Ida Haendel

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door remi, 5 dec 2005.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Voor wie de uitzending over Ida Haendel van Paul Cohen op 9 november j.l. heeft gemist, is er goed nieuws te melden.
    Op 16 December 2006 (sorry 2005) wordt deze uitzending nogmaals uitgezonden door de NPS op Nederland 1 en wel om 10.00 uur.

    Voor wie nog niet weet wie deze dame is, hierbij wat linkjes om aan te klikken:

    http://www.jose-sanchez-penzo.net/ihaendel.html
    http://www.thirteen.org/publicarts/violin/haendel.html
    http://images.google.nl/images?hl=nl&q=Ida Haendel &btnG=Google zoeken&sa=N&tab=wi

    Remi



    (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 11/12/2005 om 16:02 uur)
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik mag toch hopen dat de herhaling op 16 december 2005 plaats vindt, anders ben ik bang dat ik het niet zo lang kan onthouden :) .
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Fout is gecorrigeerd, bedankt Frits.

    En... Nu massaal kijken he ! :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik heb de uitzending al gezien, dus iedereen kijken behalve ik.
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Mag ik een politiek HEEL incorrecte vraag stellen? Wat is er nou zo bijzonder aan Ida Haendel, anders dan het feit dat zij op hoge leeftijd nog in het openbaar optreedt? De zoveelste Flesch leerling die niet overtuigt (met als absoluut dieptepunt Norbert Brainin van het ons ontvallen Amadeus kwartet). Ik herinner me een opname van het tweede vioolconcert van Wieniawski uit de jaren zestig (Supraphon) die, afgezien van de Heifetz-invloeden waar zij haar halve leven aan mank ging, er mee door kon. Maar de rest? Natuurlijk niet slecht. Maar zo zijn er een heleboel violisten. Overigens kan ik hetzelfde verhaal afsteken over andere, de hemel in geprezen dames: Morini, Martzy en de Vito. Dat betekent overigens niet dat ik iets tegen vioolspelende dames heb (mijn vrouw draait me hiervoor de nek om). Ik denk dan aan Kozolupova en Elisabeth Gilels. En, soms, Suvanai.

    Hopf (male chauvinist pig?)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Hopf,

    Remi is dit topic gestart en heeft gemeend hier aandacht voor te moeten vragen. Mogelijk dat hij zijn vraag wat kan onderbouwen?

    Persoonlijk vind ik het bijzondere aan Ida Haendel, de hoge leeftijd die ze heeft en waarop ze nog steeds in volle overtuiging meent goed te kunnen presteren. Maar dat antwoord had je zelf ook al verwerkt binnen je eigen vraag. In de uitzending kwam die overtuiging ook duidelijk naar voren, waarbij ik evenals jij dat doet, mijn vraagtekens zet bij zoveel gebrek aan zelfkennis.

    Toch maar even die uitzending bekijken dan maar? Dan weet je waar we het over hebben.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ida H.

    Ach, eigenlijk kwam ik het onderwerp tegen op internet en heb zelf de uitzending gemist. Niet dat ik nou zo’n fan ben. Maar ik kwam het tegen en wilde het eigenlijk niemand onthouden. Gewoon informatief.


    Remi
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Remi,

    heb je de uitzending nog gezien?

    Zo ja:
    wat vond je haar vioolspel?
    Is dat typische hondje je opgevallen?
    Wat vond je van de persoon Ida?

    gr,


    Frits
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Helaas, heb ik de uitzending (door omstandigheden) zelf gemist.

    Remi
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik vroeg me onlangs af hoe het met Ida zou gaan. Al zoekende op het internet kwam ik er achter dat ze in 2006 nog een uitvoering had gegeven en dat was op 78-jarige leeftijd. De leeftijd tekent haar gezicht behoorlijk moet ik zeggen, maar wat wil je? Latere opnames ben ik nog niet tegen gekomen.
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    http://www.youtube.com/user/IdaHaendelSite?feature=mhum#p/c/0F57216484BD38B1/0/qHx-UwYQu6g
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik bedoel natuurlijk een Ida waarop ze viool speelt en niet eentje waar ze een dik uur lang een interview geeft.
    Zoals de titels van de aangereikte YouTube-fragmenten (er zijn er vier, van ieder zo ongeveer 15 minuten) al aangeven, gaat het hier om een conversatie. Ze speelt dus geen ene noot, ook niet in het eerste gedeelte, want dat zijn fragmenten uit het verleden.
     
  13. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Of Ida Haendel nog geregeld optreedt, waag ik te betwijfelen. De ambitie is er in ieder geval wel :D Maar wellicht ter geruststelling: afgelopen oktober heeft zij in Ottawa nog een concert gegeven.
    Zij is eigenlijk de enige violist, met Nathan Milstein, die als 'tachtig plusser' nooit merkbaar aan techniek heeft ingeboet. Iets dat zelfs Heifetz als representant van de vleesgeworden perfectie, wel overkwam. En Isaac Stern, zoals hij zelf toegeeft, op zijn vijftigste al. En dan zal ik me maar niet scharen aan de zijde van die critici die van mening zijn dat hij nooit violist had moeten worden, terwijl lieden als Seidel, Shumsky en Senofsky in Amerika in de schaduw bleven.

    Daarom is het voor Ida Haendel des te treuriger dat haar platenmaatschappij (DECCA) haar nauwelijks toestond opnamen te maken. Maar ja, in deze tijd van viool 'babes' in feestverpakking ..............

    Hopf
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Dat mag best een prestatie genoemd worden.

    Echter uit een opname in 2006 van de Zigeunerweisen van Pablo de Sarasate, meen ik toch dat de techniek wel degelijk tanende is. Het bruisende en sprankelende van weleer is er finaal van af!(.....). Ik meen te constateren dat haar de energie ontbreekt er volop in te gaan. De streek is er nog wel, maar er ontbreekt een dimensie. Dat die streek er nog is, lijkt me een kwestie van voldoende vaak herhalen, zoals een stuk wat je uit het hoofd leert te spelen een ingeslepen beweging van de vingers wordt.

    Ja, ze zal geen gewaagd jurkje aan hebben noch een glossy magazine uitgeven, zoals Janine Jansen dat doet:

    [​IMG]

    En haar 'Glossy':

    [​IMG]

    Gaat niet meer wanneer je de tachtig bent gepasseerd. Dat schijnt tegenwoordig te moeten om de aandacht van het publiek en fans op je gericht te houden. Dat men daar dan niet doorheen kijkt is toch ook een teken aan de wand zou ik zeggen.
     
  15. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Dat ´een´ opname wellicht niet brengt wat je er van verwacht, lijkt mij verklaarbaar. Want iedereen heeft wel eens een wat mindere dag. Breek me de bek niet open :( Maar dat zijn wij in een periode waarin een opname van welk stuk dan ook bestaat uit Joost-mag-weten hoeveel ´takes´ waaruit uiteindelijk de beste worden gekozen, niet meer gewend. Want als je luistert naar ´live´ opnamen, gaat ook bij de ´allergrootsten´ regelmatig van alles mis. Haastig voorbijgaand aan de Menuhin van na de Tweede Wereldoorlog dus ook bij Heifetz, Horowitz, Oistrach, Richter en Kogan. En zelfs bij, als ik de ´oorgetuigen´ mag geloven, bij Paganini en Wienawski. Met betrekking tot die laatste, mijn vioolleraar van lang geleden beschikte over een facsimilé van een recensie uit het midden van de 19e eeuw: ´Ihm gelung fast Alles´. En wat geeft dat eigenlijk? Bij Alfred Cortot ging regelmatig zo ongeveer de helft mis, maar veel ´Kenner und Liebhaber´ dragen hem nog altijd op handen :lol:

    Hopf
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Hopf,

    Als ik het zo doorlees en dan met nadruk de laatste drie zinnen, is er dus voor mij nog 'hoop', want ook mij lukt bijna alles. Het essentiële in dezen is dat het woordje 'bijna' nogal vrij te interpreteren is.
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Afgezien van een politicus hier en daar, is er voor iedereen hoop. Hoop ik, tenminste :) En dan mag je van mij het begrip 'bijna' net zo interpreteren als je zelf wilt.
    Maar wellicht begrijp ik je verkeerd en bedoel je dat 'bijna', afhankelijk van je eigen interpretatie, weinig of niets van doen heeft met foutloos of perfect. Dat is ook zo. Maar het is de vraag of we hier over een probleem kunnen spreken. Vanaf het moment dat muziek via bandopname dan wel digitaal kon worden opgenomen, was het mogelijk 'foutjes' bij de opname te corrigeren met een nieuw stukje opname. 'Foutloze' opnames op langspeelplaat of CD bestaan dan vaak ook tientallen zo niet honderden 'takes'. Musici tijdens een 'live' concert hebben dat 'voorrecht' niet. En dus gaat daar wel eens iets fout. Maar het is nogmaals de vraag of dat erg is. Want ik heb in vijftig jaar ook erg veel inhoudsloze perfectie gehoord. Met name uit de hoek van Galamian en Delay.

    Er is overigens wel een argument waarmee het corrigeren van plaatopnames kan worden verdedigd. Als dat namelijk achterwege blijft, ga je na herhaald luisteren zitten wachten op de fouten die komen. Want je weet wanneer ze er aan komen. Net als de krassen op oude grammofoonplaten gebeurt :/

    Hopf
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Zo heb ik een CD met het Requiem van Gabriel Fauré. Die is uitgevoerd met een koor dat steeds te laag intoneert bij alle koorpartijen. De solisten zingen wel hoger en dat steekt dan weer erg af tegen het koor. Als je het eenmaal hebt gehoord raak je het niet meer kwijt! Een paar maal afgespeeld, daarna nooit meer: een grote ergernis waar een spelletje 'Mens erger je niet' niet tegen helpt. Onbegrijpelijk dat zoiets dan op de markt komt. Je kunt natuurlijk aanvoeren dat ik die CD eerst maar eens goed had moeten beluisteren, wat meestal wel kan in een beetje 'platenzaak' voor CD's, maar dat heb ik niet gedaan.

    Frits
     
  19. adela123

    adela123

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1
    Want je weet wanneer ze er aan komen. Net als de krassen op oude grammofoonplaten gebeurt hmm :D :D


    Ongewenste reclame verwijderd!
    Bij herhaling volgt uitsluiting en verwijdering account!

    Administrator.
     
  20. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik kan mij je ergernis goed voorstellen. En de overweging dat je dan maar vooraf goed had moeten luisteren lijkt mij wat lastig in het geval van een doos met, op één na, alle opera's van Wagner.

    Ik ben overigens benieuwd onder welk label dat werk van Fauré is verschenen. Want afgezien van bij sommige budgetmerken, hebben de meeste opnameleiders nog altijd goede oren. Beter soms dan de dirigent :p Wijlen Walter Legge, in een ver verleden opnameleider van HMV en EMI, had wat dat betreft een zeer goede reputatie. Als mens daarentegen ....................................

    Hopf
     

Deel Deze Pagina