Hoe ziet een slof en de punt van een strijkstok er van binnen uit?

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door marloes s, 18 okt 2015.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Elke keer als ik cello speel draai ik trouw mijn strijkstok op om de haren te spannen, en elke keer als ik klaar ben met spelen draai ik die strijkstok weer trouw een beetje los zodat de haren ontspannen voor dat ik de stok opberg in de koffer.
    Maar eigenlijk weet ik helemaal niet hoe het binnenste van de slof in elkaar zit en werkt.
    Kan iemand mij dit uitleggen?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Om daar wat van te kunnen volgen moet je een beetje verstand van mechanica hebben!

    Via http://www.allthingsstrings.com/lay...NCE/7-Things-To-Know-About-Common-Bow-Repairs komen we een heel stuk verder.
    yi_b.jpg

    De slof loopt over de strijkstok en wordt door de "eyelet" tegen de stok aan getrokken. Het spangedeelte, de screw rings en button zorgen voor het opdraaien van de spanning, het straktrekken en aan het puntje van de strijksttok zit het paardenhaar vast.
    Als een boog begint de strijkstok zich te spannen, de paardenharen komen strak te staan.
    Draai je het knopje aan het einde van de strijkstok weer terug (los) dan worden de snaren weer slap.

    Een beetje proberen kan hierbij geen kwaad, draai het schroefje achterop de strijkstok los, los, los totdat je het er uit kunt trekken. De slof komt nu ook los.

    Nu gaan we afstellen, de slof loopt te los op de stok en wiebelt, schommelt. Draai de eyelet, het koperen schroefje op de slof een halve slag naar beneden. Vervolgens de slof weer terug op de stok plaatsen en de schroef achterop de strijk stok er weer in draaien.

    Oeps, net mijn eerste strijkstok aanpassing/afstelling gedaan.
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi Remi.
    Zou je de link nog een keertje willen plaatsen?
    Ik krijg die namelijk niet geopend.
    Wel precies wat ik zoek.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Waarom haal je de slof niet eens een keer geheel van je stok af? Dan weet je gelijk hoe het zit en hoe de haren opgespannen worden. De schroef linksom losdraaien en de as er dan uithalen. Daarna de slof er af pakken.

    Hier nog een doorsnede:

    Slof V3 copy.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
    zapling vindt dit leuk.
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat zou ik ook graag eens doen maar ik ben bang dat ik het dan niet meer in elkaar krijg of het stuk maak.
     
  6. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Valt heel erg mee; gewoon op letten dat je de haren niet verdraait als je hem er weer opzet.
    Als er veel harsresten op je stok zitten, kan je de stok zo ook gemakkelijker schoonmaken!
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Goed idee Frits, even de slof van de stok halen.
    Je kunt de stok eventjes goed schoonmaken en poetsen, het haar verzorgen en de rommel (huidvet en zo) achter de slof vandaan halen.

    Als je de slof er op een normale manier vanaf kunt halen, kun je hem er ook normaal op terug zetten. Een klein beetje vioolbouwer spelen kan geen kwaad.

    Remi
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Aan de andere kant (als grapje bedoeld), om je even over de streep te trekken.....

    Absoluut niet doen, niet aan je strijkstok zitten, veel te gevaarlijk. Als je veters los zitten doe je er ook niets aan,als de rits van je jas los schiet laat je het ook zo. En als een snaar ontstemt laat je het ook zo en ga je naar de vioolbouwer of je docent om hem te laten stemmen.

    Zelf ben je er te onhandig of te dom voor. Helpt alles naar de vernieling. Draagt instappers om problemen met veters te voorkomen en hebt een jas met klittenband (ook een risico), zelf stemmende snaren?

    Wees gewoon vrij met je instrument,hij/zij is van jou en het proberen en spelen met je instrument en strijkstok kan echt geen kwaad.

    Remi
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je zegt dat nu Remi, ga naar de vioolbouwer of de docent om te stemmen. Maar mijn nichtje van dertien kan werkelijk haar viool niet stemmen, dat doet de lerares voor haar. Ik begrijp ook niet dat zo'n mens haar dat niet leert. Ook haar ouders zijn erg bang dat ze iets verprutst aan haar viool.

    Zou toch eigenlijk bij de les moeten horen. Stemmen, snaren opzetten, en dergelijke. Kortom het hele garnituur eens verwijderen en weer plaatsen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Tobias,
    Een taak voor jou als oom, leer het kind stemmen. Leer haar spelenderwijs stemmen. Eerst met een stemvork of apparaat en vervolgens zonder. Maak er een spelletje van wie het eerste of het zuiverste kan stemmen.
    Viool mee naar ome Tobias, die weet ze wel bezig te houden en ome Tobias leert ze spelenderwijs stemmen, speelt met ze mee en leert ze ook nog wat.

    Wie houd je tegen?
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Back on topic.
    Er is onder onze leden vast wel iemand die veel van stokken/boog weet en ons er meer over kan vertellen.
    Voor de onervarenen, de beginner zou ik willen adviseren om gewoon te vragen, vragen en nog eens vragen.
    Vragen kunnen beantwoord worden, met vragen blijven rondlopen schiet je niets op.

    Zelf heb ik nog wel wat vragen over de bouw van de strijkstok maar daar kan ik desgewenst een nieuw topic over starten..

    Remi
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Wil je trouwens weten of een carbon strijkstok een beetje sterk is:
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Frits, je plaatje is heel erg behulpzaam.
    Die ga ik even printen.
    Dus als ik het goed begrijp kan ik de spanschroef helemaal losdraaien? En komt de slof dan helemaal los van de stok?
    Hoe zit dat met dat schroefje dat in de tekening eyelet is genoemd?
    (Ik ken de Nederlandse benaming niet dus gebruik de namen van het bijgevoegde tekenigen)
    Heb ik het goed dat dat schoefje permanent in de slof zit geschroef en dat er een gaatje in dat schroefje zit?
    Dit schroefje gaat weer in een gaatje in de stok?
    Of komt het hele blokje los wat in het plaatje stick mortise word genoemd?
    Spanschroef erdoor en klaar?
    De slof komt wel los van de stok maar het haar blijft vast zitten aan slof?
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    eyelet = oogbout
    mortise = uitsparing
    underslide= baantje
    (pearl) slide = slofschuif (van parelmoer)
    ferrule = slofring
    spread wedge = spreidspie
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, helemaal losdraaien totdat je die er uit kunt trekken.
    Ja, correct.
    Nou, dat schroefje (eyelet) beweegt zich heen en weer bij het op- en ontspannen in de sleuf (stick mortise). Die schroef (oogbout) blijft in de slof zitten!
    Ter info: het is een sleuf, dus geen gat.
    Nee, stick mortise is een uitsparing in de stok in de vorm van een sleuf. Als je de slof er af hebt gehaald zie je direct hoe het zit.
    Ja, zo simpel is het.
    Dat moet ook: het haar blijft bevestigd in de slof, tenzij dat moet worden vervangen natuurlijk. In dat geval moeten er wat onderdelen worden verwijderd om er een nieuw haarlint op te kunnen maken.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb de doorsnede in #4 hier en daar voorzien van Nederlandse woorden (niet geheel gelukt omdat ik dan iets wegveeg van de tekening). Met dank aan Bert voor de juiste benaming.
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn broer Jan houdt me tegen.

    Heel mooie tekening van die slof. Vooral nu deze voorzien is van Nederlandse woorden. Heb hem ook opgeslagen.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    In #4 nu een versie met volledig Nederlandse termen.
    Mochten er verkeerde bij zitten, dan hoor ik dat graag. Kan ik die vervangen.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Mooi Werk Frits! Is het plaatje vrij te gebruiken of zitten er rechten op de afbeelding?
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee hoor, vrij te gebruiken!
     

Deel Deze Pagina