hoe lang duurt het voordat je redelijk viool kunt spelen?

Discussie in 'Viool' gestart door xXviolin-loveXx, 1 sep 2008.

  1. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Het leuke is, dat wanneer je echt les krijgt, je jezelf ook verplicht om daadwerkelijk te spelen. Je krijgt dan een zelfversterkend proces: jij leert goed te spelen, je docent wordt enthousiast over jouw spel en daardoor krijg jij er nog meer plezier in.

    Nu even mijn antwoord op de eerdere vraag van XXViolin-loveXX: ruim een uur per dag. het zijn de stukken die ik van m'n leraar meekrijg, maar ook stukjes die ik uit m'n gitaarboek of uit een kerkboek speel.
     
  2. Adagio

    Adagio

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    16
    Ik vind de tijden die deze pedagoog hanteert enigzins merkwaardig. Hij deelt leerlingen in naar leeftijd. Mij lijkt het logischer het studietijd schema te baseren op niveaus.

    Als jij op je achtiende begint dan lijkt het me helemaal niet verstandig om meteen minimaal 2 uur per dag te oefenen, zoals dit schema suggereert (je valt namelijk in de volwassenen categorie). Zelf ben ik ook begonnen op volwassen leeftijd en in het begin vond ik 20 min per dag genoeg om te wennen aan de 'onnatuurlijke' houding die viool spelen met zich mee brengt. Met twee uur zou je meteen forceren, zoals iemand eerder al aangaf.

    Nu speel ik zo'n 2,5 jaar en oefen ik gemiddeld 45 min per dag. Misschien dat ik daarom zo fel lijk te reageren op het schema van de pedagoog! :D (Schuldgevoel)
    45 min vind ik zelf eigenlijk ook te weinig maar met een full time baan, reistijd ed zit meer er doordeweeks sowieso niet in.

    Maar ik ben opgevoed met het motto 'waar een wil is, is een weg'. Dus misschien is een 'schuldgevoeld' gerechtvaardigd
     
  3. Adagio

    Adagio

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    16
    Zijn opmerking over NET (NO EXCUSES TOLERATED) practice time is wel een goede!

    Even wat drinken als een moeilijke etude niet lukt zet geen zoden aan de dijk..

    Ik zeg niks :lol:
     
  4. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ja, en je hebt minder kans dat je het in het begin gelijk fout aanleert...
    :)
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Als je 90 tot 120 minuten studie, verdeelt over de dag, dan studeer je 's morgens en 's middags 22,50 à 30 minuten en 's avonds 2☓22,50 à 30 minuten. Dat moet te doen zijn. Je forceert dan helemaal niets, want je hebt tussendoor genoeg tijd om te herstellen door andere dingen te doen. Het is een goede tijdsindeling voor leerlingen van boven de twaalf jaar, die niet het vak in willen en toch goed viool willen leren spelen. En daar gaat dan het vaak toch om: vioolspelen als leuke hobby op een zo hoog mogelijk niveau. :)
     
  6. Adagio

    Adagio

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    16
    Het lijkt me inderdaad beter om altijd te studeren in blokken, beter 2 keer een half uur dan 1 uur achter elkaar. Dat ben ik met je eens! Maar dan nog lijkt 90 tot 120 min studie per dag voor een beginner veel. Ik heb vaker de vuistregel gehoord dat je in het begin je halve lestijd studeert per dag. Bij mijn muziekschool is het ook zo dat de lesduur stijgt naarmate je vordert. Eerst 20 min, dan 30 etc etc. Dus dan zou je studietijd evenredig toenemen (toegegeven dan klopt mijn vuistregel weer niet: 15 min spelen per dag op niveau b leidt tot weinig!) Vandaar mijn pleidooi voor lestijd naar niveau ipv leeftijd

    Mijn eerste lessen herinner ik me nog goed: vooral oefenen met het goed vasthouden van de viool en strijkstok en open snaren aanstrijken. Echt vooruit spelen durfde ik nog niet omdat ik bang was dat ik me een verkeerde houding aan zou leren. Later kan je natuurlijk wel vooruit werken, omdat de basis goed is.

    Maar over studietijd wordt heel af gediscussierd op internet ed. Men zal het nooit eens zijn! :D :p
     
  7. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Er wordt steeds maar over studie TIJD gediscussieerd, maar de manier waarop gestudeerd wordt is volgens mij toch het belangrijkste.
    Je kan op een half uur goed doordachte studie meer bereiken dan op drie uur zomaar doorspelen. Na lang studeren gaat vaak ook de concentratie vervlakken waardoor er dan weer minder doeltreffend gestudeerd wordt.

    In een volgend topic kunnen we het misschien eens over de manier van studeren hebben ipv over de tijd.
     
  8. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Neeltjuh: Succes maandag!
     
  9. Adagio

    Adagio

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    16
    Je hebt helemaal gelijk :D

    Je moet inderdaad uitkijken dat je niet 'roekeloos' gaat spelen, ofwel over fouten heen spelen. Hoe je moet studeren is inderdaad ook al veelvuldig besproken. Wat ik een van de opstekers vond is dat je doelgericht moet studeren. Dus je speelt bijv. een etude een x aantal keer, waarbij je steeds focust op 1 of enkele aspecten van het spelen, bijv. timing, intonatie, dynamiek.

    En je selecteert vooraf een etude / concert waar je de meeste aandacht aan gaat besteden. Bijv. vandaag wil ik tot en met maat 16 foutloos kunnen (inclusief die ene moeilijke maat)

    Dat zijn wat dingen die ik toepas, maar dat wil niet zeggen dat dat DE manier is. Ik ben ook maar een amateur. Ik zou alleen zeggen dat je niet zomaar lukraak moet spelen.

    Wat betreft de vraag die oorspronkelijk dit topic opende: Deze lijkt me bijna onbeantwoordbaar (is dat een woord!). Het hangt er heel erg van af wat je onder redelijk verstaat: zuiver, met vibrato, versimpelde Bach of Bach...
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Angst om iets verkeerds aan te leren, moet nooit aan het leren vooraf gaan. Angst kan op deze manier goed viool leren spelen in de weg staan. Ook op latere leeftijd. :)
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Bedankt...
     
  12. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Er is inderdaad veel te zeggen over een goed studiegewoontes. Studeren zonder planning lijkt me niet zo goed. Ik stel me regelmatig de vraag: wat is mijn doel met het viool studeren en hoe ver wil ik proberen te komen en hoe ver denk ik te kunnen komen (wat zijn mijn beperkingen, wat zijn mijn ambities).

    En dan nog iets wat voor iedereen moet gelden: hoeveel tijd heb je eigenlijk om te spelen per dag? Zou je liever meer tijd er in steken?

    Ik heb het geluk dat ik overdag genoeg tijd vrij weet te maken om te oefenen. Ik weet echter van mijzelf dat ik vaak te veel tijd achtereen oefen en dat ik dan vaker een richting (doelstelling voor die dag) ben vergeten te formuleren. Kort gezegd: ik ben zo lekker bezig dat ik niet genoeg nadenk over het nut, maar gewoon lekker doe waar ik zin in heb op dat moment. (Zou dus beter moeten).

    Wat mij in het bijzonder zou interesseren is het volgende: wie kent misschien goede oefeningen om te doen tussen het spelen door, laten we zeggen na een half uur spelen, waarbij je (zonder instrument) je motoriek en houding oefent en waarbij je spieren traint die van belang zijn bij het vioolspelen. Ik denk dan ook aan ontspanningsoefeningen. Wie heeft er tips om de tijd -tussendoor- zinvol te maken als je niet aan het spelen bent, er van uitgaand dat je toch een flink stuk van de dag bezig wilt zijn t.b.v. het beter leren bespelen van je instrument.

    Ferrie
     
  13. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Hoi Ferry

    Je kan mentaal studeren, dus zonder viool, maar met 100% concentratie de partijen doornemen en de bewegingen die je moet maken in gedachte ook doen.

    Als ontspanningsoefeningen kan je veel verschillende dingen doen. Onderandere uit de Yoga, Tai-chi, dansoefeningen, etc.

    Denk voor je je eerste noot uit het huiswerk gaat spelen aan een warming-up voor spieren, dan voor houding en intonatie. Bijvoorbeeld een paar dubbelgrepen met losse snaar met perfecte intonatie, houding en klank.

    Ik ga er verder liever niet op in, dat moet in een ander topic en bij je eventuele vioolles.

    Wat betreft het topic, hoe lang het duurt ligt er vooral aan wat je onder redelijk verstaat. 18 jaar is een goede leeftijd om te beginnen en nog veel plezier aan het vioolspelen te hebben eventueel ook in heel goed spelende amateurorkesten. Je kunt ook op oudere leeftijd nog ontzettend veel leren.
    Wel zal het haast onmogelijk zijn om er nog je beroep ervan te maken. Op conservatoria zien ze namelijk het liefste jonge talentjes.
     
  14. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ans Samama, de pionier op het gebied van houding en mensendieck bij musici heeft een goed boekje geschreven hierover: Musiceren zonder pijn. Enkele oefeningen uit dit boekje vind je ook op deze site: http://www.muziekenzorg.nl/kennisbank/Oefeningen/index.html
     
  15. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Dankjewel voor jullie reactie abbyviool en Lise.

    Goed idee om het studeren te beginnen met een warming-up van je spieren al moet ik nog wel zien te ontdekken wat dat precies betekent. Om je spieren meer rust te geven is het zeker nuttig om mentaal te studeren en dat geldt voor ieder instrument, als voorbereiding op het echte spelen. Ik ben verder heel blij dit te horen:

    "Je kunt ook op oudere leeftijd nog ontzettend veel leren".....

    Fijn om dit te horen omdat ik een aantal (wellicht veeleisende) viooldocenten ben tegengekomen die terughoudend zijn wanneer het gaat over mensen die niet meer zo piep zijn. (Moet je er dan maar gewoon helemaal niet meer aan beginnen?)
    Veel mensen die viool willen leren willen dat niet omdat ze beroeps willen worden. Dat geldt toch ook en met name voor de laatkomers.

    Ik ga het boekje van Ans Samama maar eens aanschaffen en bestuderen. Lijkt me zinvol. Bedankt Lise.
    (ik denk dat het bij haar ook zal gaan over "meer minder" doen)

    Ferrie
     
  16. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    even tussendoor: speel jij stukjes uit je gitaarboek op je viool??? dan moet je wel heel handig met je strijkstok zijn...
     
  17. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Je zou je tussendoor bewust kunnen zijn van het feit, dat vioolspelen bestaat uit feitelijk alledaagse bewegingen.
    Zo kan je de bewegingen van de détaché streek herkennen in:
    1 een bal meerdere malen laten stuiteren tegen de vloer
    2 een zoutvaatje hanteren
    3 op een deur kloppen
    4 een huisdier aaien
    5 je tanden poetsen
    Wanneer je hier bewust aan denkt en de associatie met détaché maakt, wordt je streek automatisch beter ook als je niet speelt. :)
     
  18. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Ik begrijp wat je bedoelt, Alexander.
    We maken in het dagelijks leven zoveel bewegingen, op een spontane manier. Bewegingen die we al lang kennen en dus volkomen beheersen.
    Het volstaat soms om bij het vioolspel aan zo een beweging te denken en zo te ontdekken dat de bewegingen bij het vioolspel eigenlijk bewegingen zijn die we al lang kenden uit ons dagelijks leven.

    Wie vervolledigt het lijstje van Alexander? Er zijn vast nog meer bewegingen die met het vioolspel in verband kunnen gebracht worden.
     
  19. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    kleding strijken
    broodje smeren

    Zoiets? Alleen ben ik links dus heb ik er weinig aan :)
     
  20. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Ik ben op mijn 62ste met vioolles begonnen.
    In het begin was het best wel moeilijk het langer dan 10 minuten achter elkaar vol te houden, nu stop ik na een half uur en doe dat meerdere keren per dag.
    Ik sla daarbij geen dag over, niet alleen omdat ik op wil schieten maar ook omdat ik ervan geniet.
    Na ruim een jaar les zit ik op een schema van gemiddeld elke week een nieuw stukje van een 5 tal regels en het vorige stukje herhalen.
    En na een jaar kan ik nu elke mij bekende melodie uit het hoofd spelen.
    Dat lijkt makkelijk maar kostte me dus blijkbaar toch een jaar
    hoewel ik er in het begin geen moeite voor heb gedaan, ik had de handen vol aan de oefenstukjes.
    Wat ik daarbij wel mis is het vibreren. Wil dat graag toepassen als ik zo maar wat speel maar het vibreren komt helaas pas in het 4de jaar!
    Eerst moet de vingerzetting 100% goed zijn anders gaat het ten koste van de zuiverheid.
    Een lange weg dus nog........................
    Maar, zoals al opgemerkt is, gewoon dagelijks genieten van de studie-uurtjes en dan kom het resultaat tzt vanzelf.
     

Deel Deze Pagina