een bekend vioolconcert dat alle dirigenten kennen en zeker wel eens gezwaaid hebben is het vioolconcert van Beethoven: BEETHOVEN, L. van (1770-1827) Mvt1 part1 Mvt1 part2 Mvt2 Mvt3
Iets minder gespeeld, maar ook zo'n kraker is het vc van Dvorak. DVORAK, Antonín Leopold (1841-1904) Mvt1 Mvt2 Mvt3
Ravel's Tzigane wordt vaak met de Poeme van Chausson geprogrammeerd. RAVEL, Maurice (1875-1937) Tzigane
TSJAIKOVSKY, Pjotr Iljitsch (1840-1893) vc op.3 Veel coupures in deel 3. Mvt1(begin ) Mvt1(end)+2 Mvt3
SIBELIUS, Jean (1865-1957) Mvt1 (begin) Mvt1(end)+2 Mvt3 TCHAIKOVSKY, Pjotr Iljitsch (1840-1893) Souvenir d'un lieu cher Vengerov Mvt1 Mvt2+3
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Viool concert in D minor voor violin + strijkorkest op. posth. (1822) Movement 1 : Allegro Movement 2 : Andante Movement 3 : Allegro en de bekendere met symfonieorkest: MENDELSSOHN, Felix in e (1809-1847) Mvt1 Mvt2+3
Als ik Schippers zou zijn zou ik dat YouTube-fragment gauw van het internet afhalen! Wat een afgang! De man speelt de noten naar eigen inzicht qua lengte en dus totaal niet in de maat: men doet maar wat. Een maat heeft daardoor soms 'zomaar' vijf of zes tellen!! Het stuk is getransponeerd naar een andere (lagere) toonsoort: daar waar een C (op de G-snaar) gespeeld dient te worden hoor ik duidelijk een losse G-snaar. Dat zijn drie tonen omlaag getransponeerd! De violist heeft blijkbaar Pos. IV nog niet onder de knie. Het is eigenlijk overal nét verkeerd geïntoneerd terwijl dat voor een simpel stuk als dit toch echt niet nodig is. De organist heeft nogal moeite met de series achtsten en maakt er herhaaldelijk triolen van. Ik vermoed dat hier een pianist aan de gang is gegaan op een orgel. Nee, bepaald geen reclame.
1 van de meest gespeelde vioolconcerten is die van Tsaikovsky, maar een versie op een Chinese Erhu hebben jullie vast nog niet gehoord: