hoekblokjes...welk hout is best?

Discussie in 'Viool' gestart door Sunrise, 9 jul 2006.

  1. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik heb alles wat ik heb voor vioolbouw van iemand over kunnen nemen, waar ik via marktplaats mee in contact gekomen ben. Allemaal heel toevallig, helaas voor die meneer kon hij vanwege een blessure niet meer bezig met vioolbouwen, gelukkig voor mij, want ik heb nu echt veel spullen. Onder andere dus wilgenhout. Helaas staat daar niet op waar het vandaan komen, maar ik weet wel dat veel voor en achterbladen (tenminste het hout voor - ) uit Mittenwald komen, en dat heeft hij veel al in 1984 of in ieder geval voor 1990 gekocht.
    Ik zal als ik volgende keer een mail stuur met foto's van mijn vorderingen eens vragen of hij nog weet waar dat wilgenhout vandaan komt.
     
  2. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    De krans is het geheel van de ribben die aan de klosjes/hoekblokjes gelijmd zijn toch?
    Verder vind ik lijmrandjes of verstevigingsrandjes mooi klinken, is meteen duidelijk. Maar ik denk dat het moeilijk is goede nederlandse namen te hebben, omdat literatuur vrijwel altijd in het engels of duits (of italiaans of frans, maar dat kan ik niet lezen) is.

    Daphne
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja!
     
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Hoihoi,

    Denk niet dat ik vergeten ben om nog te gaan vertellen hoe het met wilgenhout voor de hoekblokjes zit. Ik ben er simpelweg nog niet aan toegekomen. Maar binnenkort ga ik verhuizen en daarna komt er een tafel voor vioolbouw in mijn studentenkamertje. Dan ga ik verder werken en laat ik het weten.

    Foto's kan ik nog steeds niet plaatsen, maar ook daar verdiep ik me in als ik thuis weer internet heb. Nog even wachten dus...

    Daphne
     
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik had nog beloofd te reageren over het wilgenhout.

    Eindelijk ben ik er dan echt mee bezig en ben ik de hoekblokjes in vorm aan het gutsen. En ik vind tot nog toe het wilgenhout heel fijn. Het laat zich gemakkelijk snijden, mits je de goede richting hebt. En uiteraard is echt scherp gereedschap een vereiste. Soms wilde ik er een te groot stuk afhalen, en dan splijt het, gelukkig wel recht naar beneden... Maar als je genoeg geduld hebt, wat hoort bij het maken van een viool, dan werkt het heel soepel. Dat is denk ik de beste omschrijving die ik tot nog toe kan geven. Ik zal nog proberen foto's te maken, maar mijn camera is kapot... Maar het is wel leuk als ik het ook kan laten zien.

    Daphne
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Hoi Daphne,

    heb je ook ervaring met Lindehout zodat je onderling kunt vergelijken?

    Want Lindehout snijdt ook heel lekker weg! [Ceder ook trouwens! En ruikt er ook nog zo lekker bij !!]


    Frits
     
  7. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    nee, daar heb ik helaas geen ervaring mee, maar misschien komt dat nog... er komen in ieder geval nog meer violen :).

    Daphne
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik dacht een altviool?
    Of ben ik abuis?


    Frits
     
  9. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    klopt, in ieder geval komt er ook een altviool! Maar ik moet toch eerst mijn eerste viool afmaken voordat ik echt aan weer een groter project ga beginnen. Maar misschien wil ik de vioolbouwcursus in Assen gaan doen (als die nog gegeven wordt) en dat zou een mooie start voor een altviool zijn!

    En ooit wil ik nog wel een cello maken.

    Daphne
     

Deel Deze Pagina