Hoe stemmen jullie ?

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 20 nov 2016.

  1. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Mijn vraag is denk ik een beetje verkeerd overgekomen. Ik zal hem even herformuleren.
    Ik weet dat (chromatische) stemapparaatjes en apps gebaseerd zijn op gelijkzwevende stemming en dus nooit exact reine (zwevingsloze) kwinten kunnen geven.
    Als we van de a' = 440 Hz uitgaan, dan kan je heel eenvoudig de exacte frequenties uitrekenen van de onderliggende snaren. Voor de Cello worden het dan als volgt:
    f(a') : f(a) = 2:1
    Dus f(a) = 220 Hz
    f(a):f(d) = 3:2
    Dus f(d) = 146,7 Hz
    f(d) : f(g) = 3:2
    Dus f(g) = 97,8 Hz
    f(g): f(c) = 3:2
    Dus f(c) = 65,2 Hz
    Klopt toch?
    Als ik dat vergelijk met mijn app (Free Universal Tuner, die ik speciaal voor deze gelegenheid heb gedownload), dan krijg ik de volgende frequenties:
    f(a) = 220 Hz
    f(d) = 146,8 Hz
    f(g) = 98,0 Hz
    f(c) = 65,4 Hz.
    (ik heb nog een andere app gedownload, Easy Cello - cello tuner en die geeft dezelfde waarden.)

    Dat betekent dus dat met een standaard apparaat de a-snaar zuiver wordt gestemd, de d en de g iets te hoog en de c iets te laag.

    Mijn vraag was nu: bestaat er ook een app die wèl de exacte frequenties hanteert? (Uiteraard kan die app of dat apparaat dan niet meer chromatisch zijn, want dat bestaat natuurlijk niet.)

    NB ik ben net als jij een voorstander van op het gehoor stemmen, maar daar heb ik het nu even niet over. Ik denk dat het wel mooi zou zijn, als er een goed hulpmiddel zou bestaan.
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Cleartune- Chromatic Tuner, prima app, maar niet gratis.
     
  3. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik kon het ook even niet laten om dezelfde berekening ook voor viool te doen:
    f(a') = 440 Hz
    f(a'):f(d') = 3:2 dus f(d') = 293,2
    f(d'):f(g) = 3:2 dus f(g) = 195,6
    f(a):f(e'') =2:3 dus f(e'') = 660 Hz

    En nu de app:
    e = 659,3 dus 0,7 te laag
    a = 440 = zuiver
    d = 293,7 dus 0,5 te hoog
    g = 196 dus 0,4 te hoog
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik ga er maar vanuit dat deze dezelfde frequenties hanteert als de apps die ik geprobeerd heb. Want uit de titel begrijp ik,dat het een chromatische tuner is, en die kan toch niet anders dan de gelijkzwevende stemming hanteren? Of kan je misschien een andere stemming kiezen? Dat lijkt me wel ingewikkeld worden...
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Zonder dat ik het allemaal heb zitten narekenen, is mijn kennis aangaande elektronische stemapparaten dat alle frequenties worden afgeleid van een hoofdoscillator (toongenerator) die een bepaalde hoge frequentie afgeeft. Meestal gebruikmakend van een kristal om de nauwkeurigheid en stabiliteit te vergroten. Alle frequenties worden mbv een frequentiedeler daarvan afgeleid -steeds delen door 2- en dus kan een dergelijk apparaat nooit het menselijk oor vervangen.
    Om alleen een A (440Hz) te generen prima, maar dan volstaat een simpele stemvork ook.

    Ik weet niet of je een stemapparaatje twee tonen simultaan kunt laten genereren, want dan zou je meteen horen dat het nét geen reine kwint is.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wow :eek::)
     
  7. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik doe het wel gewoon op mn gehoor, wordt helemaal dizzy van die getalletjes :eek:

    De A zoek ik op, en de rest stem ik aan de hand van de A.

    Toen ik nog viool speelde had ik een metalen stemfluitje, heb ik vast nog wel ergens;)
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Met Cleartune kun je alle historische stemmingen meten of aanbrengen.
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ooit had ik een LP met een mooie song die begon met een kwint. Dat heeft me, vooral de eerste jaren, geholpen.
    Gewoonlijk stem ik de a-snaar (cello) met stemvork. Daar vanuit met flageolet naar de lagere snaren en wat controle door de kwinten te horen.
    Flageolet: de hoge a op de a-snaar en de a midden op de d-snaar, de hoge d op de d-snaar en de d midden op de g-snaar, enz..
     
    Solange vindt dit leuk.
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Gisteren eens geprobeert zonder stemapparaat te stemmen.
    Eerste de a snaar met apparaat gestemed.
    Toen de , snaar ontstemd en samen met de A snaar geprobeerd te stemmen.
    En wonder boven wonder ging dat heel goed!:)
    Toen ik dacht dat de D snaar goed gestemd was deze met het apparaat gecontroleerd , en de D was precies goed :p
    Daarna de D en G snaar deze ging ook goed.
    G en C snaar was lastig.
    Maar ik ben heel tevreden.:)
     
    JanHut en jis77 vinden dit leuk.
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Blijkbaar meer onzekerheid dan dat ik het niet kan.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  12. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Och, eigenlijk is het niet meer dan:
    de frequenties van 2 tonen die een octaaf verschillen, verhouden zich als 1:2
    De frequenties van 2 tonen die een kwint verschillen, verhouden zich als 2:3
     
    JanHut vindt dit leuk.
  13. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik pizz een keer aan de A snaar en luister dan of deze het geluid produceerd die "tegen" de "zuiverheid" aan zit. Dan strijk ik deze aan. Daarna strijk ik de A en de D snaar samen en pizz ook de losse D snaar als ik twijfel. Ik pizz altijd de open snaar even aan voordat ik deze in combi strijk met de andere snaar, op deze manier kan ik mijn viool "zuiver" stemmen. Als ik af en toe het stem apparaatje erbij gebruik ter controle, dan zit ik vaak goed. Soms kan ik er ook een fractie naast zitten. Vooral met de altviool. De c snaar zit nog niet goed in mijn gehoor.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Je kunt beter de klank van een kwint in je gehoor hebben! ;)
     
  15. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Er zijn wel apps die pretenderen dat ze reine kwinten 'horen'. Ik heb een app die luistert naar de leleijke naam Da Tuner Pro en die doet t. Maar in praktijk zijn die verschillen in frequenties achter de komma voor mij niet hoorbaar.
     

Deel Deze Pagina