Hier werd ik vrolijk van

Discussie in 'Overig' gestart door gdae, 7 feb 2012.

  1. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Het valt me vaak op hoe lelijk er op youtube op electrische violen wordt gespeeld. Alsof het alleen goed is als het (te) hard, hoog en snel is, met zoveel mogelijk effecten tegelijk.

    Ik zocht wat uitzonderingen:
    Hier werd ik wel vrolijk van: Lindsey Stirling. Heeft een act gemaakt van rare dansjes, wild kapsel en iets te stampende beat, maar blijft toch muziek maken. Is het heel goed? Kweenie. Maar het is altijd leuk om te zien hoe iemand haar eigen pad vindt tussen vakmanschap en show. Een beetje de Mozart van onze tijd (mutatis mutandis)?

    &feature=relmfu

    &feature=related



    Niet electrisch, maar weer heel anders mooi vond ik deze

    &feature=related

    Wat ik maar zeggen wil: de viool leeft nog steeds
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja, altijd leuk deze alternatieve dingen, de dansjes wat minder :rolleyes:

    Voor de liefhebbers, deze Lindsey Stirling heeft een YT kanaal.
    https://www.youtube.com/user/lindseystomp

    en een beetje moeilijk te bereiken? website
    www.lindseystirlingviolin.com


    ik had dus nog nooit van haar gehoord maar ze is blijkbaar bekend geworden als 2010 kwart-finalist America's Got Talent (maar dat kunnen we hier natuurlijk niet goed volgen)

    maar in Nederland hadden we in 2010 bij Holland Got Talent ook violistes :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Wat een gejank!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Even een vraagje: dit hoort toch niet onder "Beroemde solisten"? Of heb ik iets gemist? :/
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    misschien E-violin, eigenlijk ook weer niet, Varia??
     
  6. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Het schijnt een beroemde soliste te zijn, maar wij kennen haar niet. Ik heb lang en diep nagedacht over de juiste categorie, maar ben eigenlijk niet zo van de hokjes.

    Crish, heb je dat andere stuk ook geluisterd? Zijn ook beroemde solisten maar dan anders
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Mijn commentaar doelde op de hollands got talent audities.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De eerdere ronde van Danielle was m.i. wel veel beter. En ik zou het persoonlijk niet zo snel "gejank" noemen.

    [media=youtube]o_5_3CsEO_I[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb nu alle filmfragmenten geheel of gedeeltelijk gehoord met inbegrip van deze laatste. Nee, gejank vind ik het ook niet, maar wat ik me nu wel afvraag is waarom al die dames er toch zo enorm veel bewegingen bij maken. Zijn ze vergeten eerst even het toilet te bezoeken? Om duizelig van te worden.
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja Frits, dat krijg je met "Hip Hop Violin". Het is allemaal al begonnen met Vanessa Mae in de jaren '90 en in 2000 met de groep "Bond"
    Bond is het best verkopende strijkkwartet aller tijden (meer dan 4 miljoen CD's) En nu zijn er dus de navolgers: solisten en groepjes zoals Escala (bekend van Palladio wat Danielle ook speelde bij HGT)

    Bond is denk ik toch wel het grote voorbeeld van alles wat je op dit gebied op YT langs ziet komen.

    &feature=related

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  11. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    trouwens over lindsey stirling, is het niet raar dat een goede violiste zoals zij nog viool speelt met haar linkerpalm leunend op de nek?
    zijn haar vids ge "edited" dat zij eigenlijk deed alsof zij viool speelde terwijl zij danste?

    ik ben geen expert, maar mijn leraar vroeger sloeg mijn linkerhand met een liniaal als ik zo op die manier speelde. Nu als ik op zo'n manier speel krijg ik maar een valse toon...
     
  12. Rovers

    Rovers

    Lid geworden:
    7 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Ha, toch een topic (min of meer) over Lindsey Stirling, dankzij haar ben ik na zo'n 15 jaar weer begonnen met spelen, sinds ik haar in januari heb zien optreden. Ik denk dat ze inmiddels wel onder Beroemde Solisten geschaard mag worden, met 1,7 miljoen volgers en bijna 250 miljoen views op Youtube. Maar ja, ik ben dan ook fan ;)

    In haar clips gebruikt ze vaak electrische instrumenten, voor opnames en live speelt ze vrijwel altijd op een akoestische die door een brug met geintegreerd piezo-element versterkt wordt, het geluid dat gdae blij verrast heeft komt dus weer niet van een electrische viool. Vaak gebruikt ze ook rommelmarktviooltjes in de clip, bv. bij opnames in de regen of vrieskou:

    https://www.youtube.com/watch?v=sf6LD2B_kDQ

    Frits en Geert, ze maakt er graag een punt van dat ze óók danseres is en dat wil combineren op het podium. Het komt haar spel niet altijd ten goede vind ik maar het past wel bij de muziek (en de zaal vol dansende en springende (oudere) jongeren).

    Vanezcha, ik denk dat ze haar hand zo houdt om de viool nog vast te kunnen houden bij het dansen (live danst ze ook wat rustiger). Bij het concert in januari heb ik er niet op gelet maar in onderstaande clip speelt ze live, daar lijkt haar houding een stuk beter:

    https://www.youtube.com/watch?v=HHz8bIW9nG8

    In mei zie ik haar weer, als het goed is ben ik met een goede camera bij de soundcheck, wellicht dat ik een paar foto's van haar linkerhand in actie kan maken. Tegen die tijd maak ik ook wel een eigen topic voor haar aan in Beroemde Solisten ;)

    ter afsluiting, mijn persoonlijke favoriet, vooral de finale:
    https://www.youtube.com/watch?v=TCL94-MsxYc
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik vind het reuze knappe video-clips, waar erg veel werk en tijd is in gestopt. Het is in dit wereldje vooral van belang hoe je het brengt en daar is Lindsey erg goed in.
    Het vioolspel vind ik veel minder spectaculair.
     
  14. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Echte artiesten kan ik die elektrische vioolspelers met een elektronisch beatje niet echt noemen...

    Speel de herfst van Vivaldi, zet er een beat onder met de computer, en denk dat je een solist bent. Maarja, echt viool kunnen ze dan waarschijnlijk dan ook niet spelen.

    Veel interessanter is iets nieuws: Trilogy
    Een paar maanden geleden dook er plots een videoclip op met een versie van Pulp Fiction. Op het eerste zicht niets speciaal, tot je de violisten in beeld krijgt, en dan spelen enkelen der grootsten violisten uit Europa en de wereld de soundtrack van Pulp Fiction voor je!

    Da's pas muziek! Zelf kon ik het niet laten om dat de dag zelf nog op mijn blog te posten omdat ik zo onder de indruk was... Da's nu niet bepaald wat ik zou doen voor een Lindsey Stirling en anderen...



    Verder moeten de mensen die moderne dingen willen beluisteren maar eens Chapelier Fou, Kronos Quartet, Piano Guys, of 2Cellos bekijken. Allemaal mensen die zelf iets brengen! (het ene al wat beter dan het andere)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  15. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Wow, die is leuk! MathiasB dnk voor de link. jammer dat ze nog maar 1 video hebben geupload.

    Ik vind zelf deze nog altijd geweldig! Is al oud, dus zal vast al wel een keer ergens gepost zijn op dit forum, maar ik blijf ervan genieten:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  16. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Ze zijn volop aan't werken aan nieuwe dingen...

    David Garrett kan ook wel eens leuk zijn :)
     
  17. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Yep, Davind Garret volg ik inderdaad ook.
    Overigens vind ik Lindsey Stirling ook leuk (maar inderdaad was de liveshow wel erg vaak vals en moet ze vooral niet ook gaan zingen).

    Wat me wel opvalt, is dat ik veel voorbeelden van popachtige nummers met elektrische violen zoek. En de meeste die je niet na 2 minuten afzet spelen toch op een akoustische viool, of ze moeten echt iets aparts doen.

    Nog 1 leuk voorbeeld trouwens (wel elektrisch): een beatboxer met een violist. Vind het erg leuk en origineel!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ha, ha, grappig. Bij het beatbox filmpje vond ik die kauwgom herkauwer die de baspartij voor zijn rekening nam, nog het meest inventief!
    Maar verder is dit niet mijn muziek.
     

Deel Deze Pagina