Ik neem hem!

Discussie in 'Overig' gestart door BertBoonVioolbouw, 23 apr 2012.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Wat zeggen jonge musici wanneer ze een Strad in de handen krijgen zonder het te weten?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Bij alle deelnemers heb ik niet kunnen waarnemen dat ze volkomen onwetend waren dat het om een Stradivarius ging. Sommigen bekijken het instrument aandachtig, draaien het een paar keer om en kijken ook door het linker f-gat om te zien wie de bouwer is.
    Dus ik denk toch dat de gebruikte uitdrukking "zonder het te weten" niet juist is. :(
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Leuk voor potentiële kopers. Maar een beetje moderne viool van een meester klinkt net zo goed voor een fractie van de prijs.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Zo is het! ;)
     
  5. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    I love it, i'll take it!
    Zou hij dat nog zeggen als hij het prijskaartje wat erbij hoort, hoort?
    Ik denk ook niet dat deze viool beter of mooier is dan de mijne. ;)

    (ik heb er een van de weense school gemaakt circa 1780 met een latere boheemse krul, zonder etiket, in goede staat van onderhoud. Ben er zeer tevreden over)
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Mijn man heeft een keer op een hele dure Italiaan gespeeld zonder te weten wat het was maar hoorde wel degelijk verschil en omschreef dat geluid als "niet van deze wereld". Ik geloof dus echt wel dat er verschil in geluid zit tussen een viool tot 10.000 euro of een viool boven de 200.000 euro.

    Of er nog veen verschil zit tussen de 200.000 en 1.500.000 weet ik niet...ik wil graag voor proefkonijn spelen tijdens een blind test.
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Uit andere, meer wetenschappelijk opgezette proeven blijkt dat er geen hoorbaar verschil is tussen zulke oude Italianen en moderne, goed gebouwde violen. Ook het verschil in klank tussen een instrument van 10.000 en van 200.000 euro is niet hoorbaar; bij de taxatie wordt het instrument trouwens niet eens bespeeld! De bespeler maakt de klank. Een betrekkelijk goedkoop instrument kan dus ook fantastisch klinken. En daar gaat het om. Houd je ook nog wat geld over voor bladmuziek. Of een nieuwe keuken. :p
     
  8. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Heeft het veilinghuis dan ook geen filmpjes van moderne instrumenten waar de studenten erg enthousiast over zijn? Want zo werken ze een oude mythe in de hand. Maar behalve dat vind ik het een leuk filmpje.

    Daphne
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Wanneer je een Strad wilt verkopen is het maar de vraag of het dan helpt om ter vergelijking een aantal heel goede moderne instrumenten te laten uitproberen!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik denk niet dat het in het YouTube-fragment de bedoeling was om een Strad aan de man te brengen. Volgens mij ging het hier om eens te kijken hoe de reacties zouden zijn. Met dat gegeven, lijkt het me een gerechtvaardigde vraag van Daphne om hetzelfde te laten zien via een YouTube-fragment, maar dan met een aantal goede hedendaagse instrumenten.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Ik vind die vraag ook gerechtvaardigd.
     
  12. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik bedoelde inderdaad ook zo'n filmpje voor een modern instrument, niet ter vergelijking in hetzelfde filmpje. Maar positieve info over nieuwe violen mag van mij ook, graag zelfs! (Volgens mij waren we het al eens ;)).

    Daphne
     
  13. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Even voor mijn beeldvorming...wat kost tegenwoordig een goed hedendaags instrument dat qua geluid vergelijkbaar zou kunnen zijn met een oude Meester?
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Dat hangt een beetje van de betreffende oude meester af ;)
     
  15. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Ik krijg de indruk bij het bekijken van het filmpje dat de violisten wel verteld is dat het om een bijzonder instrument gaat.
    Ze komen tot de conclusie dat het om een prachtinstrument gaat. Ik vraag mij af of zij met hun eigen stok spelen of met eentje van een heel bijzondere makelij.
    Want een bijzonder instrument vráágt om een bijzondere stok.
     
  16. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Geluid dat in de richting komt van de viool uit het filmpje bijvoorbeeld...natuurlijk via een speaker van een laptop nauwelijks te beoordelen maar ik denk dat de kenners wel een inschatting kunnen maken van het geluid dat uit een dergelijk instrument komt wanneer het door een professional wordt bespeeld.
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    De bespelers in het filmpje zijn professionals.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Een lastig te beantwoorden vraag, omdat je eerst instrumenten moet zien te vinden die vergelijkbaar in klank zijn met de oude meester instrumenten. Dat zal nog niet zo eenvoudig te bepalen zijn. Maar laat ik proberen een antwoord te geven waar je misschien wat mee kunt. De vraagprijs hangt van allerlei factoren af, die helemaal niets met de klank van het instrument te maken hebben. Zo maakt Stefan- Peter Greiner gewag van het feit dat zijn instrumenten door bekende solisten (Isabelle van Keulen, Pablo Casals, Anne-Sofie Mutter) worden of werden bespeeld en dat drijft de prijs aanzienlijk op. En dan komt het gekke: deze vioolbouwer bepaalt zélf wie in aanmerking komt voor één van zijn instrumenten. Dan denk je nou ja, ik geef er €30.000 aan uit (een inschatting van wat hij zou kunnen vragen), maar dan heb je dus nog geen enkele garantie dat de koop gesloten is. Ik noemde dat bedrag, maar het gekke hier is dat naarmate de instrumenten duurder worden de vraagprijs slechts bekend gemaakt wordt op aanvraag. Stel: de prijs staat je aan en het is allemaal gelukt, dan moet je er ook nog vier of vijf jaar op wachten. Trouwens ik zou op deze manier nooit een instrument kopen: ik heb liever een instrument wat al gebouwd is, dan kun je direct onderzoeken of het iets voor je is.
    Ook Matthieu Besseling geeft zijn prijzen voor nieuwe instrumenten alleen op aanvraag.

    Een andere Duitse vioolbouwer Martin Schleske heeft drie categorieën: "Solistenklasse", "Konzertklasse" en de "Akademieklasse". Ik neem aan dat bij iedere categorie een andere prijskaart hoort. Wil je een instrument aanschaffen dan moet je een vragenformulier invullen, waarin je aangeeft voor welk doel het instrument gebruikt gaat worden. Ik begrijp dat Martin er dan een passend instrument bij gaat zoeken. Dat is dus een bestaand instrument dat je kunt uit proberen. Maar wat het gaat kosten? Ik weet het niet.

    Ik heb één site gevonden van een stel Nederlandse vioolbouwers die in ieder geval een prijsindicatie afgeven van hun nieuw gebouwde instrumenten. Of ze de klank van een van de oude meesters kunnen evenaren is mij niet bekend: http://www.contradamusica.nl/verkoop.html
    Een beetje instrument gaat al gauw meer dan € 16.000,= kosten.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zo niet, dan vragen!

    Frits
     

Deel Deze Pagina