Houder voor Cello.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 2 sep 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    In deze violenwinkel zie ik een aardige standaard voor de cello, weer eens iets anders dan een standaard.
    Winkel.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik heb er eens een in handen gehad en uitgeprobeerd. Het zijn vrij grote dingen (in een kleine kamer kan het lomp lijken). Best handig. Sommige hebben achter een gleufje waar de stok in gezet kan worden. Ze zijn te krijgen uit de fabriek of handgemaakt en aan binnenzijde is zachte stof aangebracht.
     
  3. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Lijkt mij niet heel erg moeilijk om zelf te maken ;)

    "rechthoekige kist met zachte bekleding "

    ---
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Deze standaard van beukenhout is te koop voor 125 euro zag ik.
    P1040578.jpg P1040613small.jpg
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Is wel gelijmd met de witte houtlijm, maar dat mag hier.
     
  6. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    :D:D Maar als ik een cello zou hebben en er één zelf zou

    willen maken, zocht ik wel een mooie oude kist [ van een oude veiling of zoiets ]

    en die dan op maat van binnen bekleden en poten eronder maken.

    Heb je gelijk iets origineels :cool:

    ---
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat dacht je ervan dit voor je viool te maken? Dan staat je viool klaar voor het grijpen. Alleen nog wel iets voor de strijkstok bedenken.
    En tegen het stof kun je er altijd nog een mooi kleed overheen doen. Of je laat af en toe de rijstkorrels het werk doen.
     
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Viool: gewoon een touwtje (of beter, zo'n ijzeren hanger wat verbuigen) met een lus en een spijker, kun je 'm ophangen aan de krul. Stok ernaast aan een tweede spijker. Is nog makkelijker te maken Hans, dan zo'n kist. Met een cello zou dat eigenlijk toch ook moeten kunnen....
    (Niet tegen Tobias zeggen, die vindt dat Violen in hun kistjes moeten slapen...)

    Maar ik zie dat je die handige cellokisten ook als dekenkist kunt gebruiken. Dat zullen de katten hier ook tof vinden. Lijkt me dus wel wat.
     
  9. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Ik denk dat ik het met Tobias eens ben, een viool hoort netjes in

    haar kistje te liggen ...

    Een spijker en een ijzeren lus om in te hangen en ophangen aan de krullen...

    vind ik meer bij een SM-kamer horen hoor :rolleyes:

    ---
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik krijg de kriebels van die kist waar die cello instaat.
    Als je cello er scheef instaat komen de snaren en staartstuk direct in het gedrang.
    Ik vind het eigenlijk een onding.
    En mijn cello hoeft niet te pronken, pas als ze zingt dan is ze op haar mooist :)
     
  11. Saffier

    Saffier

    Lid geworden:
    15 mrt 2012
    Berichten:
    26
    Mijn viool hangt aan de muur d.m.v. een dichtgeknepen schroefoogje met daaraan een brillenkoord en de strijkstok hangt aan een spijker ernaast. Als ik klaar ben met spelen hang ik de viool weer in het koord en de schoudersteun zorgt ervoor dat er niets beschadigt.
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb deze: [​IMG]
    Met nog een zachte doek over de bovenkant die ook over de zijstangen valt, heeft de cello niets te klagen van het rubber.
     
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Weet je wat wel apart is aan de Hercules (#12): op de hoogste stand kan ik de cello er niet met uitgetrokken pin in zetten. Dat is anders dan de afbeeldingen laten zien. Nu houd ik er van om de pin eerst in de schuiven en de cello laag neer te zetten, dus voor mij is het perfect. Toch lijkt het niet te kloppen of heb ik wellicht een kleine maat.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik begrijp dat er bij de Hercules nog iets te verschuiven valt zodat het voor verschillende maten cello is aan te passen (dacht ik dus). Je hebt geen Herculesstandaard speciaal voor kleinere maten celli, dus je moet het met die uitschuiffunctionaliteit zien aan te passen dat je pin wel uitgetrokken kan blijven.
    Waarschijnlijk heb je dat allang uitgeprobeerd en is die uitschuifmogelijkheid onvoldoende.

    Voor jou is het juist okee dat je de pin weer moet intrekken, dus is er geen probleem, slechts verbazing.
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn oom Co zaliger had zijn cello altijd op het divanbed in de kamer liggen. De cello kan natuurlijk ook op een gewoon bed gelegd worden.
    Mijn viool ligt ook wel eens even op bed, maar een viool op bed is gevaarlijke dan een cello, want die zie je natuurlijk eerder over het hoofd dan een cello.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  17. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ja, ik probeerde alles en kan er nu mee uit de voeten.
    Als ik positief schrijf over dit goed stabiel ding zet ik die kanttekening er graag even bij.
    Naast verbazing is het dus een tip.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
  18. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Persoonlijk vind ik het best een gedoe, om mijn cello steeds in- en uit te pakken. Hij staat dus altijd uitgepakt op de standaard. Kan ik hem zo pakken. Ik heb een mooie zwarte handdoek over de stangen zodat het hout niet in contact komt met metaal of rubber.
    Ik heb dus ook zo'n Hercules, dezelfde als Marcellita, en dat past prima. De pin staat dus gewoon uitgeschoven. De verstelbaarheid van de standaard lijkt inderdaad weinig maar ik heb destijds flink geexperimenteerd met verschillende pinhoogten en het ging steeds wel goed.
    Helaas mag ik hem niet in de kamer hebben want mijn man is niet altijd in de mood voor mijn etudes. Jammer, want zo op de standaard vind ik hem (=mijn cello:D) echt een sieraad. Zonde om weg te stoppen in een kist!

    De strijkstok hangt overigens op een simpel jashaakje aan de muur, waarbij ik een blokje tussen het haakje en de muur heb geschroefd voor wat meer afstand van de muur en ter hoogte van de punt van de stok heb ik een piepschuim blokje aan de muur gelijmd. Zo kan de stok nooit tegen de ruwe muur komen.
     
    JanHut en Marcelita vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina