Hoe selecteer je het meest geschikte harstype?

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 11 okt 2005.

  1. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Wie allergisch is voor hars kan eens proberen de hars te vervangen door een blokje aluin. Werkt goed, een ietsje minder agressief dan echte hars. De moeite om het te proberen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Nooit geweten en ook nooit geprobeerd.

    Heb je er ervaring mee?

    Het lijkt me dat de Aluindeeltjes die aan de strijkstok zitten er tijdens het spelen er ook weer af gaan. Een deel zal op de klankkast terecht komen en een ander deel zal vermoedelijk worden ingeademd. Aangezien aluin uit gehydrateerd aluminiumsulfaat bestaat en dit spul niet alleen schade berokkend bij aanraking met de huid maar OOK bij inademing, denk ik toch dat niemand dit moet gaan proberen!! Zeker niet mensen die al allergisch zijn en mogelijk gevoelige luchtwegen hebben.

    Voor wie de waarschuwing in de wind wil slaan raadplege eerst even de MSDS (Material Safety Data Sheet) die behoort bij Aluin (Alum in het Engels):

    Wilt u dan nog steeds de strijstok 'harsen' met aluin, dan is het in ieder geval niet als een onwetende.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Aluin werd vroeger toch door de barbier gebruikt wanneer een tijdens het scheren ontstane kleine bloeding moest worden gestelpt?
     
  4. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Frits en Bert, dank voor jullie reactie waardoor ik weer wat wijzer ben geworden. Zal het veiligheidshalve dan toch maar bij de klassieke hars houden wat ik trouwens al altijd deed maar ik vond het een verrassende ontdekking met die aluin.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ja, daar ken ik het ook van. Het schijnt dat het wondje zich samentrekt bij opbrengen van de aluin. Je kunt het nog steeds kopen bij de drogist of aanverwante zaken en het wordt kennelijk nog steeds gebruikt door de nat-scheerders.
    Vreemd eigenlijk dat de MSDS dan stelt dat aluin niet in aanraking gebracht dient te worden met de huid.
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Even oude koeien uit de sloot halen...ik merkte dat bij het harsen van mijn stok mijn (net gekochte) altviool wat ruis erbij kreeg. Na een paar dagen stok opnieuw beharst met de hars van Nico en toen kwam de ruis niet.

    Nu ligt het of aan de hoeveelheid hars die ik erop heb gedaan of aan de hars.

    Mijn hars is nu ongeveer 5 jaar oud en van het merk Pirastro Piranito. Ooit bij het huren van mijn 1e viool erbij gekregen en toen ik een paar maanden later overstapte op altviool de hars meegenomen.

    Hars van Nico: Liebenzeller Gold I van ongeveer 1 jaar oud.

    Kan dit zoveel verschil uitmaken? Zit er verschil tussen hars voor viool en altviool? En wat zijn de laatste nieuwtjes op harsgebied?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Willeke,

    ik weet niet hoe lang je precies kunt doen met een blokje hars. Ik heb er wel eens meer dan vijf jaar mee gedaan. Tegenwoordig met allerlei websites op het internet is er veel informatie beschikbaar en kan men talloze aantallen soorten en typen hars vinden. Niet alleen Pirastro heeft haar eigen merk hars,

    [​IMG]

    maar ook bijvoorbeeld Larsen, Kaplan, Thomastik (Dominant), Petz, Hill, Melos, Larica (Liebenzeller), Götz en Hidersine. Er zijn er nog veel meer, ieder met een eigen boodschap die moet aangeven hoe goed het spul is. Een moeilijke keus, want wie gaat ze allemaal eens uit en te na testen? Pirastro is de enige (althans wat ik kon vinden) die een type hars koppelt aan het type snaar: zie bovenstaande afbeelding. Dat is denk ik een handige marketing strategie, want als je eenmaal een setje peperdure Olive snaren er op hebt gespannen en een blokje Olive hars hebt aangeschaft, ga je niet eventjes weer over op een ander snarentype, omdat je dan ook weer van hars moet wisselen.
    Mijn ervaring is, dat wanneer je eenmaal een hars hebt gevonden die goed voldoet, je niet ‘zo maar’ moet gaan veranderen. Wat je wel moet overwegen bij overgang van snaren met een metalen kern naar snaren met een darmkern of synthetisch (of omgekeerd), dan heb je waarschijnlijk een andere hars nodig. Het laatst genoemde type (darm en synthetisch) heeft een wat plakkeriger (en zachtere) hars nodig.

    Een altviool heeft in het algemeen een wat plakkeriger harstype nodig dan een viool.

    Ik vind dat je ook niet te veel hars op de haren moet doen want daar wordt het krasserig van.
     
  8. Bart_G

    Bart_G Bart

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    8
    Uit eigen ervaring zweer ik bij Hidersine. Voor mij echt wonderhars (en het liefst de lichte:) )
    Ik heb ook een keer Kaplan gehad maar daar kreeg ik geen fatsoenlijke noot meer uit m'n viool...
    Van de rest weet ik niks maar ik blijf lekker bij Hidersine!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wie bij Hidersine (donker of licht?) zweert, heeft waarschijnlijk Bernardel nog nooit gebruikt!
     
  10. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Je hebt ook Leon Bernardel maar dat is volgens mij verloren gegaan, als ik het zie is het heel oud en heel duur. Zelfde formule?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik gebruikte voor viool al vele decennia Hidersine, maar heb sinds een jaar of drie Gustave Bernardel in gebruik. Is echt goed spul!! Kan het aan bevelen.
     
  12. Bart_G

    Bart_G Bart

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    8
    Nou vooruit, als deze op is (duurt nog wel even :) ) ga ik een keer Bernandel proberen!
     
  13. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Even gegoogeld bij Bert B.
    10 euro?
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Met €9 verzendkosten... ding kan makkelijk door de brievenbus.
     
  15. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    De vraag is alleen hoe hij dan aankomt....in 1 geheel of direct al in brokjes...
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik begrijp best dat zoiets per pakketpost moet, maar daar wordt een blokkie hars toch wel erg duur door. In de prijs voor verzendkosten zit dan vermoedelijk ook nog de verpakking met bubbeltjes plastic, plus 21% BTW (!) over het totaal.
    Bij PostNL kost het verzenden van een pakketje €6,75.

    Afhalen bij de plaatselijke vioolbouwer is het goedkoopste.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Best begrijpelijk dat men aanhikt tegen 8,65 verzendkosten voor een harsblokje van een tientje of minder, maar echt anders kan het niet:
    - na ruim 20 jaar ervaring met het verzenden van vioolattributen door heel de wereld is een van de wijze lessen dat je een blokje hars (dat meestal sowieso niet door een brievenbus past) niet in een enveloppe moet verzenden, maar als een goed ingepakt pakketje. Neem van mij aan dat ik het geprobeerd heb met kleine blokjes hars in een bubbelenveloppe die nog net aan de PosNL brievenbusnormen voldoet: steevast volgt een telefoontje dat het blokje de reis niet heeft overleefd. Dat kost tijd en geld, dus ik zou wel gek zijn wanneer ik dat nogmaals probeerde. Gelukkig gaat de verzending van snaren (de meeste) schoudersteunen en allerlei andere kleine zaken per uiterst goedkope briefpost heel goed.
    - ook op jarenlange ervaring gebaseerd: gewone pakketten raken af en toe weg en aangetekende nooit. Bovendien zijn aangetekende verzekerd. Dat scheelt ook weer tijd en geld wanneer het onverhoopt toch misgaat.
    - Het verzendtarief dat ik bereken voor pakketten binnen NL (8,65) is opgebouwd uit het DPD tarief aangetekend, kosten voor verpakking (doosje en plakband) kosten voor de iDealbetaling en BTW (21%), die zoals alle ondernemers weten moet worden afgedragen aan 's Rijks Schatkist wanneer verzending als dienst wordt aangeboden.
    - Ondernemers die kunnen rekenen weten ook dat een gewoon pakket bij PostNL 6,75 kost, een aangetekend pakket 8,05 en dat de betreffende waarden excl. btw zijn. Mij zou een Post.NL aangetekend 9,74 kosten, nog zonder de iDealkosten en de verpakking.
    8,65 is dan nog niet zo'n gek bedrag, waar je -dacht ik- niet al te ver voor kan omfietsen/omrijden. Wie een vioolbouwer om de hoek heeft wonen met een mooie sortering hars boft in dit geval, maar dat geldt ook voor vele andere gevallen!

    Overigens staat in mijn webwinkel bij elk blokje hars afzonderlijk uitgelegd dat het per pakket wordt verzonden met een verwijzing naar de reden waarom. Slimme klanten begrijpen dat en trekken hun conclusies en bestellen ofwel pakken de fiets, maar helaas zijn er ook zeurpieten die desondanks per mail of telefoon gaan zeuren waarom het niet in een enveloppe kan en waarom het zo duur moet.
    Ik kan in het vervolg volstaan met een link naar dit forumonderwerp hoop ik.
    Tot slot, ondanks de in verhouding hoge verzendkosten is hars in mijn webwinkel een heel veel besteld produkt!
    :p
     
  18. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Bedenk ook eens hoe lang je doet met een blokje hars. Over wat voor bedrag per dag, per week, per maand praten we dan? Zelfs al zou het twee keer zo duur zijn gaat het nog steeds over peanuts.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Het gaat niet om het absolute bedrag, maar om wat het kost om het gewenste stuk hars in je bezit te krijgen in verhouding met de prijs van dat blokje.
    Ach en wanneer je alles bekijkt over een lange periode is de aanschaf van een instrument van €20.000,= over die 25 jaar waarmee je erop speelt natuurlijk ook bijna niets per dag: ik kom op €0,58!! (bij 4 uur per dag gedurende 340 dagen per jaar). ;)

    Frits
     
  20. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Dat is dan € 0,58 per uur ;)
     

Deel Deze Pagina