/25/telemann-verdient-een-jaar-1561619-a207650

    En de tafelmuziek die ik in #1 noemde met namen als Pierrot, les Scaramouches, Colombine, die ik met blazers speelde, dat kan natuurlijk ook met alleen strijkinstrumenten (op Youtube is dat te beluisteren), daarvan is hier de bladmuziek: http://imslp.nl/imglnks/usimg/4/4e/IMSLP249283-PMLP326460-IMSLP193882-WIMA.a369-Score.pdf
    (TWV 55: B8). Heerlijke, wat meer lichtvoetige, muziek dat goed kan in een gevarieerd muziekprogramma als je in een zorgcentrum speelt.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2017
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Kan iemand mij helpen aan een uitvoering via Youtube van Telemann de Cantate "Wandelt in der Liebe" (TWV 1:1498?) Ik kan hem niet vinden. :(
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is een hele lastige! Met die zoektermen die jij aangeeft, kom je er niet aan via Youtube.
    Wat dan nog weleens wil helpen, is www.imslp.org te raadplegen. Daar zoek ik dan naar dat bewuste stuk en dan kom je op het volgende: http://imslp.org/wiki/File:PMLP192093-twv_01-1498-_wandelt_nach_der_liebe.pdf

    En je ziet een scan van de handgeschreven partituur. Bovenaan staat een andere titel (en dat gebeurt dus wel vaker dat iets eigenlijk onder een andere naam bekend is): Am Sonntage Oculi.
    En ook nog dat het van Telemann is in de rechterbovenhoek. Je kunt dan dus verder gaan zoeken onder die andere naam. Probleem is dat ik ook daar niet direct op het gewenste stuk belandde.
    Je kunt in die partituur wel de melodie leren kennen en dus beoordelen of een hit voldoet. Ik vermoed namelijk dat het door jou gezochte stuk 'ergens' is ondergebracht. Misschien wel in één van de aria's die gezongen worden. Misschien is er ergens een typefout of andere slordigheid in het spel en misschien staat het wel helemaal nergens op Youtube.

    Er wordt ook een CD in verband gebracht met wat je zoekt (zie op www.imslp.org) en daarop staat "Harmonischer Gottesdienst". Bij het intikken van dit in de zoekbalk van Youtube, krijg je heel veel hits met allemaal religieus werk van Telemann. Eindeloos veel cantates. Dan zou die cantate die jij zoekt heel goed ergens verstopt kunnen zitten.

    Die CD blijkt één in een serie te zijn onder de naam Harmonischer Gottesdienst en op CD nr. 4 staat dan weer "Wandelt in der Liebe" en dan zijn we het kringetje weer rond.
    Info over die CD: https://www.jpc.de/jpcng/classic/de...-Harmonischer-Gottesdienst-Vol-4/hnum/2278198

    Dan komen we hier nu toch een beetje op een hoogtepunt. Die kan ik niet zo gauw realiseren via Youtube, maar daar heb ik dus nu een andere oplossing voor. Een geluidsopname.
    Loop eens deze inhoudsopgave langs van opnames die op CD nr. 4 te horen zijn.
    https://toccataclassics.com/product/telemann-harmonischer-gottes-dienst-4/

    Je ziet dat de inhoudsopgave het kerkelijk jaar volgt vanaf de advent. En dan kom je op
    Oculi Sunday – Wandelt in der Liebe (TVWV 1:1498; Bärenreiter No. 16) (1725t26)
    en dan is pal daaronder het gevraagde lied te horen (nr. 14, Aria 'Wandelt in der Liebe....').
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2017
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Marcelita: hartelijk dank voor je uitgebreide zoektocht en gedane suggesties. Ik heb je verwijzing naar de uitvoering naar Bärenreiter gevolgd en inmiddels beluisterd! Ik denk dat je volkomen gelijk hebt en dat het deel uitmaakt van een aantal Aria's binnen een Cantate.
    Inderdaad via Youtube (nog) niet te vinden, maar jij hebt goed werk verricht! Bravo.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Graag gedaan! 't Is ook best avontuurlijk, want je moet zelf nog zien waarop je uit komt. Dus was het toch een beetje een hoogtepunt dat ik het gevraagde lied toch nog kon vinden als geluidsopname. En jij hebt een muzikaal plan met dat lied?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Nee, dat niet. Ik werd er door een goede vriendin op geattendeerd die een uitvoering had meegemaakt in een Cantatedienst. Ik kende het stuk niet en om er wat over te kunnen zeggen moet je het eerst gehoord hebben.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, natuurlijk! Maar ik dacht: jij als organist hebt misschien wel een idee voor een dienst in de lente en kwam toen op het spoor van dit lied en wilde het dan eerst eens horen hoe dat zou kunnen klinken.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, had gekund! :)
     

Deel Deze Pagina