Hoe en waarom 'bouw' je een 'stille' viool?

Discussie in 'Viool' gestart door Marcelita, 8 mei 2018.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het moet wel worden uitgevoerd aan een prutsinstrument waar geen eer mee te behalen valt. Het doel moet ook zijn om er een 'stille viool' van te maken en niet -zoals ik een beetje bij Tobias bespeur- om eens een keer een viool vol te kunnen spuiten met PUR.
     
  2. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Ik snap het probleem best goed. Als ik veel oefen dagelijks, lijden mijn oren eronder. Wanneer ik met oordopjes of met een demper speel, verkleurt de klank, of kan ik sommige dingen niet precies genoeg horen.

    Dat Pur-idee in een viool klinkt trouwens ook niet erg bevordelijk voor de klank;)
     
  3. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Et voilà, voor iets meer dan 100 euro de oplossing.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het is je wellicht ontgaan Walter, maar over 'pretletters' waarmee de Stagg wordt bedoeld, is niet veel goeds te melden. Het grootste euvel is dat die dingen krom trekken.
     
  5. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Haha toevallig dat ik die toen ik jong was had gekocht om ook op de camping te kunnen oefenen.

    Miskoop van het jaar. Ik kon alleen in de eerste positie spelen, omdat de afstand tussen de kam en snaren veel te groot was. De stok is, zoals je wel zou verwachten, brandhout en het geheel is te zwaar voor de schoudersteun.

    Ben oprecht benieuwd of er iets speciaal voor oefenen gemaakt wordt met een lager volume.
     
  6. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Mijn kennis betreffende electrische violen is nul, het merk Stagg is dus rommel, maar er zullen toch wel merken zijn die 'goed' zijn?
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Jazeker, kijk maar eens onder het forum Algemeen > Elektrische instrumenten.
     
  8. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ik houd het bij hout.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dan hoef je ook niet te kijken.
     
  10. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Er zijn inderdaad ook goede elektrische violen. In principe zou je daarop kunnen spelen met een koptelefoon.
    Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar kan mij goed voorstellen dat alle gekke technieken die je in een vioolconcert tegenkomt niet lekker werken op zo'n instrument. Maar again, ik heb dat nooit geprobeerd.

    Eigenlijk zou ik mijn eigen instrument willen behouden, met vooral in de hoge noten rond de 20 db minder.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dan dus een zware hoteldemper op je kam zetten, dan kun je het bij hout houden.
    Ik heb geen spijt van de aankoop van mijn e-cello. Ik ben natuurlijk nog niet zo gevorderd dat ik allerlei 'gekke technieken' in celloconcerten toepas, maar ik vraag mij af of mijn e-cello mij daarin gaat frustreren. Afijj, ik moet nog verder vorderen en dan zal ik het wel merken.
     

Deel Deze Pagina