Ik ga op vakantie naar de camping en neem mee.... een viool

Discussie in 'Overig' gestart door Muzirene, 13 jun 2014.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik MOET gehoor geven aan mijn verslaving, anders zit ik de hele vakantie de dagen te tellen tot ik weer kan spelen. Daarnaast heeft mijn man een gitaar mee en dat maakt dat ik JALOERS ben. Ook nog eens: we spelen best veel samen. Zie je me al zitten in mijn stoeltje bij de tent, kijkend naar manlief die heerlijk aan het muziekmaken is (en dan vast af en toe ook de deuntjes speelt die we normaal samen spelen)? Ja, dan ben ik heel zielig....

    Ik heb een oude Yamaha sv100 waar eigenlijk eens goed naar moet worden gekeken. Doet niet helemaal meer wat hij zou moeten doen. En daarbij is dat ding vervelend zwaar. Ook om wat samen te spelen is het niet zo handig, maar tot nu toe heb ik het daarmee gedaan (alleen nooit bij de tent). We speelden alleen nog niet veel samen.

    Mijn dure viool, nee, alleen al de gedachte. :eek: Nee, die blijft lekker thuis, veilig op zijn plekje.

    Betekent dus: Of weer de s-viool (kan die eigenlijk wel tegen kampeeromstandigheden? en dan moet er wel eens goed naar gekeken worden, hoe, wat waar?), of een goedkope akoestische ergens vandaan zien te halen, speelklaar liefst en met wel een beetje aardig geluid. Die moet dan in ieder geval wel drie weken tegen kampeer-omstandigheden kunnen, liefst langer, dat het mijn kampeerviool wordt...............

    Die goedkope (kampeer)gitaar van mijn man overleeft gewoon alle omstandigheden! We hebben zelfs een overstroming door de tent gehad, storm, hagel, een en al vocht, terwijl dat ding op het luchtbed dreef. Tent nat mee in de auto naar huis, samen met die gitaar, 1000 km.... Nog steeds prima geluid. Zoiets wil ik ook, maar dan in viool-vorm.

    Andere verslaafden hier moeten dit snappen....

    Graag tips!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Ik heb een paar jaar geleden een viool gekocht om mee te nemen op jeugdkampen. (Weliswaar niet in en tent, maar toch maar al te vaak omstandigheden die je een echte viool niet wilt aandoen)

    Ik heb de goedkoopste viool gekocht die ik kon vinden (achteraf kon het op intern nog wel goedkoper).
    65 euro voor een viool met koffer en boog. Geen super klank, maar goed voor een zorgeloze viool op kamp!
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Mijn man neemt altijd zijn e-viool mee op vakantie samen met een kleine versterker...voldoende om zijn vingers in beweging te houden en ook nog wat leuk geluid te produceren op vakantie (met 2 jaar geleden een camping band tijdens de BBQ tot gevolg). Deze spullen kunnen er niet tegen als ze door het water drijven maar een beetje meer zonlicht beschadigt niet de lak en ook het hout is niet nadelig beïnvloed want met diezelfde e-viool speelt hij nog steeds op het podium. Zijn grootste frustratie is dat hij zijn normale stok niet mee neemt. De verzekering dekt geen diefstal uit een tent en dus gaat er een goedkope stok mee.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Heel vroeger toen ik nog jong was (1972) en ook verslaafd was aan alles wat met de viool te maken had, heb ik samen met mijn vriend een half jaar door N-Afrika gezworven met een soort camper (zelfbouw). En het was er soms knap warm, zeg maar heet! Er moest dus een viool mee (ja, ook een strijkstok). En die ging ook mee! Het was de eerste viool die ik had gekregen en waar ik eigenlijk al lang niet meer op speelde: een Tsjechisch geval waar van alles aan mankeerde. Ik had er al een andere toets op gezet en een nieuwe laklaag (eerst de oude eraf geschraapt). Ja, ook toen al behoorlijk bezig. Die viool heb ik vaak bespeeld gewoon even je gedachten de vrij loop te kunnen laten en om gevolg te geven aan de oproep: er moet viool gespeeld worden. Ik kan dus heel goed begrijpen dat de viool mee moet op vakantie!

    Waarom schaf je niet een Chineesje aan? Die dingen kosten bijna niets en je kunt er toch nog geluid uit krijgen. En op de camping heeft toch niemand verstand van vioolspelen laat staan dat ze horen dat het een Chineesje is. :)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Juist: spelen op zo'n Violin Shaped Object bíj het kampvuur en op de laatste avond erín.
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    En als je thuis komt....weer heel erg blij zijn met je eigen (door een vioolbouwer goed afgestelde) viool :D
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ai, het beeld van een viool in het kampvuur doet zeer...... Kan me niet schelen dat het een goedkoop Chineesje is....

    Geweldig Frits, ik zie het helemaal voor me, in een camper door Afrika met viool... Heerlijk....

    Maar houdt een Chineesje het uit? Of is die na een dag of twee helemaal onbespeelbaar?
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Het zal wel niet veel bijzonders zijn maar (waarschijnlijk) ook niet het allerslechtste: Thomann heeft een paar goedkope vioolsets in het assortiment die ik wel mee op vakantie zou willen hebben. Hieronder drie voorbeelden van 159 , 249 en 269 euro. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je er aan wilt besteden.
    (Als je een goede viool bent gewend zou ik niet zo'n ding van 45 euro nemen die je wel op marktplaats ziet)
    We zouden eigenlijk eens een test moeten doen: de beste vakantieviool :)

    http://www.thomann.de/nl/stentor_sr1500_violine_student_ii_44.htm

    http://www.thomann.de/nl/alfred_stingl_by_hoefner_as_180_v_4_4_violin_outfit.htm

    http://www.thomann.de/nl/gewa_allegro_violine.htm
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar ja, Geert, deze violen (of VSO's in Berts taal) gooi je toch weer iets minder snel op het kampvuur. Daar zou ik dan toch eerder de modellen van ruim onder de honderd euro voor kiezen:mad:.
    Maar zelf zou ik nog niet de goedkoopste houten blokfluit op het vuur willen gooien, dat staat me zó tegen!

    Ik zou wel eens willen weten hoe snel lijm van violen en celli loslaat. Gebeurt dat al na één week in een klam subtropisch vakantie-oord of moeten de instrumenten daar langer in toeven? Of gebeurt dat pas na een paar van die vakanties?
    En als je dan een chineesje (deze misschien: http://www.stringswings.be/snaarinstrumenten-andere/viool) gewoon weer gaat lijmen met de gewone sneldrogende houtlijm uit je EHBO-set;), zou dat voor het goedkope chineesje van 45 euro erg veel uitmaken qua geluid? Je kan tenminste lekker doorstrijken, in een spontaan gevormd campingbandje valt het nog minder op en iedereen heeft toch al een heerlijke zomerse borrel op.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  10. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ik heb een 'vakantiechinees' voor 100 euro (zie 'gebroken kam'...). Bevalt goed. Het is een log ding, met rare klank, maar bespeelbaar.
    Ik kampeer niet maar: hoe doe je dat met gehorigheid? Moet het hele veld je dagelijkse gekras (al of niet met sourdine) gedwongen aanhoren?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Irene,

    zie je Postvak IN!
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik snap het soms niet helemaal. De spelers hier hebben vaak violen van 1000, 2000 euro of meer. Dan willen ze een viool voor de vakantie en dan is opeens de goedkoopste speelgoedviool blijkbaar goed genoeg. Ik zou dan liever een vakantieviool nemen die eventueel ook nog als reserveviool is te gebruiken.
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dat is inderdaad ook mijn dilemma. Waardeloos dat de kampeergitaar van mijn man ook een prima reservegitaar is en maar een paar tientjes kostte...
    Liefst zou ik dat willen, een vakantieviool die ook een aardige reserveviool is. Maar dan kosten ze al gauw een paar honderd euro en dat vind ik weer veel geld om dan zo'n viool aan kampeeromstandigheden bloot te stellen.
    Doe mij maar gerust een leuke reserveviool voor een paar tientjes, plus stok, dan kan die ook leuk mee op vakantie. En met garantie dat die aardig tegen kampeeromstandigheden kan en meer vakanties meegaat wil ik er ook wel wat meer voor neerleggen.

    Ik vraag me dan ook af wat er gebeurt met violen die aan dergelijke omstandigheden worden blootgesteld. Frits, jij hebt ervaring, in Noord-Afrika. Hoe hield die viool het? Was hij aan gort toen je weer thuiskwam? Moest je hem daar tijdens de vakantie oplappen? En hoe?
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Die viool heeft zich prima gehouden. Ik zat in gebieden waar de relatieve luchtvochtigheid niet al te hoog was (ca. 30- 40%) maar waar de temperatuur rustig boven de 40°C kwam. Ik had het viooltje hangen met een lus om de kop van de krul en de achterkant maakte contact met een wand van de kast van de camper. Tijdens het rijden trilt dat natuurlijk en daar was na een paar maanden de lak ook weg geschuurd. Maar dat mocht. Ik heb hem na dat verblijf geheel ontmanteld (bladen los gehaald) om te zien of er nog wat van te maken viel: beide bladen veel te dik natuurlijk. Daar is het bij gebleven. Denk zelfs dat ik nog wel wat onderdelen van dat ding hier heb liggen, ergens.
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ehhh, voor mij niet zo natuurlijk... Kwam dat door de zwerftocht, of had dat viooltje dat gewoon? Wil je het uitleggen?

    Maar wel gaaf dat hij het een half jaar zo goed heeft uitgehouden! Dat geeft mij ook wel moed, eigenlijk.
     
  16. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Dat van dat samenspelen met je man klinkt super leuk! om eerlijk te zijn als hij een gitaar bij had zou ik het ook niet kunnen laten om een viool bij te hebben (en anders ook niet vrees ik).

    De omstandigheden laten het me meestal wel toe om mijn "gewone" viool mee te nemen. Maar op een camping in een tent kunnen de omstandigheden wel eens niet zo viool vriendelijk zijn...
    Je zou inderdaad kunnen opteren om een goedkope viool aan te schaffen, een chineesje dus. Ik heb zelf ook een Chineesje staan thuis (ooit gekocht toen ik nog niet zo gek veel wist over vioolspelen, of klank ofzo, met het gedacht dat die wel goed genoeg zou zijn...al snel had ik m'n zinnen op wat anders gezet, iedereen maakt fouten). Ik zou het niet kunnen uithouden om alleen dat chineesje te hebben om op te spelen, de viool kostte 60 euro en zo klinkt hij ook. Maar als ik bijvoorbeeld zou gaan kamperen, zou ik met dat chineesje best tevreden zijn. En ze zijn nog best duurzaam ook, de klank is vaak niet optimaal, maar ik heb gemerkt dat de viool best tegen een stootje kon. Plus je krijgt er nog een kist een een strijkstok bij. Om op een camping te zitten volstaat het. Alleen de strijkstok was bij mij na een maand of twee stuk, gewoon spontaan in twee gebroken (bleek ook dat ie helemaal niet van hout was, een strijkstof van de kermis ofzo...)

    En als je hem toch niet blijkt te kunnen aanhoren kan je hem misschien aan de muur hangen, want afgezien van het feit dat ze niet erg leuk klinken zien ze er meestal best fraai uit. ;-)

    Mocht je toch geen chineesje willen aanschaffen kan je altijd nog op Marktplaats ofzo kijken. Veel van die violen worden veel beter voorgedaan dan ze werkelijk zijn, maar misschien zit er wel een potentiële kampeer viool tussen, die eventueel nog als reserve viool kan dienen...
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De bladen van de viool die ik mee had, was behept met te dikke bladen. Als je de bladen te dik maakt, is de kans op een Wolftoon nagenoeg nul en dat zal misschien wel het concept zijn van vioolfabrieken. Te dikke bladen krijg je bij de lage(re) tonen niet in trilling en dus mankeert het in dat frequentiegebied vaak aan enige diepgang.
    Zo'n viool met te dikke bladen kan soms aanmerkelijk beter gaan klinken wanneer de dikte van vooral het bovenblad wordt gecorrigeerd. Voor experimenteerlustigen best de moeite van het proberen waard.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    In een subtropisch klimaat waar de luchtvochtigheid zo tegen de 80% aan loopt en met een verhoogde temperatuur, wordt de lijm zacht. Hoe lang het dan duurt voordat de lijmnaden geheel open gaan durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar dat is eerder een kwestie van dagen dan een jaar.
    Als er dan al gelijmd moet worden dan zou ik de watervaste versie nemen. Nadeel is dan dat je de boel na het lijmen eigenlijk niet meer los krijgt. 't Is trouwens te hopen dat de Chinese lijm te verwijderen is om een reparatie mogelijk te maken.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb veel "chinezen" gezien, en ook de nodige geopend, maar allemaal waren ze gelijmd met iets dat op huidenlijm leek. Uiteindelijk is dat ook de goedkoopste lijm, iets dat zeker meetelt in China!
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dat is een hele geruststelling, ik dacht altijd omdat ze nogal van snelheid houden in China ze daar een zeer sneldrogende lijm zouden gebruiken die nimmer meer los te krijgen zou zijn zodat ze ook niet gerepareerd zouden kunnen worden.
    Trouwens de zin: ( Ik heb veel "chinezen gezien en ook de nodige geopend") roept bij mij een wat vreemde associatie op.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2014
    Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina