Houdingvraag

Discussie in 'Cello' gestart door Coop, 15 jul 2008.

  1. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Ik merk dat als ik mijn cello iets vaster tussen mijn benen klem, ik meer vrijheid in mijn armen voel bij het spelen. Op zich vind ik dat erg prettig, alleen drukken dan de puntjes van mijn cello (hoe heten die uitsteeksels eigenlijk?) op een pijnlijke manier in mijn benen.
    Om het met het verstellen van de pin op te lossen moet ik teveel schuiven, dan speel ik niet meer lekker!
    Heb ik mijn cello nu zo vreemd laag of hoog staan, of hebben er meer cellisten last van?
     
  2. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Ik heb het forum nog lang niet afgegraasd, en dus kom ik zo nu en dan nog een oud onderwerp tegen. Op het gevaar af dat het niet gelezen wordt toch naar een reactie.

    De instrumenten van de violenfamilie hebben hun uiteindelijke vorm gekregen in de tijd van barok en rococo. In die dagen maakte men zelden iets recht voor zijn raap. Alles moest elegant en versierd zijn, dat een cello bijvoorbeeld daar niet echt comfortabel van wordt, nemen we nu al eeuwen op de koop toe.
    Wie een mooie cello wil moet pijn lijden.
    Gamba`s waren met hun gladdere vorm veel ccomfortabeler. De nieuwe glasfibercello ziet er ook al comfortabeler uit. Al heeft ook die nog van die in de nek prikkende stemschroeven.
    De gebruikers van strijkinstrumenten zijn nogal conservatief. Er is er geen een die in een orkest durft te verschijnen met een instrument in afwijkende vorm of kleur.

    Dus ja. Je kunt een comfortabeler instrument ( laten ) bouwen en in lengte van dagen de hoon verdragen van collega`s, of anders net zo lang zoeken naar de juiste lengte van pin, de juiste hoogte van stoel, de juiste speelhoek, en de juiste broek. En dan maar hopen dat ze de juiste stoel voor je hebben klaargezet.
     
  3. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    "De gebruikers van strijkinstrumenten zijn nogal conservatief. Er is er geen een die in een orkest durft te verschijnen met een instrument in afwijkende vorm of kleur."

    En toch komt het voor: Emlyn Walker Stam is altviolist in het residentie orkest en heeft een altviool in gitaarvorm!

    [​IMG]
     
  4. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Mooi ding.

    Nou is het voor altviolisten makkelijker:
    A omdat ze gewend zijn om de narren van het orkest te zijn. (waarom heeft dit forum geen afdeling met strijkersgrappen? Of zijn die doorgaans te flauw?)
    B omdat de alt nauwelijks gedefinieerd lijkt. Bij de viool lijkt alles een min of meer vaste maat te hebben. Net als bij de cello. Maar de altviool mag dikker, dunner, breder, platter, korter noem maar op zijn.

    En ja, mooi voorbeeld hoor, maar noem er nog eens vijf?
    Dat bedoel ik.
     
  5. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ook in de celli heb je vormen en maten, net als bij altviolen. Zo heb ik een hele cello die aan de kleine kant is. Ik ken een cellist die een cello heeft met een kortere hals (dit is wel een cello van 10.000+ euro) enz.

    Dat gedoe met die stoelen kun je ondervangen door altijd een wigvormig kussen mee te nemen. Die dingen kosten vijftien euro en zoveel extra bagage is het niet als je toch al een cello mee moet sjouwen. Ju kunt ook een drummerskruk kopen. Die kan je uit elkaar halen en meenemen. Dan weet je zeker dat je altijd een goede stoel met de juiste hoogte en een vlakke (zachte) zitting hebt. Die dingen kosten zo'n honderd euro.

    Verder heb ik niet zoveel last van extra ongemakken bij mijn cello. Ook andere muzikanten moeten op hun houding letten en op goede stoelen zitten. Alleen letten ze er niet op. Cellisten zijn meer gedwongen erop te letten door hun instrument. Ik beschouw dit maar als een goede bijkomstigheid. Bovendien verzuchtte een mensendiecktherapeut van me ooit dat ze blij was dat ik een behoorlijk symmetrisch instrument als cello speel, en geen viool of fluit.
     

Deel Deze Pagina