Ik wil een viool bouwen....

Discussie in 'Viool' gestart door Walter_vd_Hee, 30 jun 2011.

  1. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    beste Walter

    Ik zou zeggen, volg een cursus. Er zijn er enkele. In Arnhem zit Bouwerscontact, in Utrecht Muziek & Ambacht, vioolbouwers als Hamoen en Peter Brandt geven cursussen. En als je het echt heel gedegen wil aanpakken is er in Belgie in Puurs een opleiding. Dan heb je wel geen vrije zaterdag meer over. Succes.
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik had jouw link niet geopend, Frits. Maar inderdaad, het is dezelfde link. Sorrie voor het ongemak. :p
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb er geen ongemak van hoor. Misschien anderen?
     
  4. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    [​IMG]

    Zo, mag ik dan nu naar de Ikea voor een ladenkastje?
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Gefeliciteerd Walter, ziet er fraai uit :cool: compliment. Dat zullen de meeste leden hier niet hebben verwacht ;)
    En het is nu heel gemakkelijk om alle mogelijke kritiek te gaan geven maar ik heb hier alleen maar bewondering voor !!

    (even hieronder klikken om highres te openen in een nieuwe browserpagina)
    http://i1229.photobucket.com/albums/ee467/WaltervdHee/violine-collage_1280.jpg


    Helaas heb je sinds 1 juli niet meer laten weten wat je allemaal hebt gedaan. In de discussie zie ik bouwpakketten en houthandels langskomen. Het bouwpakket is het zo te zien zeker niet geworden. Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaring met het bouwen en naar de problemen die je ongetwijfeld hebt moeten overwinnen. Heb je nog hulp gehad ? En hoe is het geluid geworden ?
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    1-0 voor Walter zou ik zeggen.

    M'n complimenten.

    Remi
     
  7. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Dat heb je snel gedaan! Ik ben inmiddels al een aantal jaar bezig met het maken van een viool, en dat vordert gestaag, maar niet snel. Gelukkig heb ik er nog altijd plezier in :).

    Leuk om het eindresultaat te zien! Hoewel ik ook wel benieuwd ben naar foto's van de bouw en problemen (en vooral oplossingen) die je tegen bent gekomen.

    Mijn complimenten heb je.

    Daphne
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Beste Walter,

    Een zelfgebouwd instrument! Mooi gedaan!
    Uiteraard loop je bij plaatsing van foto’s kans dat er opmerkingen over komen, maar wellicht is dat ook de bedoeling?
    Zo kan ik beweren dat ik de kleur nogal oranje vind, maar er zijn er mogelijk even zovele die dat juist schitterend vinden.
    Wat me direct opviel was de vorm, die nogal afwijkt van de gebruikelijke. Is het een eigen ontwerp of mogelijk gebaseerd op die van de instrumenten van Marree? De stand van de taille maakt, dat ook de stand van de f-gaten een behoorlijke c.q. een ongebruikelijke helling hebben ten opzichte van de centrale lijn. Daarmee wordt het resonantievlak waar zich de kam bevindt behoorlijk groot. Nu hangt het er maar nét van af of de dikte in overeenstemming is met de welving van dat gebied, zodat er versterking optreedt voor de lagere frequenties, met name die behorende bij de G- en D-snaar. Mét het verbreden van de taille is ook de inhoud van de onderste long vergroot en lijkt me het gevaar aanwezig dat het instrument te véél corpusvolume zou kunnen hebben. Tenzij een lagere kranshoogte werd gebruikt ter compensatie.
    Dus: hoe klinkt het instrument?

    Frits
     
  9. Vic

    Vic

    Lid geworden:
    5 jan 2005
    Berichten:
    22
    Ga zo door!

    Het maken van een viool kent vele facetten. Dat maakt het, wat mij betreft, een mooie bezigheid. Gevaar is wel dat je tijdens de bouw, zeker bij het eerste exemplaar, ergens vastloopt. Complimenten voor het bereiken van het eindstadium: een speelklare viool!

    Uit pure nieuwsgierigheid: Mogen wij nog een kleine rapportage tegemoet zien?
     
  10. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Dank je Geert,
    Natuurlijk is er kritiek mogelijk en als die opbouwend is, graag zelfs! Ik weet maar al te goed dat mijn eerste viool verre van perfect is.
    Ik heb hem helemaal zonder hulp gebouwd, behalve dan het Johnson & Courtnall book, Maestronet en mijn muse ;)
    Wat de klank betreft, geniaal zou ik zeggen :cool: , maar misschien is mijn mening niet geheel objectief ;)
     
  11. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Thx Remi! :)
     
  12. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Dank je wel Daphne.
    Snel? Ik vond 5 maanden al redelijk lang. Maar ik had meer tijd aan de details moeten besteden, hoeken, randen, purfling, etc. Als bij jou de tijd er in zit om dat perfect te krijgen komt het wel goed denk ik en uiteindelijk gaat het inderdaad gewoon om het plezier.
    Echt grote problemen heb ik niet gehad, behalve dan toen ik met een electrische boormachine de ronde gaten voor de f-holes wilde boren; bovenblad in 2 stukken :(
    Dus maar een nieuw stuk hout gekocht en een tweede bovenblad gemaakt.
    Verder natuurlijk heel wat momenten dat ik het even niet meer wist. De beste oplossing voor mij was dan altijd om het werk neer te leggen, een goed glas bier, er over nadenken, nachtje over slapen en dan de volgende dag verder.

    Ik heb wel een paar foto's van de bouw, niet veel, zal ik je die mailen of zijn er meer die er belangstelling voor hebben?
     
  13. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Hoi Frits, dank je wel voor je opmerkingen, natuurlijk was dat één van de bedoelingen van het plaatsen van de foto.
    Wat betreft de vorm geef ik je helemaal gelijk, is afwijkend, zelf bedacht bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal, maar bij nummer 2 wil ik de vorm 'normaal' doen.

    De klank is goed vind ik, maar ik ben niet objectief natuurlijk. Ik heb al wat afspraken met violisten om er een beter oordeel over te krijgen. Maar alle snaren klinken goed, mooie boventonen, geen gerammel, goed volume.

    Dat de viool op de foto nogal oranje is, is geheel te wijten aan mijn fotografische kwaliteiten (of juist het ontbreken daarvan). In het echt is hij iets bruiner, maar ook afhankelijk van het licht, daglicht, kunstlicht etc...
    Ik heb hier een foto van de krul tijdens het lakproces en daar is de kleur een stuk donkerder, wederom niet de echte kleur....
    [​IMG]
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Als de rest van het instrument dezelfde kleur heeft en ik niets meer verander aan de kleurinstelling van mijn monitor, vind ik dit een mooie kleur. Dat laatste zet ik er bewust even bij, want iemand anders kan een andere kleurinstelling hebben dan ik en dan is de kleur van de viool ook anders. Vaak staat men daar niet bij stil.

    Mooi stuk hout voor de hals en krul! Waar komt het vandaan?
    Heb je de lak zelf gebrouwen of kant & klaar gekocht?

    Het zou mooi zijn wanneer je zelf zo kritisch bent en tevens in staat bent verschillen door bijvoorbeeld een kleine verplaatsing van de stapel of andere kam, te horen. Want daarmee ben je in staat te definiëren wat je klankideaal is. Daarna komt de verwezenlijking er van: de bouw!

    Frits
     
  15. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Op mijn monitor is de echte kleur iets lichter dan op de foto van de krul, idd ja monitor instellingen kunnen een boel veranderen.

    Hout komt bij Dictum vandaan, die hebben verschillende kwaliteitsniveaus, ik heb voor alles het beste genomen, kost wat, maar dan heb je ook wat! :)
    Lak zelf brouwen!?!? daar heb ik zoveel horror verhalen over gelezen, dus maar kant & klaar gekocht, bij Hammerl.

    Ja, het spelen met stapel en kammen gaat nu beginnen, ik hoop een violist(e) te ontmoeten die me daarbij kan helpen, want een klankideaal definiëren kan ik nog niet. Misschien moet ik eerst een paar andere violen hebben gebouwd om die dan met elkaar te vergelijken.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Walter,

    als ik de afbeelding op post#24 nog eens uitvergroot bekijk, zie ik dat het mooi gevlamde hout van hals en krul, bij de hals niet is behandeld. Dat is een beetje jammer van het mooie stuk hout, althans dat vind ik, want de vlam komt dan niet uit de verf.
    Klopt dat?
    Zou nog wat aan gedaan kunnen worden.
     
  17. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Het is wel behandeld en in het echt zie je ook wel de vlammen, maar het zou wel iets meer mogen inderdaad.
     
  18. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ik wil toch even dit forum onderwerp recapituleren, ik weet wel, geen ouwe koeien enzo maar ik moet het even kwijt.

    Het idee om een viool te bouwen speelde al heel lang bij mij, ik had er goed over nagedacht, mezelf meerder malen afgevraagd of ik het wel zou kunnen, etc...
    Mijn houtbewerkings ervaring was namelijk niks, om een vraag van Liuwe te beantwoorden "heb je wel eens een guts gehanteerd?", nou nee dus.

    Het was mijn beslissing om het te doen, mijn gok, mijn risico.

    Ik had mezelf goed ingelezen (Johnson & Courtnall (geweldig boek!)) en een planning gemaakt, een stappenplan zodat ik niet al het gereedschap en materiaal in één keer zou hoeven kopen en zodat ik er op ieder moment mee zou kunnen stoppen mocht het niet lukken, met dan een klein financieel verlies.

    En toen kwam ik hier, omdat ik adressen nodig had om de spullen aan te schaffen.
    Ik had de bedoeling om hier dan regelmatig terug te komen, met vragen, updates, etc...

    Het liep echter anders, in het kort kwam het er op neer dat ik eerst maar eens een konijnenhok zou moeten maken, of een Ikea ladenkastje.
    De bijdrage van Remi (#16) omschrijft prima wat ik daarvan dacht.
    Nou heb ik een gladde rug, dus maken jullie je geen zorgen ;)

    Ik had er niet op terug hoeven komen, het heeft geen trauma bij me achtergelaten, maar ik vrees dat het andere nieuwkomers kan afschrikken.
    Daarom, om positief te eindigen, nog 2 uitspraken van Liuwe waar ik op wil reageren;

    bijdrage #13: "... Ik krijg soms de indruk van mensen op dit forum dat men dat vioolbouwen er wel even bij doet, of wil doen ..."

    Ja inderdaad, fantastische hobby om er bij te doen.

    bijdrage #19: "... Wie tegenwoordig bedenkt een viool te willen bouwen, moet werkelijk wel een grote vaardigheid bezitten in het houtbewerken ..."

    Onzin, zo moeilijk is het helemaal niet, ik vond het eigenlijk gewoon makkelijk.
    Ik weet dat m'n viool niet perfect is, so what? het is een bespeelbaar instrument, nummer 2 wordt beter, nummer 3 nog beter.

    Kortom; wie het wil, eerst goed nadenken en dan gewoon doen!
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Niet gek voor een eerste poging. Bij een volgend project zou ik niet hetzelfde model nemen; het oogt namelijk nogal breed bij de onderste vleugels, waardoor de f gaten erg schuin staan.
     
  20. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik kan het zelf niet zo goed verwoorden, daarom maar drie citaten:

    - "De begearte om grut te lykjen hat al mannichien lyts makke" (Fries spreekwoord)

    - "Bescheidenheid is de kunst om de anderen al het goede te laten zeggen dat je van
    jezelf denkt."

    P. Bouvard

    - "Bescheidenheid gaat altijd samen met ware verdiensten."

    Jean-Jacques Rousseau, Frans schrijver en filosoof 1712-1778
     

Deel Deze Pagina