hoe lang duurt het voordat je redelijk viool kunt spelen?

Discussie in 'Viool' gestart door xXviolin-loveXx, 1 sep 2008.

  1. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Vibratie komt niet na het 4e jaar ;) Vibratie leer je na positiespel. Dus na 2 jaar zou je al redelijk vibratie moeten hebben ontwikkeld, ik neem aan dat je het wel een beetje probeert stiekem?
     
  2. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Hogere posities komen pas over enkele maanden, beginnen waarschijnlijk dus pas net voor het 3de jaar.
    Voor een 18-jarige met dezelfde gedrevenheid als een ouder iemand zal dat wel wat sneller kunnen.
    En stiekum vibratie oefenen?
    Mijn lerares heeft me wel voorgedaan hoe ik de pols moet bewegen en de arm stilhouden.
    Mag alleen alleen de pols nog maar trainen, zonder viool dus.
    Maar niemand die zie wat ik doe.........nou ja, niemand? :rolleyes:
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Overigens is het vibrato en bij sommigen is het van nature aanwezig. :)
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Vibratie goed en constant is anders dan een swabberende trilling zeg maar.
     
  5. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Je ziet in jeugdorkesten vaak dat ze te veel vibrato gebruiken. Dan krijg je zo`n jankende toon. Gelukkig valt dat in een orkest niet veel op.
     
  6. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Wat ik doe is de melodielijn op de vioollijn spelen. De harmonics laat ik voor wat ze zijn.
     
  7. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Hoe is het je bevallen? Nog steeds enthousiast?
     
  8. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Alexander schreef:

    "Je zou je tussendoor bewust kunnen zijn van het feit, dat vioolspelen bestaat uit feitelijk alledaagse bewegingen (enzovoorts....)".


    Super! Alexander. Hopelijk zijn er veel viooldocenten die het leren bespelen van dit instrument aan de basis op jouw manier benaderen. Om in stijl te blijven: dit snijdt hout!


    Ferrie
     
  9. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Wat de "alledaagse" bewegingen betreft, ik ervaar dat het best wel lastig is om de rechter bovenarm stil te houden.
    Eerst de vingers laten scharnieren, daarna de pols, dan de elleboog en tenslotte pas de bovenarm.
    Als ik die strijkbeweging vergelijk met bv een plank doorzagen is dat wel behoorlijk tegen gesteld.
    In onderdelen wellicht wel alledaagse bewegingen, maar in zijn totaliteit vereist het strijken voor mij een souplesse die ik
    bij geen enkele bezigheid tegenkom.............
     
  10. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Beste Jaap,

    Je hebt natuurlijk gelijk dat niet alle alledaagse handelingen en bewegingen te herleiden zijn naar, bijvoorbeeld, de strijkstokbeweging. Zo zie ik ook niet direct zo veel in een voorbeeld als een beweging die een handzaag maakt.

    Ik denk echter wel dat Alexander een aantal voor, met name beginnende, violisten nuttige vergelijkingen opsomt. Ik denk dat zijn lijstje nog uit te breiden is. Alexander noemt met name voorbeelden die te maken hebben met het détaché spelen: kleine (deel)bewegingen die mettertijd samen één handeling vormen en daardoor wellicht bijdragen aan de souplesse van de speler.

    Als pianist (en amateur altviool speler) weet ik maar al te goed dat je spel niet alleen uit en door je vingers komt; ook je hand onderarm/bovenarm, schouder (en verder) werken samen bij het bespelen van je instrument. Alleen lijkt het soms aan de buitenkant alsof alleen je vingers al het werk doen. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je je te veel op het uiteindelijke doel richt, dat je juist daardoor verkramping krijgt. Door een beweging in kleine onderdelen te analyseren en daarvan bewust te zijn en ze vervolgens in te passen in je spel kun je dit voorkomen, denk ik. Nuttig, al is het alleen maar om de bewegingen te benoemen en te oefenen tussen de studie sessies door.

    Groet,

    Ferrie
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Heel goed! Mijn houding was in ieder geval al goed en voor de rest moet ik volgende week mijn boeken (speel viool 1 en methode van de 21e eeuw 1) meebrengen om daar mee verder te gaan... Ik vind het nog steeds heel leuk, alleen heb ik niet zoveel tijd om te oefenen... :(
     
  12. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Na anderhalf jaar les ben ik weer helemaal terug bij af.
    Moet vader Jacob oefenen omdat ik met mn vingerzetting er regelmatig een paar millimeter naast zit.
    Moet het verschil leren horen tussen bv. een g- en een gis-klank.
    Waarmee ik maar wil zeggen dat iedereen viool kan leren spelen maar om zuiver te spelen is een lange weg en waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd.
    Maar zolang het doel geen orkestplekje is kan ik voor niemand een reden bedenken om niet met de vioolstudie te beginnen.
     
  13. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Jaap,
    Wat vervelend om eigenlijk weer opnieuw te moeten beginnen :(
    Toch dapper van je om de moed niet te verliezen.
    Hoe heb je tot dusver geleerd om je viool te stemmen? Ken je het bestaan van een chromatische tuner? Er zijn enkele fabrieken (Yamaha en Korg) die zulke dingen maken. Elke toon wordt m.b.v kleine LED-lampjes gedefinieerd op toonhoogte, dus je ziet wat je speelt. Erg handig

    groetjes, koffienee (Thea)
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Daar oefen ik altijd mee, zit ook ingebouwde metronoom bij. Zorg ook dat je zonder speelt anders blijf je erin hangen en ontwikkeld je gehoor minder.
     
  15. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Chrish, het was geen kwestie van een verkeerd gestemde viool
    maar ik had me een slordige vingerzetting aangewend.
    Waarschijnlijk in de 6 weken vakantie.........
     
  16. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Ik heb niets over stemming gezegd. Zo'n stem apparaat is erg handig om goed te intoneren.
     
  17. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Dat is wel gigantisch balen, maar goed... hopelijk ben je weer snel terug bij het oude punt!
     
  18. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Het "oude" punt was ook niet perfect hoor.
    Mijn docente wordt denk ik steeds lastiger (critiser).
    Waarmee ik maar wil aangeven dat je er nog lang niet bent al vindt je zelf soms dat je al "redelijk" kunt spelen.......
    En wat het viool stemmen betreft, daar heb ik me nog niet aan gewaagd, dat doet mijn docente nog steeds voor mij.
     
  19. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Hoe kun je dan zuiver spelen als je b.v 1x in de week les heb ;) Je viool ontstemt heel lichtjes maar dat is toch hoorbaar. Je geeft aan al een jaar les te hebben maar stemt niet je viool, vindt ik een beetje vreemd.
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Jaap,

    Je instrument stemmen is naar mijn mening een van de belangrijkere dingen die bij het vioolspel horen!
    Hoe doe je het als je thuis merkt dat je instrument ontstemt is, op de fiets naar je docent(e).

    Juist het stemmen –gelukkig hebben we fijnstemmers- is niet zo heel moeilijk en lukt het niet op het gehoor dan is er nog een mogelijkheid om een tuner of stem apparaat te gebruiken.
    Dus het stemmen en op stemming houden van je instrument moet niet zo heel moeilijk zijn.

    Ik besef natuurlijk wel dat je een beetje moet weten hoe je een viool hanteert als je aan het stemmen bent/gaat en dat je natuurlijk niet als een wilde aan de stemsleutels gaat draaien. Alles met beleid.

    Natuurlijk eerst de snaren een beetje op spanning brengen, vervolgens “grofweg” stemmen en met de fijnstemmers echt zuiver stemmen. Ervaren violisten laten vaak de fijnstemmers op de G, D en A weg en gebruiken er wel een op de E (staal).
    Vraag eens aan je docent(e) of ze je wil helpen om je instrument te stemmen en waarop je moet letten tijdens het stemmen, de controle als je twee snaren tegelijk aanstrijkt.

    Remi
     

Deel Deze Pagina