Hoogte cello pin

Discussie in 'Cello' gestart door BrokenSoul, 8 okt 2017.

  1. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Hoi iedereen,

    Ik speel sinds september cello aan het concervatorium en ik heb een vraagje aan de ervarener cellisten op het forum. Ik heb een 3/4 cello en vroeg me af hoe ver de pin moet uitzitten om goed te zijn. Waar moeten de uitsteeksteltjes van m'n cello komen, tegen m'n knieën? En de stemsleutels op de hals zitten die dan in m'n nek? Ik ondervind moeite om de goede zithouding met haar te vinden... Sorry mochten dit domme vragen zijn. Groetjes een beginnend celliste uit België. Edit: ik ben 1m50 groot vandaar 3/4 cello ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2017
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    upload_2017-10-8_16-51-53.jpeg Misschien geeft dit plaatje een aardig beeld om mee te beginnen, BC.
    De knieen zijn bij de ronding, de stemsleutels schuin achter het oor, zonder tegen het hoofd te komen, enz..
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Welkom op het forum, @beginnend celliste!

    Dat plaatje van @JanHut geeft inderdaad wel een goed voorbeeld.
    Helpend bij mij was ook wat mijn eigen docent aangaf: met de pin uitgetrokken moet de bovenkant van de krul even hoog zijn als de bovenkant van je neus (de plek waar je neus naar voren begint te komen).
    Verder denk ik dat je docent wel een rol heeft in het met jou vaststellen wat de goede zithouding voor jou is.
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Neus: als je staand naast je cello staat ;)
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar waarom speel je op een 3/4?
    Dan kunnen de eikpunten misschien weer anders zijn.
     
  6. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Ik ben maar 1m50 groot :s. ;)
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Welkom!
    Jouw vraag herken ik wel; zelf ben ik ook heel lang aan het modderen geweest om de goede hoogte te vinden.
    Zorg allereerst voor een stoel/kruk van de goede hoogte. Niet te hoog, want dan lukt het gewoon niet. Ik heb zelf een verstelbare pianobank waar ik nog een stukje van de poten heb afgezaagd (Ik ben ook niet groot). Ideaal!

    Natuurlijk heb je de uitgangspunten, zoals hoe hoog je staand uit moet komen, maar dat is ook persoonlijk en afhankelijk van je bouw. Dat is dus slechts een uitgangspunt. Je docent zal ook wel aangegeven hebben hoe hoog de pin ongeveer moet. Daar moet je (liefst met zijn/haar hulp) ook gewoon een beetje mee experimenteren totdat je lekker stabiel zit. Als het niet lukt: gewoon de volgende les weer over beginnen!
    Nu ik de goede hoogte heb, heb ik even een streepje op de pin gezet zodat ik dat gemakkelijk weer kan vinden.
     
    BrokenSoul vindt dit leuk.
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Oké das een hele goede reden ;)
    En dan kloppen de boven aangegeven aanwijzingen .
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Oh jee ja, dat had ik erbij moeten zeggen.;)
     
  10. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Ah dat ware nog een gedacht om doen een streepje op de pin zetten. Ik zit op een eetkamerstoel thuis en op school op een plastieken stoeltje. Gisteren nog wat gemerkt: mijn voet begint na een tijd te slapen o_O
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is niet goed. Het kan eraan liggen dat de stoel voor jou niet de goede hoogte heeft en/of de zitting nog een vervelende rand heeft.
     
    BrokenSoul vindt dit leuk.
  12. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Het is de bedoeling dat je bovenbenen echt horizontaal zijn. Eerlijk gezegd kan ik me dat niet voorstellen dat dat zo is met een gewone eetkamerstoel, als je maar 1.50 bent.Met mijn 1.63 lukt me dat ook niet. Daarnaast is het belangrijk dat de zitting recht is en dat je vooral niet naar achteren zakt.
    Zonder goed stoel wordt het heel lastig om een prettige zithouding te vinden.
    Zelf heb ik mijn pianokruk van Marktplaats gehaald en dus de poten ingekort; op les zit ik altijd op een drumkrukje omdat een gewone pianokruk in de laagste stand nog te hoog is. Dat is dus ook nog ee goede optie, bovendien kan je die nog meenemen, als het moet.
     
  13. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Hallo beginnend celliste. Een paar belangrijke tips vond je al in je post van een paar maanden geleden, ook over het wigvormig kussen bv.
    https://strijkersforum.nl/threads/hoeveel-oefenen-beginner-en-cellovragen.4587/

    Zelf geef ik les aan een paar dames van jouw leeftijd en wat jonger, die tot 160 lang zijn, en ik adviseer dan toch een kleinere cello, omdat het veel meer ontspannen speelt. Het is natuurlijk de mede-verantwoordelijkheid van je docent om samen met jou een ontspannen speelhouding te vinden. Toch is het vaak zo dat daar weinig aandacht of tijd voor is in de les.
    Bij een kort iemand kunnen de verhoudingen heel anders zijn. Dat is op afstand moeilijk te bepalen; de stoel moet zo hoog zijn dat je gemakkelijk rechtop kunt zitten met je handen op je knieën (die je wat uit elkaar zet), waarbij de armen ontspannen gebogen zijn. De juiste houding is vaak gemakkelijk te vinden als de cello dan tussen de knieën gezet wordt, en de pin op lengte wordt afgesteld, maar daar heb je dan iemand anders voor nodig.... helpt dit?
     
    BrokenSoul vindt dit leuk.
  14. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Hoi, dank je wel. Ik ondervind het nu meer doordat ik echt speel. Ik heb een 3/4 cello net omdat ik niet groot ben ;). Het zal een kwestie zijn van proberen met haar. Toch fijn om een cello leraar hier te vinden :). Weet ik dan waar ik naast m'n docent nog terecht kan :p
     

Deel Deze Pagina