Ik speel Ode to Joy beginner filmpje (3 weken spelen)

Discussie in 'Overig' gestart door GuitarEbb, 4 mrt 2011.

  1. GuitarEbb

    GuitarEbb Guest

    Kben benieuwd wat jullie ervan vinden...Ik heb geen lessen en leer alles op gehoor.
    Zeg maar wat je dr van vind. :D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. NoName#1

    NoName#1

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    100
    Dat klinkt niet slecht, na drie weken spelen ! Maar als ik jou was, zou ik ooit wel les gaan nemen, daar leer je heel veel van.
    Maarre........dit is niet bepaald een hedendaags werk hoor ;)
    Groeten en veel vioolplezier, Leonora.
     
  3. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Inderdaad, niet slecht, voor drie weken studie.

    Waar ik direct aan denk is de combinatie van de gitaar en de viool. Dat heb je zo voor handen.

    Het is misschien geen nieuws, maar als je het nog niet geprobeerd hebt, kan ik je aanraden je eigen begeleidingen met gitaar op computer in te spelen. Daaroverheen neem je de viool op (met een octaver-pedaal kan je een bas simuleren, als je die niet hebt).

    Er zijn voorbeelden op YouTube van muzikanten die live met een loop-pedaal (loop station) werken. Dan kan je direct partijen over elkaar zetten. Dat is misschien makkelijker voor een film.

    Wanneer je hem niet kent is Jean Luc Ponty misschien een tip.

    Les nemen? Doen, maar het is wel belangrijk dat het een beetje klikt met een leraar/lerares. Hangt ook af van de muziekstijl die je wilt spelen. Daar zou ik even de tijd voor nemen. Om dat uit te zoeken, bedoel ik.
     
  4. GuitarEbb

    GuitarEbb Guest

    Sorry dat ik zo laat reageer ik was even vergeten dat ik een topic had geopend.

    Maar bedankt voor de reacties.! Ik heb net weer een nieuw filmpje opgenomen.
    Meestal verpest ik het een beetje als ik voor de camera speel maar het ging wel ok.



    Ik ben toch niet van plan les te nemen...Is me te duur. Ik vogel het zelf wel uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. NoName#1

    NoName#1

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    100
    Al zie ik een aantal foutjes in houding en strijken enzo, je hebt zeker talent ! maar jammer dat je geen les wilt/kunt nemen, want dan zou het nog veel mooier worden allemaal.
    Maar in ieder geval heel veel plezier met de viool.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, geen hedendaagse werkjes.*
    Maar de pink gaat -zodra dat kan- wel heel snel onder de hals en dat moet nou net niet. Want bij wat snellere loopjes moet de pink dan wel van heel ver komen en ben je dus in die gevallen nét te laat! Eenmaal deze wijze aangeleerd, kost het veel tijd en inspanning om het weer af te leren.
    Merkwaardig is echter, dat in het stukje 'Silent Night' de pink juist loodrecht in de lucht komt te staan. De vibrato schijnt er 'van nature' in te komen en mét de anatomie van een mooi stel vingers, die uitermate geschikt zijn voor vioolspel, zou ik toch zeggen: ga er in door, want volgens mij kan het echt iets worden!!

    Dan tenslotte de toonvorming: die zal als functie van de tijd, goede instructie, een goed instrument en een goede strijkstok steeds beter worden en is op tijdstip van de opnames best niet onaardig. Als je er weet uit te halen wat er in zit, zijn we weer een stuk verder.


    * Opm. heb dit onderwerp verplaatst naar spel, daar hoort het meer thuis.
    Administrator
     
  7. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    ah toe, neem les, je hebt echt aanleg!
    voor 3 week het zelf uitvogelen doe je het al echt goed, maar als je geen les neemt is het moeilijk om echt goed te worden, aangezien er toch iemand zal moeten zijn die zegt dat bv je stokhouding anders moet en er echt goed naar kan kijken.
    Heb je toevallig geen vrienden die viool spelen en die er een keer naar willen kijken?
    maar echt knap hoor!
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Les nemen betekent niet automatisch elke week voor dik geld naar de muziekschool. Via marktplaats kun je ook wel een docent in de buurt vinden waar je bijv. eens in de 3 weken een lesje neemt. Houding is zo belangrijk.

    Overigens qua toon wel vooruit gegaan die 3 weken!
     
  9. GuitarEbb

    GuitarEbb Guest

    Hartelijk dank voor de reacties! Dat mijn pink nu in de lucht staat...Is dat wel goed? Dat van onder hals kan ik begrijpen.

    Ik heb wel echt de motivatie om een goeie violist te worden maar ik weet het niet. Ik ken verder ook niemand die speelt. Ik voorlopig zal mijn ''progress'' blijven filmen. Nogmaals bedankt voor de aardige reacties.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Is eigenlijk hetzelfde verhaal als de situatie waarin de pink onder de hals staat: bij de wat snellere nootjes zal de pink een grotere afstand moeten afleggen en dat kost tijd, te veel tijd. Laat alle 'ongebruikte' vingers een ietsje boven de snaren staan, zodat ze in de startblokken staan wanneer ze nodig zijn!
     
  11. NoName#1

    NoName#1

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    100
    Je kunt ook een docent zoeken op het concervatorium, veel studenten daar geven ook les geloof ik. Mijn docente studeert nog aan het concervatorium in ieder geval. Het is dan ook minder duur dan bij afgestudeerde docenten.
    Veel succes en plezier.
     
  12. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Ik heb ook een docent van het concervatorium.
    Het is goedkoper, en ik vind zelf dat het heerlijk werkt. Voordeel is dat ze alle informatie nog vers in haar hoofd heeft.
    Maar ik ben wel gevorderd, ik weet niet of het goed werkt voor beginners, maar ik heb er iig profijt bij.

    Trouwens, als je nog een tip wil bij het spelen, probeer meer stok te gebruiken, langere streken. Bij beginners merk je vaker dat ze nog weinig stok gebruiken (is ongeveer 15 cm). Gebruik gerust de helft van je stok, maar zorg ervoor dat je tempo hierdoor niet vertraagd (= sneller strijken dus).
    Succes en veel strijkplezier ;)
     
  13. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Als beginner zou ik geen conservatorium student als leraar nemen, niet omdat ze zelf nog moeten leren, want met de huidige maatstaf kun je vrijwel alles al voordat je toegelaten wordt. Lesgeven wordt niet geleerd, je bent niet voor niets "erkend docent" dat is een extra studie. Zelfstudie zou ik ook nooit aan beginnen, je houdt de stok verkeerd vast, pink wijst naar de maan en je tilt alle vingers op als je de 3e of 4e vinger speelt. Deze fouten gaan erin zitten en krijg je er heel moeilijk weer uit.
     
  14. NoName#1

    NoName#1

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    100
    Ik ben een absolute beginner op mijn cello, maar ik heb heel veel aan "" mijn"" concervatoriumstudente, die heel inspirerend is en heel goed les geeft !
     
  15. GuitarEbb

    GuitarEbb Guest

    Ik heb gister en vandaag even flink geoefend om niet mijn vingers te ver in de lucht te houden. En het gaat al een stukje beter. Grappig is dat ik die neiging ook wel heb op mijn gitaar. Waar ik overigens wel snel op kan spelen. Maar nu ook meteen verbeter.

    Kheb nog steeds erg moeite om mijn stokhouding goed te krijgen. Elke dag weer heb ik het gevoel dat het toch niet helemaal correct is. Er staan wel super veel filmpjes op Youtube over dus ik denk dat me dat wel moet lukken. Ik oefen nu ook een tijdje in de spiegel om niet scheef te strijken enzo. Ik upload binnenkort wel weer wat.
     
  16. lindi

    lindi

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    9
    Zo en dat voor 3 weken, goed hoor en op gehoor ook.
    Over dat stokhouding en spiegel dat heb ik ook van mijn leraar moeten leren. Ik heb in het begin basis vioolles gehad. Maar al in in 3 weken zo spelen, dat kon ik niet hoor. petje af. Ik vind het ook nog knap dat op youtube zet. Ik ben benieuwd naar je volgende solo sound.
     
  17. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Ik heb juist de voorkeur aan een concervatoriumstudent. Juist omdat deze helemaal 'vers' is en alles haar wordt geleerd. Alle trucjes die zij te horen krijgt van haar docenten, om iemand les te geven of om bijvoorbeeld loopjes erin te krijgen, kan ze zo makkelijk aan haar leerlingen doorleren.
    Dit terwijl ik van muziekschoolleraren zeer weinig hierover meegekregen heb.
    Ook hangt het er maar net vanaf of lesgeven geleerd wordt of niet. Ik heb nog niet meegemaakt dat lesgeven een concervatoriumstudent niet geleerd wordt. vele concervatoriumstudenten hebben leerlingen ernaast. (vaak degene die later docent willen worden)
     
  18. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    Het is inderdaad een aanrader om les te nemen zeker als je van het instrument houdt, ik volg les in de jeugdmuziekschool , als volwassene, daar krijg ik zelf les van geen concervatoriumstudent maar ongeloofelijk wat ik er leer, die jongen, .2 de jaars unief, heeft een overijl goed oog, kan alles heel goed uitleggen, geeft tips en enorm veel energie om mij goed cello te laten spelen, hij is ook niet snel tevreden,en dat heb ik wel graag,zo leer je veel, als student betaal je heel wat minder dan als volwassen. Misschien eens daar kijken? Regels tig les volgen vind ik wel belangrijk, zeker in het begin waar je je alles eigen moet maken, als je gevorderd bent kun je misschien overschakellen op tussen weken ,je weet dan zelf of je goed bezig bent, of nog meer les kunt gebruiken.
    Veel succes in ieder geval!
     
  19. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    ik lees bijna in ieder bericht dat je les moet nemen. dat is ook de manier die de meeste mensen hebben aangeleerd. maar zoals je zelf al laat zien is er ook een andere manier. misschien een moeilijkere/tijdrovendere manier. maar daardoor niet gelijk een verkeerde manier. ja je gaat waarschijnlijk dingentjes fout leren en het afleren duurt langer als aanleren. maar ach daar leer je ook van. dus zolang deze manier voor jou werkt gewoon doorgaan.

    je lef om een filmpje te plaatsen heeft mij geïnspireerd misschien dat ik ook ooit nog een filmpje plaats.

    p.s. ik heb ook geen les. wel een jaar les voor mijn verjaardag gehad maar het klikte niet met de juf. want die kon het niet waarderen dat ik mezelf al dingen had geleerd.
     
  20. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Je speelt best goed voor iemand die het zichzelf heeft aangeleerd. Als jij zonder les wilt blijven spelen, ga vooral door.

    Ik speelde het ook na 3 week, ik heb wel les, maar nog geen vingerzettingen geleerd.
    Ik verveelde me en had zin om mezelf de vingerzettingen in de 1e positie aan te leren:)
    Inmiddels speel ik 3 maand met les en merk wel dat ik doordat ik les heb wel meer op mijn spel ga letten. Mijn lerares ziet namelijk dingen waar ik nooit aan zou denken. Maar je speelt goed, dus ga vooral door:)
     

Deel Deze Pagina