Hoe span je nieuwe snaren op? (sleutelkast en staartstuk)

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 29 dec 2005.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Na een tijd zoeken heb ik voor een ieder de(?) oplossing:

    Om nu van alle discussie af te zijn, is er iemand geweest met onderstaande oplossing. Hierbij is er geen sprake meer van losschietende stemsleutels, noch van beschadigingen van de snaar door frictie met de wang van de sleutelkast.

    Bovendien kunnen wellicht de fijnstemmers ook nog van het staartstuk worden afgehaald.

    Wat wil een mens nog meer?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tip: ik zou eerst wel even een E-bay viooltje aanschaffen voor EUR 5,= alvorens hiermee te experimenteren!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    En dan ook maar een set mandolinesnaren erop: die zijn veel goedkoper en bovendien heb je dan ook nog twee snaren van elk! :)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Bert, dat klinkt in eerste instantie heel eenvoudig. Maar is het dat wel? Laten we dit idee –dat ik “het mandoline-effect” zal noemen- eens serieus bekijken op haalbaarheid, gewoon voor de leukigheid, want er zijn een aantal problemen die om een oplossing vragen:

    1) de ronding van de kam moet wel heel speciaal zijn wil je voorkomen dat er steeds een andere ongewilde snaar wordt aangeraakt.

    2) Indien het juist gewenst is om twee snaren simultaan te bespelen (bijvoorbeeld voor een speciaal effect!), moeten er weer andere eisen gesteld worden aan de ronding.

    3) Het staartstuk dient te worden aangepast en de vraag rijst of er wel voldoende ruimte is voor acht snaren. Sterkte e.d.

    4) De trekkracht aan het staartstuk zal ongeveer twee maal zo groot worden, waardoor het gevaar bestaat dat òf de hals naar voren wordt getrokken òf het bovenblad wordt ingedeukt. De oplossing zou kunnen zijn een nieuw dikker bovenblad maken.

    5) De kamdruk zal ook ongeveer tweemaal zo groot worden: nieuw type kam ontwerpen met de juiste ronding en sterkte om dit te weerstaan.

    6) Dan de sleutelkast: is er ruimte voor vier extra gaten met stemmechaniek?

    7) Moet er een nieuwe, grotere krul gesneden worden die voldoende ruimte biedt?


    Dit is natuurlijk een beetje gekheid, maar wel een leuk gedachtenexperiment om eens na te gaan, wat de invloed is op het totale viool-design, bij een zo ogenschijnlijk simpele aanpassing.
    Er zijn vast nog wel een aantal variabelen te verzinnen die niet genoemd zijn.

    Ik hoor graag nog meer suggesties en ideeën.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Ik bedoelde in eerste instantie dat je dan ook alvast een set reservesnaren hebt, maar de kant die jouw denkwerk dit experiment opduwt is ook interessant; ik heb iets dergelijks wel eens gezien; een achtsnarige viool; ik weet niet meer of de snaren in koren waren gestemd, ik dacht het niet. Om het mandoline effect te vergroten zou je de stapel kunnen weglaten ;)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Nu je daar zo over begon schoot mij opeens het een en ander te binnen. Ik moest denken aan een Hardanger Fiddle. Na even speuren het volgende aan de weet gekomen. Daar zitten zelfs negen snaren op waarvan er vijf niet aangestreken kunnen worden en vier die –net als bij een gewone viool- bespeeld kunnen worden. Het gekke is dat die vijf ‘sympatische snaren’ binnenin de hals lopen en boven het bovenblad er weer uit komen om in de kam onder de vier andere snaren te verdwijnen in het staartstuk. Een heel speciale constructie dus.

    De stemmingvan de vier bespeelbare snaren is op een snaar na, het zelfde: de G-snaar is een toon hoger gestemd en klinkt als de A, zodat we in opklimmende stemming hebben A-D-A-E. De ‘sympatische snaren’ zijn gestemd als: B-D-E-F-A. Een wonderlijk instrument dus.

    Voor de duidelijkheid even wat fotootjes erbij:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb geen idee of er wel of niet een stapel in zit, maar ’t lijkt me wel.

    Ga ik straks nog even aan de slag of ergens een Audio-filetje te vinden is, om te horen hoe zoiets nou klinkt.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Geweldig Remi, ik word op mijn wenken bediend.

    Van de vier door jou aangeleverde MP3-files heb ik er drie beluisterd. Een vierde kon ik niet meer aan, omdat ik bang was dat ik in slaap zou vallen.

    Ik vind het allemaal erg eentonig en het doet me een beetje denken aan de doedelzakmuziek, waar steeds een grondtoon hoorbaar blijft. De functie van de niet-aanspeelbare snaren (sympathische snaren) is denk ik pure resonantie en het hangt er dus maar van af, welke toonsoort je speelt, anders treedt het niet eens op. Dat verklaart mogelijk ook de monotone klank. De stukken zullen wel bewust gekozen zijn in een bepaalde toonsoort overeenkomend met de vijf toonhoogtes, wil er resonantie optreden.
     
  8. bieke

    bieke

    Lid geworden:
    25 mrt 2005
    Berichten:
    5
    Hey!

    Een vraagje: ik was zo net mijn snaren aan het vervangen, en heb mijn fijnstemmer losgedraaid. Nu krijg ik het "spijkertje" niet meer in dat onderste deel van de fijnstemmer gedraaid. Wat moet ik doen?

    bieke
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Bieke,

    Lijkt dat onderdeel echt op een spijkertje en is het helemaal glad?

    Wanneer dat echt zo is, zal al het schroefdraad zijn weggesleten en is de enige oplossing een nieuw exemplaar aan te schaffen en de oude daardoor te vervangen.

    Zit er nog wel schroefdraad op, dan kan het aan het aan het gedeelte liggen dat vast zit aan het staartstuk: ook draad weggesleten!

    Hangt het er natuurlijk ook nog even vanaf of je een staartstuk hebt met geïntegreerde fijnstemmers (Wittner), want anders zou het wel eens neer kunnen komen op het vervangen van het totale staartstuk. Dat is echter niet onmogelijk maar iets duurder.

    Dus even goed kijken of het draad weg is en overgaan tot vervanging van het betreffende onderdeel.
     
  10. bieke

    bieke

    Lid geworden:
    25 mrt 2005
    Berichten:
    5
    Je had gelijk, ik heb het nu laten vervangen.

    Bedankt voor de tip!

    groetjes,

    Bieke
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ik kwam op de bekende website van Torisio een foto tegen van een Italiaanse viool, gebouwd door Vincenzo Sannino (Napels) in 1907, waar men de snaren niet al te deskundig had opgespannen.
    Een mooie gelegenheid om dit onderwerp weer eens wat op te frissen.
    Want al zijn er diverse mogelijkheden om de snaren op te winden om de stemschroef, ook bij het andere eind kunnen er probleempjes ontstaan:


    [​IMG]


    Wat mij hieraan opviel:

    Het kogeltje van de D-snaar zit niet goed geborgen in het staartstuk.
    Het kogeltje van de E-snaar past niet goed in de zitting van de fijnstemmer.
    Het hulsje om de E-snaar rust niet op de kam, hetgeen kan leiden tot gerammel.

    Hoe kan een zo gerenommeerd veilinghuis als Tarisio zoiets op de foto zetten, is de vraag die ik zou willen stellen.

    Voor diegene die het (de viool, achterkant en krul) allemaal eens uitgebreider wil bekijken, heb ik hier de link naar de originele bron, namelijk die van Tarisio,

    meer foto's Sannino viool


    Opmerking:
    Er is een mogelijkheid, dat deze foto op een zeker moment weer van de site worden gehaald (instrument verkocht!) en dan werkt de link niet meer.

    groet,

    Frits
     
  12. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Dit is inderdaad schrikbarend!
    Heb de kleurcodewijzer er even bijgenomen en wat blijkt: Dominant
    En dat voor een viool die meer dan 20.000 euro op moet brengen.
     
  13. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    [​IMG]

    In een ander topic had ik 'commentaar' op deze snaren. Deze zitten naar mijn smaak teveel tegen de wang aan. Is niet zo erg, maar bij de A-snaar (let op: altviool, dus de hoogste snaar) zit de a-snaar behóórlijk krap. Ik heb zo een keer een snaar laten springen.
    Sindsdien zit er bij mij altijd een paar mm ruimte tussen de wang en de snaar. Dat er scheuren in de wang komen ben ik niet zo heel erg bang voor. Kan zijn dat de stemschroef echt niet verder naar binnen kan maar de snaar zal het dan (hopelijk) eerder afleggen dan de wang.
     
  14. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Bedoel je te zeggen dat het je verbaast dat er Dominant snaren zitten op een viool die zoveel moet kosten? Dat zou mij dan weer verbazen, want er zijn topviolisten die spelen op Dominant snaren. Hillary Hahn bijvoorbeeld. Ik reken mijzelf tot een iets andere categorie, maar ben ook zéér tevreden over deze snaren.
     
  15. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ik heb weleens op deze site gezien dat Chee Yun ook op dominant speelde, alleen is haar site nu vernieuwd en hebben ze het eraf gehaald: http://chee-yun.net/biography.html

    Dominant speelt inderdaad best goed, maar je hebt wel betere snaren, bijvoorbeeld Corelli of Pirastro (vooral Obligato vind ik heel goed).
     
  16. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    Bij basgitaar kan je de snaren koken in water.......daarna de pan nooit meer gebruiken vanwege vergiftiging!

    Wellicht kan dit ook bij stalen viool snaren, bij basgitaar klinken ze in ieder geval weer als nieuw na deze behandeling......
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Tja, een basgitaar is geen strijkinstrument en de klank wordt voornamelijk 'gemaakt' door de er achterliggende elektronica. Dat is bij een strijkinstrument totaal niet aan de orde. Dus vioolsnaren koken in water: vergeet het maar!

    Frits
     

Deel Deze Pagina