Hoorapparaatjes

Discussie in 'Overig' gestart door jaap, 23 dec 2009.

  1. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Als ik vioolspeel beginnen mijn hoorapparaatjes te piepen.
    Daarom heb ik ze er tijdens het vioolspelen nooit in.
    Wel jammer want dan verliezen vooral de hoge tonen aan volume.
    Volgens de leverancier is daar niets aan te doen.
    Is er iemand op dit forum die dat kan beamen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Kan het zijn dat je met een digitaal gehoorapparaat wel een bepaalde frequentie kan laten versterken? M.a.w. misschien moet je een ander type apparaat hebben?

    Frits
     
  3. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Er zijn inderdaad vele types.
    Afhankelijk van je gehoorafwijking schrijft de KNO-arts het beste type voor
    jou voor, aannemende dat er bij hem geen andere belangen spelen.
    Ik heb digitale apparaatjes.
    De werking daarvan is dat alle ontvangen geluidsgolven door de processor eerst omgezet worden naar iets digitaals. Daar worden dan de hoorafwijkingen gecorrigeerd. Bij verlies van de hoge tonen worden dus alleen de hoge tonen opgewaardeerd. Ook wordt er bij het afstellen van de geluidskwaliteit (de apparaatjes staan dan in verbinding met een pc-programma) het nodige met de klank gesjoemeld zodat het allemaal zo prettig mogelijk overkomt. Na al die bewerkingen wordt alles weer omgezet naar geluidsgolven die dan naar het trommelvlies gaan. Zo is het mij uitgelegd.
    Het gevolg van deze behandeling is ondermeer dat alle geluiden op alle frequenties helaas een wat andere klank hebben gekregen. Wat blikkerig.
    Na de gewenningsperiode hoor je dat gelukkig niet meer (zolang je ze erin houdt).
    Maar zoals gezegd, dat hinderlijke piepen is het ergst.
    Vroeger hoorde je bij oude apparaatjes soms ineens een fluittoon, ze sloegen dan even op hol en moesten dan snel bijgesteld worden.
    Dat heb ik dus niet, het zijn korte felle en hoge piepjes, als een flitsje en dat om de paar minuten.
    En zij treden ook al op de D-snaar bij de 1ste positie op.
    Het lijkt wel alsof er zo af en toe een overdosis aan frequenties/geluiden bij de processor binnenkomt zodat die het even niet kan verwerken en "volloopt".
    Of zou het kunnen zijn dat hoorapparaatjes er niet op ontworpen zijn dat er binnen een afstand 30cm geluidsgolven worden geproduceerd en correct opgevangen moeten worden?
    Hetzelfde verschijnsel treedt namelijk ook op als je op enkele meters afstand van een geluidsinstallatie zit.
    Dan zou te veel volume van dichtbij dus de verklaring kunnen zijn.
    Verder heb ik het idee dat de processor zachte krassen van de strijkstok identificeert als hoge geluiden die van ver komen en daarom ook extra (maar wel onnodig) versterkt.
    Daardoor blijft het onduidelijk hoe je vioolspel bij een ander overkomt.
    Afgezien van het feit dat het gehoor net als het interpreteren van kleuren van twee personen evengoed moeilijk vergelijkbaar is wordt dit alles met hoorapparaatjes nog onzekerder.
    Toevallig moet ik vanmiddag voor controle weg en zal het daar allemaal nog eens proberen uit te leggen.
    Helaas was de eigen bijdrage 50%, rond de €1000 als ik me goed herinner, en dan ga je niet even aan ander merk uitproberen voordat je zeker weet dat er een oplossing mogelijk is.
    Ik had ze al voordat ik met vioolles begon.
    Het mooist zou zijn als er hier iemand is die mijn problemen herkent en met verschillende types heeft geëxperimenteerd.
    Nog iets.
    Je ziet in orkesten toch wel vaak wat oudere violisten zitten.
    Ik vraag me af, zijn dat de overgebleven oudjes waarvan het gehoor niet achteruit is gegaan?
    Of hebben zij wel apparaatjes maar doen ze ze er tijdens het spelen ook uit met als gevolg dat ze in de pauze voor hun collega's constant hun hand achter het oor moeten houden?
    Zijn er hier op dit forum violisten die in een orkest spelen en oudere mensen kennen of zelf van die dingen hebben?
    In dat geval alvast bedankt voor de moeite.
    Ook correcties over de werking van die onnatuurlijke apparaatjes zijn interessant in het kader van de toch wel unieke klank van het instrument viool.
    Verkopers kunnen doorgaans heel goed praten maar in hoeverre ze echt kennis van zaken hebben en technisch onderlegd zijn blijft voor een leek vaak een open vraag.
    gr. jaap
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Ik heb even de moeite genomen het internet op te gaan en eens te kijken wat er allemaal over bekend is. V.w.b. strijkers in een orkest heb ik onderstaande gevonden:

    Het Limburgs Symfonie Orkest is al jaren bezig de problemen met geluidsoverlast binnen het orkest te beperken. Enkele voorbeelden:

    * alle orkestleden zijn oordopjes aangemeten, die zij echter niet verplicht zijn te dragen. Verschillende musici zeggen niet te kunnen spelen door de handicaps (samenspel, onderlinge afstemming) die de dopjes ook opleveren;
    * men kan gebruik maken van koptelefoontjes, waardoor het geluid valt te ‘regisseren’. Probleem is ook hier het samenspel in het orkest;
    * achter de muzieklessenaars zijn plexiglas plaatjes van 40 x 30 cm bevestigd die het geluid van de collega’s moet dempen. Vooral de plaatjes die vóór de trompetten, trombones, hoorns en tuba’s staan opgesteld, moeten de nodige decibellen opvangen;
    * de violen zitten gelijkvloers, de houtblazers één trede hoger, de achterin geplaatste blazers en slagwerkers liefst drie treden hoger (1.80 m). Daardoor kunnen de koperblazers als het ware zo veel mogelijk ‘over de hoofden van de collega’s weg’ spelen.



    En een ander artikel over een doof geworden cellist die zijn werkgever met succes aansprakelijk stelde:

    Gehoorschade cellist schuld orkest

    Cellist
    AMSTERDAM - Het Gelders Orkest is aansprakelijk voor de gehoorschade van een cellist. FNV Bondgenoten laat donderdag weten ook in hoger beroep een rechtszaak hierover te hebben gewonnen. De cellist liep tijdens zijn werk in het orkest ernstige gehoorschade op.

    Zijn vakbond vindt dat de werkgever er niet genoeg aan heeft gedaan om langdurige blootstelling aan schadelijk geluid te voorkomen. "Ik ben blij dat de rechter dit ook zo ziet", zegt advocaat Henk de Groot van de bond.

    Zorgplicht
    De bond wijst op de zorgplicht, die vereist dat werkgevers hun werknemers moeten beschermen tegen schadelijke geluiden. "Dat muziek mooi geluid is, maakt het niet minder schadelijk voor het gehoor", zegt De Groot.

    Al lang bekend
    Het risico dat musici lopen op gehoorschade is volgens de raadsman al jaren bekend, `ook bij Het Gelders Orkest`. "Er zijn genoeg oplossingen om de belasting in ieder geval stukken te verminderen of te spreiden. Als het orkest als werkgever die maatregelen niet wil nemen, zijn zij verantwoordelijk voor de risico`s", aldus de advocaat.


    Bron: http://www.doof.nl/Gehoorschade-cellist-schuld-orkest-15-1718.htm


    Frits
     
  5. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Bedankt voor de moeite Frits al gaan die artikeltjes meer over hoorbeschadigingen tijdens het spelen.
    Voor de geïnteressserden, ik kom net van de hoorwinkel thuis.
    Had nu weer een andere deskundige, de 3de.
    Hij gaf de volgende uitleg:
    Er zijn "open" en "gesloten" apparaatjes.
    Bij open apparaatjes kan er ook nog geluid buiten het apparaatje om je trommelvlies bereiken.
    Deze mix geeft een aangenamer geluid.
    Een andere eigenschap van een open apparaatje is dat het geluid dat via het apparaatje in de gehooringang wordt teruggekaatst ook de gehooringang UIT kan en gaat!
    Dit teruggekaatste geluid wordt vervolgens weer door het apparaatje opgevangen en voor de 2de keer naar het trommelvlies gestuurd.
    Om dit te voorkomen heeft men een snufje ingebouwd die geluid wat voor de 2de keer doorkomt herkent en filtert.
    Leuk bedacht.
    Het werkt alleen niet als er andere bijgeluiden tegelijkertijd mee naar binnen komen.
    Dan raakt het apparaatje zogezegd de kluts kwijt, springt op tilt en maakt dat kenbaar door de door mij genoemde nare pieptonen tijdens het vioolspelen.
    Niets aan te doen werd mij steeds verteld.
    Tot aan vandaag.
    Deze verkoper liet mij op zijn scherm alle opties zien die in mijn apparaatje zitten.
    1 Ervan was "terug gekaats geluid al of niet filteren"
    Hij liet mij zien hoe hij kon aanvinken om die optie uit te zetten en adviseerde dat ook
    om uit te proberen.
    Was binnen 1 seconde gebeurd.
    (Helaas kreeg ik dat programmaatje niet mee, want er is echt heel veel mogelijk aan instellingen om uit te proberen, de meesten stonden nog op "standaard", de zogenaamde fabrieksinstellingen)
    Thuisgekomen gelijk met de jas aan geprobeerd en zowaar, ik kan de pieptoon niet meer reproduceren.
    Een nadeel is wel dat de klank nu wat minder helder zou kunnen worden maar ook daar is nog wel wat aan te doen.
    Over een maand terugkomen, heb voor alle zekerheid de naam van de adviseur gevraagd maar moet er wel bij zeggen dat je moet leren je specifieke probleem duidelijk naar voren te brengen zonder een opsomming van ALLE problemen tegelijk te geven, vergelijk het met een dokters- of garagebezoek.
    Wordt vervolgd voor hen die er binnen niet al te lange tijd ook mee te maken zullen krijgen.
    En ik blijf uitkijken naar ervaringen van andere hoorapparaatgebruikers dan wel aanvullingen van digitale hoortechneuten.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Ik reageerde op een vraag die door jou werd gesteld:

    Overigens heeft Siemens in haar productenpakket wel een soort afstandsbediening waarmee je zelf het gewenste programma kunt selecteren en waarmee je de versterking, filtering, ruisreductie en dergelijke kunt instellen met het apparaat in je oor. Dat lijkt me de allerbeste optie, maar waarschijnlijk bere duur.

    Frits
     
  7. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Instellingen die jezelf steeds aanpast aan de omstandigheden lijken me ook niet echt de oplossing.
    Dan blijf je aan het instellen.
    Als je binnen zit en je wilt horen of het buiten regent zet je de ruisgeluiden aan, als je daarna met iemand in de regen wil praten zet je de ruisgeluiden weer uit........
    In gezelschap zou je de ontvanger op de betreffende persoon kunnen instellen zodat bijgeluiden dan minder versterkt worden.
    Zo kun je dan als je in een cirkel zit het hele gezelschap afwerken.
    Of dat handig is?
    (Er zijn nog steeds dieren die hun oren kunnen bewegen in de richting waaruit zij het geluid willen horen, dat kunstje zijn wij niet meer machtig maar is wel vergelijkbaar met wat Siemens voor ogen heeft)
    De kunst van de hooradviseur is om per persoon instellingen te vinden die voor hem of haar in de meeste situaties acceptabel zijn.
    De adviseur moet dus van alle instellingen en de uitwerking ervan op de hoogte zijn en hij moet zich in de leefomstandigheden van de klant te verdiepen.
    Ik denk als je kiest voor 1 vaste instelling zonder het handige apparaatje van Siemens (als ik me goed herinner was de prijs rond de €500) dat er altijd iets is wat niet naar je zin is.
    Ik denk ook dat dat in de meeste gevallen dan wel verholpen kan worden maar dat dat dan weer ten koste gaat van wat anders zodat zich dan weer en ander ongemak
    als het meest irritant wordt ervaren.
    Maar voorlopig kan ik voor het eerst in 3 jaar tijds met mn hoortoestelletjes in mn oren viool spelen, een hele vooruitgang want ik hoor nu veel meer, helaas ook meer onzuiverheden........maar geen gepiep meer buiten mijn toedoen om. ;)
     
  8. komen019

    komen019 Hans Komen

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    50
    Beste Jaap,

    Zelf draag ik al jaren een gehoorapparaat, met alle voor- en nadelen van dien.

    Als ik viool studeer, doe ik het apparaat altijd af, omdat de viool uit zichzelf al voldoende volume produceert. Alleen met de e-snaar (hoge tonen) levert dat problemen op, alsmede als ik met mijn vioollerares wil communiceren. In dat geval zet ik het apparaat op een zo laag mogelijke stand.

    Van die piepgeluiden uit je apparaten hoorde ik op. Had hier nooit van gehoord.
    Gelukkig voor jou is dat probleem nu opgelost.

    Even een vraag: gebruik je apparaten voor in het oor of voor achter het oor?
    Beide varianten hebben zo hun voor- en nadelen.
    Zelf heb ik uit geldgebrek de goedkoopste uitvoering van NovaSense voor achter het oor aan moeten schaffen, en met dit apparaat kan ik niet converseren in een drukke omgeving, en bovendien produceert het veel hinderlijke bijgeluiden, eenvoudigweg omdat er niets kan worden afgesteld, behalve harder en zachter (en, gelukkig, een knopje voor het gebruik van een ringleiding bij concerten en toneeluitvoeringen). Heb jij hier trouwens ervaring mee?

    Onlangs zag ik een oudere man in een amateurorkest met in allebei de oren een minuscuul hoorapparaat, die bovendien nog een dubbele staaroperatie aan z'n ogen achter de rug had. Hij streek er nog lustig op los.
    Heb helaas vergeten om wat voor merk apparaat het ging.


    Groeten,

    Hans
     
  9. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Hans,
    Vanwege de aard van de hoorafwijking kwam ik niet in aanmerking voor zo'n klein dingetje dat helemaal in je oor gaat.
    Ik heb er dus 1 achter het oor, niet al te groot.
    Er zitten verder geen knopjes op, dus geen volumeregelaar en ook niets voor concerten, ik wilde de bediening eenvoudig houden.
    Van dat laatste wel jammer achteraf.
    Mijn toestelletjes zijn niet echt uitgerust om in een drukke omgeving goed te kunnen horen, dan zou ik een anderder merk moeten nemen hoorde ik gisteren.
    Ik heb er nog maar 2x mee viool gespeeld en dat bevalt tot nu toe goed.
    De hoortoestelletjes eruit krijgen dan de funtie van een demper, ook wel eens aangenaam.
     
  10. komen019

    komen019 Hans Komen

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    50
    Jammer dat je geen knopje hebt voor een ringleiding (tegenwoordig vrijwel overal in concertzalen, schouwburgen en zelfs kerken aanwezig).

    Mits goed afgesteld zijn ze een must voor hardhorenden, omdat je vrijwel alles (ook het gesproken woord van een redenaar of "inleider" van een recital of concert prima kunt verstaan, wat zonder ringleiding bepaald niet het geval is!

    Ben intussen via Google op zoek geweest naar de nieuwste snufjes op het gebied van gehoorapparaten, en er is momenteel keus te over voor elke vorm van gehoorverlies.
    Het probleem is alleen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en het vergt heel wat heen en weer geloop naar de audicien, tot je de juiste keuze hebt gemaakt.
    En vergeet vooral het prijskaartje niet bij de nieuwste geavanceerde toestellen!
     
  11. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Mijn hoorapparaatjes waren afgeschreven en heb nu nieuwe, 3 maanden op proef.
    De techniek is inmiddels dusdanig verbeterd dat het rondzingen gelukkig niet meer voorkomt.
    Mijn gehoor was in 5 jaar tijd helaas behoorlijk verslechterd zodat ik nu toestelletjes heb met meer mogelijkheden zodat ik nu iedereen weer kan verstaan.
    Tot mijn grote teleurstelling is het vioolgeluid nu echter niet meer om aan te horen.
    Op afstand gaat het nog wel maar als ik zelf speel is het geen mooi homogeen geluid maar hoor ik er allemaal rinkeltjes doorheen.
    Het is moeilijk om dat aan een audicien die niet van vioolmuziek houdt uit te leggen.
    Bij pianomuziek heb ik geen probelemen, zonder apparaatjes klinkt het alsof in de kamer ernaast gespeeld wordt zodat veel van de helderheid verloren gaat en met apparaatjes is de klank wel mooi helder, ook wel feller en harder maar geen ergernissen.
    De audicien zegt dat de hersenen aan het nieuwe geluid moeten wennen.
    Ik hoop dus dat ze de vioolklank straks wel als mooi gaan interpreteren al blijft het dan wel de vraag hoe een ander het ervaart, je kunt onderling je gehoor niet vergelijken op mooiheid wat met verstaanbaarheid wel het geval is.
    Inmiddels is hier iedereen 4 jaar ouder geworden en stel ik opnieuw de vraag of er ervaring met hoorapparaatjes is tijdens het vioolspelen, van jezelf of van orkestleden.
    Op internet wordt daar niets over geschreven, alles afgezocht.
    Voor de kenners, ik heb apparaatjes uit categorie 3 van de zorgverzekeraar, merk Phonak Dalia met ringleiding, lawaaionderdrukker en muziekstand.
     
  12. Maria.K

    Maria.K

    Lid geworden:
    7 feb 2018
    Berichten:
    3
    Beste Jaap,
    Ben een vrouw van 71 jr en zit sinds 4,5 jaar in een symfonieorkest. Ben aan mijn linkeroor volledig doof en mis rechts ruim 35 db.
    Draag afhankelijk van de akoestiek rechts een apparaat met draadloos links een microfoontje dat rechts inkomt.
    Bij het aanpassen hiervan (audiologisch centrum Hengelo)kreeg ik hetzelfde probleem dat het geluid van de d en e snaar ging rinkelen dwz onderbroken versterkt werd.
    Mijn viool meegenomen en de afstelling kon zo veranderd worden dat dat opgeheven werd.
    Overigens was ik op zoek naar een methode waar je je viool geluid direct in het oor kan sturen. Al geprobeerd mijn linker microfoon op de viool te plaatsten maat dan is blijkbaar de afstand net te groot en vangt de rechter versterker het signaal niet meer op.
    Iemand misschien een idee?
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.536
    Maria welkom op het forum.
    Ik denk niet dat Jaap dit zal lezen, want sinds 15 dec. 2013 is hij niet meer op het forum geweest.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Ik weet ook niet of Jaap nog wel 'onder ons' is.
     
  15. Maria.K

    Maria.K

    Lid geworden:
    7 feb 2018
    Berichten:
    3
    Ja dank je Tobias.
    Vermoedde ik al wel. Maar misschien hebben anderen nog wel iets aan mijn reactie, dacht ik.
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Maria K. Ik vind het erg knap dat je met zo’n slecht gehoor in ern symfonieorkest bent gaan spelen!
    Ik heb zelf links een gehoorapparaat. Dik 35% gehoorverlies. Dat valt vergeleken jou nog mee. Rechts ook gehoorverlies maar nog geen 35%. Ook ik speel in een orkest en heb een speciale orkestoptie op mijn gehoorapparaat. Ook ern oefenoptie voor thuis. Een gesprekoptie en een dagelijkse optie. Ik kon nog meer opties in laten stellen. Maar die heb ik nog niet nodig.
    Maar wat bij jou mogelijk is, is ook helemaal top! Het geluid van links naar rechts brengen!
     
    JanHut vindt dit leuk.
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.536
    Het moet zijn OF Jaap. Gewoon even opletten Frits, het is heel gemakkelijk.
     
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Oh! Niet hier ook beginnen Tobias! Iedereen maakt wel eens schrijf of typefoutjes.
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.536
    Ik weet het Anouschka, maar Frits zit ook altijd op mij te vitten, dus dit is mijn wraak.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Je hebt gelijk Tobias! Ik wilde even testen of je nog bij de les was. ;)
    'k Heb de fout verbeterd.
     

Deel Deze Pagina