improviseren op strijkinstrument (pogingen tot ...)

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 19 jul 2016.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Alweer jaren geleden, 2001. De man, op zijn 30ste cello gaan spelen, speelt met 13-jarige zoon voor een kleine regionale omroep. Gedurfd ..... .
    Na de sessie roepen vader en zoon naar de cameraman 'we doen nog een stukje!' en zij starten een kleine improvisatie op 2 akkoorden (Dm - C).
    De 13-jarige pianist gaat aan het improviseren. Z'n vader speelt eerst de bassist en doet daarna een poging de hoogte in.


    Wie improviseert op haar/zijn strijkinstrument?
    Laat horen, zien of beschrijf wat je doet!
     
    floor haakman en Marcelita vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Leuke topic!
    Wat ik nogal eens doe, is op een stukje verder door improviseren. Het helpt als je de twee of drie laatste maten al een beetje ombuigt, anders wordt je naar een eindpunt gedirigeerd, vanwaar het minder lekker doorstarten is.
    Ritmische variaties, bijvoorbeeld dan maak ik het meer jazzy als het dat nog niet was. Of omgekeerd, dan ga ik een druk stuk verstillen en probeer dan geleidelijk de drukte eruit te halen.
    Melodieus: Dat doe ik dus liever helemaal vrij. Leuk om in te spelen. Ik heb meestal wel iets dat in mijn hoofd rondzwerft. Waarschijnlijk komen die ook wel een beetje van bestaande stukken waarmee ik aan de haal ben gegaan. En ik strijk niet alleen, ik heb ook stukjes pizzicato al dan niet geheel of tussen strijken.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Voor mij is improviseren vooral afwachten wat er boven komt borrelen.
    In Frankrijk heb ik tijdens de cello week voor het eerst samen met iemand anders (een pianist)geïmproviseerd.
    Van mijn kant merkte ik dat ik vooral lef moet hebben, niet bang zijn dat er iets niet klinkt of niet mooi is.
    Het komt zoals het komt.
    Soms kwam er een volgende klank boven borrelen in mijn gedachte, maar greep ik mis en speelde ik een totaal andere klank, dat frustreerde even, maar was niet erg.
    Als ik alleen improviseer lukt het al behoorlijk goed om de vrijheid in het spelen op te zoeken.
    Wel denk ik dat als mijn instrumentbeheersing groter word, het improviseren leuker word.
    Maar het is heerlijk om je emoties zo de vrije loop te laten
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Bij mijn weten wordt improviseren gedaan op een thema of op een akkoordenreeks.
    "Afwachten wat er boven komt" zoals Marloes zegt, voldoet daar -voor mij- dan weer niet aan. Dat is goed te doen op een enkel instrument maar niet met twee of meer, dan moet je toch wat afspraken hebben gemaakt over de toonsoort waarin het klinken moet met daarbij de eventuele modulaties maar die hoor je dan wel.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, en verder luister je dus goed naar elkaar wat betreft ritmiek. Zou daar ook iets over afgesproken moeten worden?
    Zelf moet ik vaak bij volksmelodietjes uit diverse windstreken die ik vaak alleen maar in de g-balk genoteerd aangeleverd krijg met wat gitaaraccoorden, zelf maar een aardige baspartij bij bedenken. Terwijl de anderen dus die melodie spelen, moet ik al improviserend vaststellen waar accoorden strijken mooi is, of ergens een bescheiden tegenmelodie op bedenken, melodie een kwart lager meespelen, of pizzicato op accoordtonen. De anderen spelen dus een aantal keren het melodietje of het lied met vele refreinen (dat is ideaal, want nog meer tijd vanalles uit te zoeken) en dan ben ik dus ook aan het improviseren binnen de toonsoort, maat, ritme.
    Improvisatie met z'n allen lukt alleen als iedereen thuis is in de toonsoorten. Met tweeën is het al een hele uitdaging!
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar ook als je die afspraken hebt gemaakt is het daarna maar afwachten wat er boven komt borrelen
     
    jis77 vindt dit leuk.
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik ben wel eens hele vrije vormen tegen gekomen, intuïtief en het kan alle kanten op.
    Meestal is het wel zoals Frits beschrijft, een schema als uitgangspunt.
    Met onze zoon had ik wel eens alleen afspraak over de toonsoort. De rest is creatief aan de slag gaan en nauw samenwerken. Inderdaad, als je wel hoort waar de ander heen gaat geeft dat prachtige mogelijkheden. Hoe het samen komt brengt verwondering en vaak ontstaat er op een of anderen manier een mooie afronding.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb hele goede herinneringen aan het improvisatietalent van Louis van Dijk en Pim Jacobs. Heb een keer een concert van die jongens meegemaakt. Ze begonnen met een bekend klassiek nummer wat bijna iedereen wel kent. Gaandeweg werd de zaak dusdanig omgebouwd dat het heel diep jazz werd en daarna via fantastische wisselingen in de toonsoort (modulaties) keerde het weer terug naar de oorsprong. Prachtig vond ik het en zeer knap. Dat bedoel ik eigenlijk wat een improvisatie zou moeten zijn.
    Kijk maar eens op YouTube en zoek op Louis van Dijk Inventionen (Van J.S. Bach).
    Of een mogelijk nog illustratiever voorbeeld: "Windmills of your Mind" waar gedurende de improvisatie het stuk overgaat in een Bach-achtige Fuga die op haar beurt dan weer overgaat in een door slagwerk vergezelde Passionata! Geweldig!

    Bij orgelspel dient een thema van een Psalm of Cantate vaak als basis om op te improviseren. De melodielijn blijft dan steeds herkenbaar, hoewel sommige organisten het wel eens knap moeilijk kunnen maken.

    In je eentje op een instrument kun je natuurlijk allerlei klanken laten horen zelfs zonder samenhang.
    Ik vind het dan geen improvisatie meer.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Definitie van improvisatie volgens wikipedia:

    In muziek is sprake van improvisatie (naar het Latijn: onvoorzien), wanneer de muziek niet of niet geheel van tevoren is vastgelegd, en door musici tijdens de uitvoering spontaan wordt verzonnen. In de muziek wordt de term improvisatie gebruikt als tegendeel van de term compositie, waarbij een muziekstuk geheel of bijna geheel is vastgelegd.

    Improviseren in de beste zin is meer dan "zomaar wat fiedelen" en kan als een kunstop zich worden beschouwd.

    In de klassieke muziek was het vroeger gebruikelijk, dat eenieder ook leerde improviseren. In de Middeleeuwen kende men het contrapunctus alla mente, waarbij over een vaste stem (cantus firmus) twee- tot driestemmig werd geïmproviseerd. In debarok bestond er de improvisatietraditie van de basso continuo, waarbij de akkoordenvaststonden, maar de exacte speelwijze aan de fantasie van de speler(s) werd overgelaten. Bach was bijvoorbeeld in staat zesstemmige fuga's te improviseren, hetgeen het nodige muzikale rekenwerk met zich meebrengt.

    Vandaag de dag is de gemiddelde klassiek geschoolde muzikant niet meer in staat te improviseren omdat daaraan in de muziekopleidingen in het algemeen geen aandacht wordt besteed. Er is echter ook een tendens om juist de improvisatievaardigheid bij klassieke musici weer te vergroten. Ook het van blad spelen speelt daarbij een belangrijke rol.

    Improvisatie wordt veel toegepast in de jazz, waarbij in het algemeen over een vast akkoordenschema melodisch wordt geïmproviseerd. Er bestaan ook vrijere vormen van jazzimprovisatie, zoals A Love Supreme van John Coltrane laat zien; Coltranes concept hier is puur melodisch thematisch van opzet. De harmonieën (de akkoorden) worden hier ook geïmproviseerd. In de free jazz ligt doorgaans niets van tevoren vast.

    Improvisatie kan ook worden beschouwd als een vorm van instant composing, en wordt als dusdanig beoefend door muzikanten zoals gitarist Derek Bailey en saxofonist Evan Parker. Er zijn ook componisten die met behulp van bepaalde technieken vormen van improvisatie prominent hun composities opnemen, zoals Anthony Braxton. Zulke muziek is moeilijk te klasseren en kan uitlopend klinken, maar wordt gewoonlijk onder de noemer vrije improvisatie ondergebracht. Een ander voorbeeld is Keith Rowe, die gitaar met elektronica en radio combineert, en die in 1965 met Lou Gare en Eddie Prévost de invloedrijke groep AMM oprichtte. In Nederland is drummer Han Bennink één van de bekendere improvisatie-muzikanten.

    Bekendste vertegenwoordiger van het genre in België is pianist Fred Van Hove - die in de jaren 70 samen met de Werkgroep Improviserende Muzikanten (WIM) het Free Music Festival inrichtte, een jaarlijks festival in Antwerpen dat nog altijd bestaat en ondertussen wordt gehuisvest in het internationaal kunstencentrum de Singel. Hij speelde in 1968 mee op het album 'Machinegun' van het Peter Brötzmann-octet, één van de allereerste Europese Free Jazz/impro-albums, en was in 1997cultureel ambassadeur van Vlaanderen. Eén van de andere oprichters van WIM was de Mechelse saxofonist en bandoneonspeler André Goudbeek.

    In Brussel werd in 1981 "Inaudible asbl" opgericht, met als voornaamste bezielers Guy Strale (clarinet, piano) en Philippe Smeyers (contrabas, cello, gitaar). Beiden beheerden een vrij improvisatie-atelier in de Animatiehal van het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) van Brussel, opgezet door de Philharmonische Vereniging, tussen 1976 en 1985. Deze collectiviteit van muzikanten verzorgt heden maandelijkse ateliers en concerten, en een jaarlijks driedaags festival te Brussel.

    Ook onder amateurmuzikanten wordt in de vorm van bijvoorbeeld jamsessies veel geïmproviseerd. Iedereen met voldoende beheersing over zijn of haar instrument kan in principe improviseren.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    O.K., dat kun je vinden.
    Het kan zijn dat er toch een samenhang is, een soort die jij er niet in herkent.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, dan kom je op het soort wat Rolf Straver maakt.
    Je kunt beweren dat er in ieder onsamenhangend stuk wel samenhang zit, precies eender als een symmetrische asymmetrie. In beide gevallen moet je het verschijnsel eerst ontdekken om het te kunnen ervaren. En dat 'ontdekken' laat nog wel eens op zich wachten.
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik vind dat je prima alleen kunt improviseren .
    Lekker je gevoelens laten leiden.
    Niet nadenken en gewoon lekker spelen.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En het leuke is dan het moment dat je ineens die samenhang ontdekt! Inééns is het er! Het heeft inderdaad tijd nodig en een 'open geest'.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Die tijd heb ik wel en heb ik er ook in willen steken. Vooral bij de composities van Straver. Het feit er tijd aan te willen besteden getuigt toch ook van een 'open mind' om het moment van plotselinge ontdekking te willen afwachten of opwachten. Maar je kunt jaren wachten als dat moment zich niet voordoet. Ik ben de mening toegedaan dat die tijd dan te lang is om het moment nog te laten gebeuren. Nu kun je natuurlijk beweren dat een 'open geest' iets anders is dan iets wat je niet aangenaam vindt klinken te laten forceren tot wél aangenaam. Want dat zal dan waarschijnlijk niet gaan werken omdat de geest dan niet echt 'open' is. Ik vermoed dat het laatste op mij van toepassing is. Ik ben dan ook gestopt met het beluisteren van composities van Straver.
    Ik heb er vrede mee, want ik mis er niets aan. Is niet voor mij denk ik dan.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Eigenlijk blijkt je "open mind" miskend te zijn!

    Het zou zomaar kunnen zijn dat "open mind" niet helemaal goed van toepassing is op het proces van al dan niet wennen aan een bepaald soort muziek. Ook al omdat "open mind" een zekere morele lading heeft dezer dagen.
    Dat is extra storend als je het eigenlijk met elkaar wil hebben over hoe het komt dat bepaalde muziek bij de één wel pretig wil landen en de ander niet.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Is mogelijk, maar niemand wist van mijn inspanningen af. Dan valt ook niemand iets te verwijten.

    Ik denk zelf dat je er niet komt met alleen een 'open mind'. De muziek moet bij je 'binnen komen' als ik dat zo mag zeggen. Ook al is de wil er wel, het moet wel werken, moet iets in je teweeg brengen. Als het dat niet doet kun je dat blijkbaar niet afdwingen, hoe graag je dat ook zou willen.
    Misschien ook dat het verandert als functie van de tijd, waardoor eenzelfde poging op een geheel ander tijdstip mogelijk wél wat gaat doen? Ik heb er geen probleem mee. Het is nu zoals het is.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Mijn muziekvoorkeuren zijn ook in de loop van de jaren veranderd. Een mens kan zich blijven ontwikkelen!
     
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Jaaa, die jongens zijn geweldig :):):)
     
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dat is een fijne manier om met je instrument klank te maken, zonder dat het tevoren beschreven is. Ik speel ook vrijwel elke dag een poosje op die manier.

    De meeste jazzmusici, improvisatoren in barok en organisten noemen dat geen improvisatie. De regels zijn vaak best strak. De solist volgt het akkoordenschema, speelt om de melodie heen en komt weer terug bij het thema. Naast creativiteit vraat dat heel wat vakkundigheid.

    Op een open podium speel ik wel eens in mijn eentje. Uitgaande van een tevoren bedachte schets. Een heel vrije vorm. Ik krijg er zeer positieve reacties op, terwijl die muzikanten aldaar allen gewend zijn aan spelen van blad.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dus dan bedenk je wel de toonsoort en probeer je van te voren wat melodische lijnen en ritmes uit. En daarna laat je daarop je fantasie op het podium de vrije looop? Dat is toch best lef hebben! Het gaat je, zoals je verteld, goed af, dat is dan wel extra bevredigend lijkt mij, omdat je dan helemaal scheppend bezig bent en ter plekke succesvol op avontuur bent geweest.
     
    JanHut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina